به جای ایمپلنت چیکار کنیم؟ جایگزین ایمپلنت دندان چیست؟

جایگزین ایمپلنت

جایگزین ایمپلنت، راه حلی برای کسانی است که امکان انجام ایملنت را ندارند. پیشرفت تکنولوژی در عرصه دندانپزشکی سبب شده تا هیچ بن بستی برای بهبود وضعیت دهان و دندان و بازیابی دندان های از دسته رفته وجود نداشته باشد. به طوری که با استفاده از روش های گوناگون می توان انواع اختلال و ناهنجاری های دندان را برطرف ساخت.

در این میان کاشت ایمپلنت دندان (dantal implant)به دلیل کارایی مطلوب، طول عمر بالا و شباهت زیاد به دندان های طبیعی از محبوبیت بالایی برخوردار است. اما تنها راه درمان برای جایگزین کردن دندان های از دست نرفته نیست. بله، کاشت دندان بدون آن نیز شدنی است که در این مقاله با انواع جایگزین ایمپلنت دندان آشنا خواهیم شد.

 

 

به دلیل اینکه امکان و شرایط کاشت ایمپلنت برای بعضی از بیماران وجود ندارد و به همین سبب باید از سایر روش ها استفاده کنند. به نظر شما چه انتخاب های دیگری به جز ایمپلنت دندان وجود دارد؟ آیا راهی به جز ایمپلنت برای بازیابی دندان های از دست رفته وجود دارد؟ بجای ایمپلنت چیکار کنیم؟ با ما همراه باشید تا با انواع روش جایگزین ایمپلنت آشنا شوید.

کاشت ایمپلنت های دندانی برای چه افرادی امکان پذیر نیست؟

به دلیل اینکه بعضی از بیماران به دلیل شرایط جسمی و وضعیت لثه و استخوان فک نمی توانند از ایمپلنت های دندانی استفاده کنند. بدین جهت به اجبار باید جایگزین ایمپلنت را انتخاب نمایند. در این راستا امکان کاشت ایمپلنت برای افراد زیر میسر نیست و باید به جای آن از روش های دیگری برای کاشت دندان استفاده نماید.

  • افراد مبتلا به پوکی استخوان شدید و سرطان
  • افراد فاقد تراکم استخوان کافی در ناحیه فک
  • افراد سالمند و ناتوان
  • افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده (قند خون بالا)
  • افراد مبتلا به نارسایی قلبی و سابقه سکته قلبی
  • بیماران تحت درمان رادیوتراپی به ویژه در ناحیه فک و صورت
  • افراد دچار ضعیف سیستم ایمنی بدن
  • بیماران تالاسمی و هموفیلی
  • افرادی که حجم زیادی سیگار و انواع دخانیات در طول روز مصرف می کنند.

خاطر نشان می شود که برای کاشت ایمپلنت های دندانی محدودیت سنی نیز همان طور که در مقاله سن ایمپلنت دندان بررسی کردیم وجود دارد. بدین صورت که افراد زیر ۱۸ سال عدم رشد کافی استخوان های فک و صورت نمی توانند از ایمپلنت های دندانی استفاده کنند. بنابراین باید راهی به جز ایمپلنت برای جایگزین دندان های از دست رفته این افراد انتخاب شده و اجرا شود.

 

 

جایگزین ایمپلنت دندان:به جای ایمپلنت چیکار کنیم؟

در پاسخ به اینکه به جای ایمپلنت چیکار کنیم؟ باید گفت انواع دندان مصنوعی برای جایگزین ایمپلنت وجود دارد. تا به امروز نیز دندانپزشکان متناسب با شرایط جسمی بیماران و همچنین وضعیت دهان، لثه و استخوان فک از راهی به جز ایمپلنت استفاده می کنند. در این خصوص بهترین روش جایگزین ایمپلنت شامل موارد زیر می شود:

بریج دندان

در صورتی که یک یا دو دندان کنار هم را از دست داده اید، بریج دندان بهترین گزینه می باشد. به طوری که با پر کردن فضای خالی لثه می تواند جایگزین مناسبی برای دندان های از دست رفته باشد. بریج های دندان معمولاً از جنس طلا، مس و سرامیک هستند و بنا به نیاز فرد، درون فضای خالی لثه قرار می گیرند.

در این روش نوین کاشت دندان به جز ایمپلنت، از دندان های کناری به عنوان پایه (پل) استفاده شده و سپس دندان مصنوعی (پونتیک) و روکش دندان به پایه آن متصل می گردد. هم اکنون نیز از انواع بریج دندان نظیر بریج سنتی، بریج کنسول، بریج مریلند و بریج های پشتیبانی شونده توسط ایمپلنت برای کاشت دندان مصنوعی استفاده می شود.

 

 

شایان ذکر است که تصمیم گیری درخصوص نوع بریج دندان و روش کاشت آن برعهده دندانپزشک متخصص جراحی لثه و کاشت دندان می باشد. بدین نحو که با معاینه و بررسی وضعیت لثه و استخوان فک از بهترین نوع بریج دندان جهت پر کردن فضای خالی لثه استفاده می نماید. در رابطه با باین روش جایگزین ایمپلنت در maltepe dental clinic چنین عنوان شده است:

If you are looking for corrective alternatives to dental implants, a dental bridge is one of the most effective ones. In this treatment, missing teeth or teeth are replaced by artificial teeth (resin or porcelain). Bridges are permanently fixed in the mouth, and they don’t get loose or slip out. As a result, you can eat and speak comfortably. However, you should bear in mind that dental bridges need two strong adjacent teeth to be fixed effectively. Usually, crowns are used to make the adjacent teeth stronger.

