اجزای ایمپلنت دندان چیست؟ آشنایی با نحوه کار هریک از آن ها (۲۰۲۳)

اجزای تشكيل دهنده ايمپلنت دندان

ایمپلنتولوژی یا کاشت ایمپلنت های دندانی یکی از تکنیک های نوین، مؤثر و بادوام برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته است. بدین ترتیب که به ازای هر دندان، یک ایمپلنت درون دهان قرار گرفته و وظیفه دندان های طبیعی را انجام می دهند. اما برای آنکه این نوع دندان به صورت صحیح و مناسب روی لثه و استخوان فک متصل شود، می بایست همه اجزای ایمپلنت دندان در کنار یکدیگر قرار بگیرند. در غیر این صورت امکان کاشت ایمپلنت وجود نخواهد داشت. با توجه به اهمیت این اجزا و وظیفه هر کدام در ادامه به بررسی و معرفی اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت دندان می پردازیم.

 

 

جنس و آلیاژ اجزای ایمپلنت دندان از چیست؟

در ابتدا و قبل از اینکه به معرفی اجزای ایمپلنت بپردازیم، باید گفت شباهت ایمپلنت های دندانی با دندان طبیعی سبب شده تا این نوع از دندان مصنوعی بیش از پیش مورد توجه بیماران قرار بگیرد و شاهد افزایش استفاده از آن در سال های اخیر باشیم.

بر همین اساس سازندگان ایمپلنت دندان تمامی تلاش خود را به کار گرفته اند تا انواع ایمپلنت دندان را سازگار با ساختار دهان و دندان بسازند. به گونه ای که ضمن قرارگیری مناسب درون استخوان فک، هیچگونه مشکلی را برای فرد ایجاد نکند و از طول عمر بالایی نیز برخوردار باشد. در این راستا جنس و آلیاژ اصلی اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت دندان از تیتانیوم است و اغلب پایه های ایمپلنت با استفاده از این آلیاژ ساخته می شود. زیرا سازگاری قابل قبولی با استخوان فک و لثه دارد و علاوه بر جوش خوردن سریع با استخوان فک، هیچگونه حساسیت یا مشکلی را برای بیماری ایجاد نمی کند.

اجزای ایمپلنت دندان

به طور کلی ایمپلنت دندان از چند بخش مهم و اصلی تشکیل شده است. که با قرارگیری در کنار یکدیگر، ایمپلنت را تشکیل داده و درون استخوان فک قرار می گیرد. بدین ترتیب نیز فرد از دندان های مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت و با دوام بهره مند می شود و شاهد اصلاح طرح لبخند و افزایش قدرت جویدن مواد غذایی در مدت زمان کوتاه خواهد بود. در این راستا اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت دندان به شرح زیر عبارت است از:

۱.پایه ایمپلنت (پست)

پایه یا فیکسچر ایمپلنت یکی از اجزای مهم تشکیل دهنده ایمپلنت های دندانی است و تأثیر بسزایی در استحکام و ماندگاری این نوع از دندان های مصنوعی دارد. همان طور که در بخش قبل نیز با آن اشاره کردیم، جنس پایه ایمپلنت از تیتانیوم بوده و با قرارگیری درون استخوان فک هیچگونه حساسیت و عفونت ایجاد نمی کند. براساس تحقیقات و بررسی های به عمل آمده نیز تاکنون آماری درخصوص پس زدن ایمپلنت ناشی از واکنش استخوان فک با پایه تیتانیومی به ثبت نرسیده است. البته در صورتی که بدن بیمار نسبت به تیتانیوم واکنش نشان دهد، دندانپزشک متخصص می تواند به صورت استثنا از پایه ایمپلنت ساخته شده با دیگر فلزات استفاده کند.

فیکسچر ایمپلنت

طول پایه ایمپلنت نیز با توجه به وضعیت لثه و استخوان فک متفاوت است. بدین صورت که ارتفاع به ۱۸ میلیمتر نیز می رسد. در این خصوص نیز دندانپزشک با بررسی لثه و استخوان فک از مناسب ترین پست ایمپلنت برحسب اندازه استفاده می کند. در حال حاضر نیز برای کاشت بسیاری از مینی ایمپلنت ها از پایه های ۱۸ میلیمتری استفاده می شود و کارایی قابل توجهی نیز دارند. شایان ذکر است که ارتفاع پایه ایمپلنت تأثیر بسزایی در استحکام و مقاومت آن دارد. به دلیل اینکه با افزایش ارتفاع پایه ایمپلنت، مقدار بیشتری از آن درون استخوان فک قرار گرفته به طبع آن استحکام و مقاومت ایمپلنت های دندان نیز افزایش می یابد.

۲.اباتمنت ایمپلنت

این بخش از اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت دندان وظیفه متصل نمودن تاج دندان روی پایه ایمپلنت را به عهده دارد. بدین صورت که تاج دندان روی اباتمنت قرار گرفته و سپس با فشار محکم روی پایه ایمپلنت متصل می گردد. البته با توجه به نوع ایمپلنت و وضعیت دهان و فک بیمار، مدل های مختلفی از این رابط ایمپلنتی ساخته شده و شاهد استفاده از آنها هستیم.

یکی از مواردی که بسیار در مورد آن سوال پرسیده میشود،این است که چگونه دندان پزشک اباتمنت را میچسباند،در این مورددر وبسایت thesummerlindentist.com آمده است که:

?How Does My Dentist Attach The Abutment

Attaching the abutment is a fairly quick service. Your dentist will make an incision in your gum tissue at the implant location to expose the implant. Then the abutment is attached. Your dentist may place the prosthesis at the same time. Or your dentist may wait until your gums have healed.

