اصلاح شکل و فرم دندان ها چگونه و با چه روش هایی قابل انجام است؟ (آپدیت ۲۰۲۳)

اصلاح شکل و فرم دندان ها یکی از موارد مهم و تأثیرگذار در اصلاح طرح لبخند است. به همین سبب مورد توجه بسیاری از دندانپزشکان و بیماران قرار گرفته و شاهد افزایش استفاده از این روش برای بهبود وضعیت لبخند و چهره افراد هستیم. همان طور که می دانید شکل ظاهر و فرم دندان ها تأثیر بسزایی در لبخند دارد و به همین سبب اصلاح آن گام مؤثری در زمینه بهبود لبخند افراد محسوب می شود. در این راستا نیز روش های مختلفی برای اصلاح فرم دندان و زیباسازی فرم دندان ها وجود دارد. که متناسب با نیاز افراد و براساس تشخیص دندانپزشکان زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد. البته اصلاح شکل و فرم دندان ها ضمن تأثیر سریع بر ظاهر دندان ها و لبخند از مزایای متعددی برخوردار می باشد. بدین جهت در ادامه قصد داریم شما را با مفهوم اصلاح فرم دندان و روش های متداول آن آشنا کنیم.

اصلاح شکل و فرم دندان ها چیست؟

به طور کلی اصلاح فرم دندان یکی از روش های متداول در دندانپزشکی زیبایی است. که با هدف رفع مشکلات ظاهری و ساختاری دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که این روش تأثیر قابل توجهی بر لبخند و چهره افراد دارد، مورد توجه بسیاری از بیماران قرار گرفته و به عنوان یکی از بهترین و کاربردی ترین خدمات زیبایی دندان ها شناخته شده است. در این روش برای اصلاح شکل و اندازه دندان ها، بخش از مینای دندان به وسیله ابزار مخصوص تراشیده می شود. البته این تنها روش اصلاح شکل و فرم دندان ها نیست و در حال حاضر از روش های گوناگونی نظیر باندینگ، لمینت و کامپوزیت های دندانی برای زیباسازی فرم دندان ها نیز استفاده می گردد.

اصلاح فرم دندان

معرفی روش های اصلاح شکل و فرم دندان ها

با توجه به اینکه اصلاح فرم و شکل دندان ها تمامی مشکلات دندان نظیر تغییر رنگ دندان، کوتاهی و بلندی دندان ها و نحوه قرارگیری آنها را شامل می شود؛ روش های مختلفی برای اصلاح شکل و فرم دندان ها وجود دارد. تا ضمن زیباسازی فرم دندان ها، اصلاح طرح لبخند و جذابیت چهره را به افراد هدیه کند. در این راستا جدیدترین روش های اصلاح فرم دندان به قرار زیر است:

ونیر کامپوزیت و لمینت دندان

شکستگی و سایش دندان ها از جمله مواردی است که شکل و فرم دندان ها را بر هم می زند. علاوه بر این با تجمع پلاک، باکتری و تارتار در بین دندان ها، همانطور که در مقاله علت تورم لثه گفتیم احتمال بروز هرگونه تورم، التهاب و عفونت نیز افزایش می یابد.

در این گونه موارد اصلاح شکل و فرم دندان ها از طریق لمینت دندان یا ونیر کامپوزیت انجام می شود. بدین صورت که مواد ترمیمی هم رنگ دندان (ونیر کامپوزیت) در محل شکستگی یا سایش دندان ها قرار گرفته و موجب اصلاح شکل ظاهری و فرم دندان ها می گردد. از طرف دیگر لمینت های سرامیکی نیز عملکرد قابل توجهی در اصلاح شکل دندان ها دارند و ضمن قرارگیری روی سطح دندان مثل یک محافظ عمل می کنند. شایان ذکر است که این روش اصلاح شکل و فرم دندان ها یک درمان دائمی محسوب می شود و تأثیر فوق العاده ای بر زیبایی دندان ها دارد.

روکش های دندان

گاهی اوقات نقص های دندان و میزان شکستگی آن خیلی زیاد است. در این گونه موارد نمی توان از لمینت و ونیر کامپوزیت برای اصلاح شکل و حالت دندان ها استفاده کرد. از این رو انواع روکش دندان برای پوشاندن دندان و رفع این مشکل به کار برده می شود. در حال حاضر نیز روکش های دندانی فول سرام به دلیل زیبایی، شفافیت و طول عمر بالا بهترین گزینه برای اصلاح شکل و فرم دندان ها هستند.

