عفونت لثه

عفونت لثه : تاثیر بیماری لثه بر زیبایی لبخند چگونه است

عفونت لثه
مراحل عفونت لثه

حتما میدانید مشکلات دهان و دندان میتواند عوارض و خطراتی در سلامت عمومی هر فرد ایجاد کند. بهترین راه برای مقابله با عوارض جدی بیماری های دهان ، چکاپ در فواصل منظم است.

به عفونت بافتهای لثه که دندان را احاطه کرده و از آن پشتیبانی میکنند ، بیماری لثه گفته می شود. بیماری لثه یکی از عوامل اصلی از دست دادن دندان در بزرگسالان است.

ممکن است شما نیز مبتلا به عفونت لثه باشید در حالی که خودتان خبر ندارید چون این وضعیت بدون درد بودن و علائم بارزی ایجاد نمیکند مگر این که خیلی به دندانها و بافتهای اطراف آن دقت داشته باشید.

معمولا زمانی افراد متوجه آن میشوند که دیگر خیلی دیر شده است و علائم جدی بروز کرده اند. عفونت و التهاب لثه به واسطه پلاک ایجاد میشود.

پلاک لایه چسبنده باکتریها است که در روی سطح دندانهای ما تشکیل میشوند و ما ممکن است آن را به صورت جرم تغییر رنگ یافته مشاهده کنیم.

علائم بیماری لثه

برخی از علائم هشدار دهنده بیماری لثه عبارتند از :

– لثه ها هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن و یا گاز زدن یک سیب و یا حتی بدون علت خونریزی میکنند.
– لثه ها نسبت به لمس حساس بوده و نرم ، قرمز و متورم هستند
– پسروی و عقب رفتن آنها از اطراف دندان مشهود است
– دهان بوی بدی میدهد
– طعم بدی در دهان احساس میشود
– دندانهای دائمی لق شده یا از لثه جدا شده اند
– هماهنگی و جفت بودن دندانها تغییر کرده است
– دندان مصنوعی دیگر مثل سابق اندازه نیست

برخی از فاکتورهایی که در ایجاد بیماریهای لثه نقش دارند به صورت زیر هستند:

– بهداشت ضعیف دهان و دندان
– مصرف محصولات تنباکو (مانند سیگار)
– ژنتیک
– کج بودن دندانها که باعث میشود نتوان سطوح آن را به درستی تمیز کرد
– بارداری
– دیابت
– برخی داروها مانند داروهای ضد صرع ، استروئیدها و داروهای درمان سرطان
– قرصهای ضد بارداری خوراکی

عفونت لثه در مراحل اولیه ژنژیویت (gingivitis ) نام دارد که برگشت پذیر بوده و میتوان آن را با تمیز کردن حرفه ای دندانها توسط دندانپزشک و رعایت بهداشت مناسب با کمک نخ دندان و مسواک درمان کرد.

بنابراین در صورتی که علائمی که در بالا به آنها اشاره شد ، را مشاهده کردید بدون تاخیر به دندانپزشک مراجعه کنید.

در صورتی که ژنژیویت را درمان نکنید ، پیشروی میکند و به پریودنتیت تبدیل میشود. پریودنتیت مرحله شدید و پیشرفته بیماری لثه است که اگر به آن رسیدگی نشود منجر به از دست رفتن بافتها و استخوان پشتیبان دندان میشود. این امر به نوبه خود دندان را لق تر کرده و باعث میشود دندان به اطراف حرکت کند. این وضعیت برای بیمار ناراحت کننده است به همین علت ناگهان متوجه میشود اتفاقی برای دندانهایش رخ داده است. پریودنتیت در بزرگسالان در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد. این بیماری به کندی پیشرفت میکند بنابراین دست به کار شدن برای درمان آن دیر نیست. اگر چه در مراحل شدید ، پیشروی آن سرعت میگیرد.

پریودنتیت تهاجمی ، مرحله بسیار آسیب زای عفونت لثه است که حتی در سالمترین بیماران نیز ممکن است اتفاق بیفتد. یکی از شدیدترین صدمات این مرحله شامل از دست رفتن سریع بافتها و استخوانها در بخشهایی از دهان یا کل دهان است.

گزارشها نشان میدهند موارد شدید عفونت لثه میتواند به بیماریهای دیگر از جمله دیابت و بیماری قلبی منجر شود.

از آنجایی که بیماریهای لثه خود را به راحتی نشان نمیدهند ، تنها راه شناسایی زود هنگام آن چکاپهای منظم نزد دندانپزشک یا پریودنتیست است. گزینه های درمانی بستگی به شدت بیماری دارد. چکاپهای دندانپزشکی به تنهایی برای جلوگیری از مشکلات دهان کافی نیست و باید به درستی بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.

فراموش نکنید سلامت دهان و دندان خیلی بیشتر از روشهای لبخند هالیوودی ، بر زیبایی لبخند و دندانهای شما تاثیر میگذارد.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5٫00 out of 5)