If you are researching the cost of a dental implant, determine whether the advertised price includes the abutment and prosthesis

اباتمنت ایمپلنت دندان

البته باید توجه داشته باشید که دندانپزشک پس از بررسی وضعیت لثه و استخوان فک، متناسب با شرایط بیمار تمامی اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت دندان را فراهم نموده و سپس اقدام به کاشت آن می کند. زیرا دندانپزشک قبل از قرارگیری این اجزا روی استخوان فک، باید از هماهنگی آنها با یکدیگر اطمینان حاصل کند. این کار احتمال هرگونه خطا و اشتباه حین کاشت ایمپلنت های دندانی را برطرف می سازد و موجب افزایش کیفیت و کارایی ایمپلنت کاشته شده می گردد.

خاطر نشان می شود در صورت فیکس نشدن کامل اباتمنت و تاج دندان روی پست ایمپلنت، امکان تغییر دادن آنها از هر نظر وجود دارد. پس از این بابت هیچگونه نگرانی نداشته باشید و انجام آن را به بهترین متخصص ایمپلنت دندان تهران بسپارید.

۳.تاج دندان (پروتز ایمپلنت)

تاج دندان یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت دندان است. این بخش نیز با قرارگیری روی اباتمنت به پایه متصل می گردد و سپس بیمار می تواند مانند سایر دندان های طبیعی از ایمپلنت کاشته شده استفاده کند. در واقع پس از اتمام مراحل کاشت تنها تاج دندان قابل مشاهده است و سایر اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت دندان زیر تاج آن و بافت لثه قرار می گیرد. البته برای اینکه ایمپلنت دندان تمیز، با کیفیت و طبیعی در بیاید می بایست پایه به صورت دقیق و متناسب با اندازه و زاویه سایر دندان ها درون استخوان فک قرار بگیرد. در غیر این صورت اتصال اباتمنت و پروتز ایمپلنت با مشکل مواجه خواهد شد و برخورد تاج دندان به دیواره دندان های مجاور مانع نصب کامل و دقیق ایمپلنت دندان می گردد.

چه دلایلی موجب شکست اجزای ایمپلنت دندان می شود؟

با توجه به اینکه ایمپلنت های دندانی یک جایگزین مناسب برای دندان های از دست رفته محسوب می شوند، کیفیت اجزای سازنده، روش کاشت و مراقبت از آنها حائز اهمیت فراوانی است. تا احتمال هرگونه التهاب، عفونت ایمپلنت و در نهایت پس زدن(شکست) به حداقل میزان ممکن برسد. در این خصوص دلایل اصلی و مهم که موجب شکست اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت دندان می شود، به شرح زیر عبارت است از:

  • اعمال فشار بر اجزای سازنده ایمپلنت؛ این فشار ممکن است بر اثر خوردن مواد غذایی سفت یا عدم قرارگیری مناسب اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت دندان روی استخوان فک ایجاد شود. پس برای کاشت انواع ایمپلنت های دندانی به دندانپزشکان متخصص و حرفه ای مراجعه نمایید و حتی الامکان از خوردن مواد خوراکی سفت و سخت با ایمپلنت ها خودداری کنید.
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان؛ متأسفانه بعضی از افراد تصور دارند که ایمپلنت های دندانی نیاز به مراقبت ندارند. در حالی که اصلاً این طور نیست و پس از کاشت ایمپلنت، استفاده روزانه از مسواک و نخ دندان برای جلوگیری از باقی ماندن هرگونه پلاک، باکتری، تارتار و در نتیجه عفونت و التهاب لثه الزامی است.
  • استفاده از اجزای بی کیفیت برای ساخت ایمپلنت دندان
  • مشکلات به وجود آمده ناشی از جراحی نادرست و کاشت نامناسب ایمپلنت

سخن آخر

کاشت ایمپلنت های دندانی بدون فراهم بودن همه اجزای آن امکان پذیر نیست. علاوه بر این کیفیت اجزای آن نیز تأثیر بسزایی در نحوه کاشت ایمپلنت و مدت ماندگاری آن دارد. پس تا حد امکان از اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت دندان با کیفیت و استاندارد استفاده کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و همچنین کسب مشاوره های لازم درخصوص کاشت ایمپلنت های دندانی می توانید با کارشناسان ما در وب سایت دکتر وزیری ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول:

۱.اولین مرحله نصب اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت دندان کدام است؟

ایجاد سوراخ درون استخوان فک و قرار دادن پایه ایمپلنت درون فک اولیه مرحله نصب اجزای سازنده ایمپلنت های دندانی است.

۲.آیا بدون اباتمنت می توان پروتز دندان را روی پایه قرار داد؟

خیر، اباتمنت یکی از اجزای اصلی ایمپلنت های دندانی است و رابط بین پایه و تاج دندان می باشد. از این رو امکان نصب پروتز دندان روی پایه ایمپلنت بدون اباتمنت وجود ندارد.

۳.در صورت خراب شدن یا شکست ایمپلنت، امکان تعویض یا اصلاح اجزا وجود دارد؟

بله، در صورت بروز هرگونه مشکل در ایمپلنت های دندانی می توان اجزای معیوب و آسیب دیده را تعویض کرد.

مقالات جدید

ایمپلنت دندان

جایگزین بدون نقص و همیشگی دندان های از دست رفته توسط متخصص ایمپلنت

2 پاسخ

  1. سلام
    میخواستم بدونم اجرای کامل ایمپلنت برای هر دندان چند روز طول میکشه ؟؟ امکانش هست تمام اجزا ایمپلنت در یک روز نصب کنید ؟؟

  2. سلام
    وقت بخیر
    انجام ایمپلنت دندان فوری چند جلسه طول میکشه ؟
    به نسبت ایمپلنت دندان عادی دوره نقاهت کمتر هست یا نه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره سریع در واتس اپ