 

 

ارتودنسی دندان (ثابت، متحرک و نامرئی)

همان طور که مستحضر هستید، نحوه قرارگیری دندان ها در کنار یکدیگر، تأثیر بسزایی در طرح لبخند و چهره افراد دارد. بدین جهت هرگونه نقص در طرز قرار گرفتن دندان ها کنار هم، زیبایی لبخند را تحت شعاع قرار می دهد. این مشکل شایع اغلب به دلیل مکیدن انگشت در نوزادی و خردسالی، وجود دندان های نهفته و نیمه نهفته، اختلالات ژنتیکی و مادرزادی بروز پیدا می کند. در این گونه موارد بهترین روش اصلاح شکل ظاهری و فرم دندان ها ارتودنسی است. در واقع ارتودنسی برای رفع بی نظمی و منظم شدن دندان ها به کار برده می شود.

در این زمینه نیز ارتودنسی دندان بنا به نیاز بیمار و تشخیص دندانپزشک به سه صورت ثابت، متحرک و نامرئی مورد استفاده قرار می گیرد و شاهد آثار مطلوب آن در زمینه خدمات دندانپزشکی زیبایی هستیم. البته باید توجه داشته باشید که با توجه به شرایط دهان ها و همچنین وضعیت لثه و استخوان فک ممکن است این روش اصلاح شکل و فرم دندان ها چندین ماه به طول بیانجامد. بنابراین در صورتی که قصد استفاده از این روش زیباسازی فرم دندان را دارید، خود را برای یک دوره درمان نسبتاً طولانی آماده کنید.

جراحی فک

در بعضی موارد فک افراد دچار جلو یا عقب رفتگی شدید است. به طوری که با استفاده از ارتودنسی نمی توان شکل و فرم دندان ها را اصلاح کرد. به همین سبب به وسیله جراحی تخصصی لثه و فک این مشکل برطرف می شود. تا فک بالا و پایین به طور کامل روی هم قرار بگیرد و شاهد اصلاح فرم دندان ها باشید. البته میزان تجربه و تخصص دندانپزشک در خصوص این روش زیباسازی فرم دندان ها حائز اهمیت فراوانی است و تا حد زیادی تعیین کننده نتیجه جراحی فک می باشد. پس انجام این جراحی مهم برای اصلاح شکل و فرم دندان ها را به دندانپزشک متخصص جراحی فک و لثه بسپارید.

جراحی لثه برای افزایش طول تاج دندان

برخی افراد به دلیل مشکلات ساختاری لثه و همچنین تحلیل بافت آن دچار تغییر شکل و فرم دندان ها می شوند. به نحوی که زیبایی دندان ها و طرح لبخند فرد را با مشکل مواجه می سازد. در این گونه موارد نیز بهترین روش اصلاح شکل و فرم دندان ها انجام جراحی افزایش طول تاج دندان است. بدین شکل که برای افزایش طول تاج دندان و بیشتر دیده شدن دندان ها، بافت اضافی لثه برداشته می شود. این عمل جراحی طی یک جلسه انجام شده و تأثیر مطلوبی بر زیباسازی فرم دندان ها دارد.

 

 

سخن آخر

اصلاح شکل و فرم دندان ها تأثیر قابل توجهی در بازسازی حالت دندان ها دارد و موجب اصلاح طرح لبخند در مدت زمان کوتاه می گردد. بنابراین این سری از خدمات دندانپزشکی زیبایی را جدی بگیرید و در صورت مشاهده هرگونه اختلال در شکل ظاهری و فرم دندان ها به متخصصین دندانپزشکی زیبایی مراجعه کنید. در این زمینه نیز دکتر الهام وزیری نهاد به عنوان یکی از متخصصان بیماری های لثه میزبان شما بیماران است و با انجام جراحی تخصصی لثه و استخوان فک، اصلاح فرم دندان ها را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و همچنین رزرو نوبت می توانید با کارشناسان ما در وب سایت دکتر الهام وزیری ارتباط برقرار نمایید.

سوالات متداول:

۱.آیا بی نظمی و فاصله بین دندان ها برای سلامت دهان و دندان مشکل ایجاد می کند؟

بله، وجود هرگونه فاصله و شکاف بین دندان ها موجب باقی ماندن مواد غذایی، بروز عفونت، التهاب، تورم و در نتیجه پوسیدگی دندان ها می شود.

۲.هدف از جراحی لثه به عنوان یکی از روش های اصلاح شکل و فرم دندان ها چیست؟

به طور معمول جراحی لثه برای افزایش طول تاج و زیباسازی فرم دندان ها انجام می شود.

۳.هزینه اصلاح فرم دندان ها در تهران چقدر است؟

هزینه این دسته از خدمات دندانپزشکی زیبایی با توجه به شدت و میزان مشکلات دندان، روش درمان، تعداد جلسات و میزان تخصص دندانپزشک متفاوت است. از این رو نمی توانیم برای آن قیمت ثابت و مشخصی را تعیین کنیم.

 

مقالات جدید

ایمپلنت دندان

جایگزین بدون نقص و همیشگی دندان های از دست رفته توسط متخصص ایمپلنت

2 پاسخ

  1. سلام
    وقت بخیر
    برای بهتر شدن شکل و فرم دندان استفاده از کدام برند ایمپلنت توصیه می کنید ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره سریع در واتس اپ