بریج های دندانی در مقایسه با ایمپلنت مزایای متعددی دارند و از بین مهمترین آنها می توان به نگهداری آسان، ترمیم مشکلات ظاهری و ساختار دندان های همجوار، جلوگیری از خم شدن و خمیدگی دندان ها، دوره درمان بسیار کوتاه، ظاهر طبیعی و مشابه دندان های اصلی و قیمت مناسب و مقرون به صرفه اشاره کرد. این موراد به صورت کامل در مقاله مقایسه ایمپلنت و بریج دندان مورد بررسی قرار گرفته است.

بریج دندان با پایه ایمپلنت

این روش معمولاً زمانی که فرد چندین دندان خود را از دست داده و سابقه کاشت ایمپلنت دندان دارد، به کار برده می شود. بدین شکل که ایمپلنت های کاشته شده به عنوان پایه و فیکسچر در نظر گرفته می شوند و سپس با اتصال پایه بریج دندان به آنها، دندان مصنوعی روی آنها قرار داده می شود.

این روش کاشت دندان جایگزین ایمپلنت نیاز به جراحی ندارد و ضمن داشتن ظاهر طبیعی و شبیه به دندان های اصلی، هزینه درمان کمتری نسبت به ایمپلنت های دندانی دارد. قبل از بررسی یکی دیگر از روشهای جایگزین ایمپلنت از شما دعوت می کنیم به مقاله ایمپلنت دندان برای سالمندان هم سر بزنید.

روکش دندان جایگزین ایمپلنت

روکش دندان نیز یکی دیگر از روش کاشت دندان بجز ایمپلنت است. در این روش دندانپزشک با استفاده از تصاویر رادیوگرافی و عکس های سه بعدی کامپیوتری از ساختار لثه و استخوان فک، اقدام به ساخت روکش های زیبایی دندان می کند. پس از آن نیز بدون برش و تراشیدن لثه، روکش روی استخوان فک تعبیه شده و فرد می تواند به راحتی از آن استفاده نماید.

البته به یاد داشته باشید که این روکش دندان کاملاً با انواع روکش زیبایی دندان متفاوت است و صرفاً برای افرادی که تمامی دندان های فک بالا، فک پایین یا هر دو را  از دست داده اند، کاربرد دارد. خاطر نشان می شود که در این روش دندانپزشک ابتدا از روکش موقت استفاده نموده و پس از گذشت ۶ ماه یک روکش دائمی را جایگزین آن می کند.

پروتزهای دندان ثابت و متحرک (دندان مصنوعی)

دندان های مصنوعی متحرک در گذشته مشکلات متعددی را برای افراد به وجود می آورند. اما امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تولید پروتزهای دندانی با کیفیت در دو نوع ثابت و متحرک، مشکلات کاملاً برطرف شده است. دندان های مصنوعی علاوه بر ثابت و متحرک، به دو دسته فک بالا یا پایین و پروتز دندان کامل تقسیم می شوند. در واقع بنا به نیاز بیمار و شرایط دندان ها از پروتزهای دندانی استفاده می گردد.

انواع دندان مصنوعی

گاهی اوقات افراد فقط دندان های فک بالا یا پایین خود از دست داده اند. از این رو فقط از پروتز دندان برای قسمت فاقد دندان طبیعی استفاده خواهد شد. اما در مقابل موارد بسیاری هستند که افراد هیچگونه دندان طبیعی ندارند و به همین سبب از پروتز دندان کامل جهت جایگزین کردن دندان های از دست رفته استفاده می نمایند.

روش های جایگزین ایمپلنت چه مزایایی دارد؟

همان طور که می دانید کاشت ایمپلنت های دندانی نیازمند جراحی اولیه جهت کشیدن دندان اصلی، جراحی تکمیلی پیوند لثه و بازسازی استخوان فک (در موارد خاص) و کاشت اجزای ایمپلنت درون استخوان فک است. بر همین اساس دوره درمان این روش کاشت دندان مصنوعی نسبت به سایر روش هایی که به آنها اشاره کردیم بیشتر می باشد.

بدین جهت می توان گفت که انتخاب بهترین روش جایگزین ایمپلنت در بسیاری از مواقع به سود بیمار خواهد بود. چرا که بهترین جایگزین ایمپلنت متعددی را برای بیماران به همراه دارد و برخی از مهمترین آنها به قرار زیر است:

  • دوره درمان بسیار سریع و بهره مندی از دندان مصنوعی در کوتاه ترین زمان ممکن
  • هزینه کمتر نسبت به کاشت ایمپلنت های دندانی
  • ظاهری طبیعی و مشابه با دندان های اصلی افراد
  • عدم نیاز به جراحی در ناحیه لثه و استخوان فک
  •  عدم خونریزی و عفونت لثه
  • دوره نقاهت بسیار کوتاه و بهبودی سریع بیمار

 سخن آخر

اکنون که متوجه شدید به جای ایمپلنت چیکار کنیم؟ می توانید با مراجعه به دندانپزشکان متخصص لثه و کاشت دندان از انواع روش جایگزین ایمپلنت استفاده کنید. در این خصوص نیز دندانپزشک با معاینه و بررسی لثه، استخوان فک، تعداد دندان های از دسته رفته و شرایط سنی بهترین روش کاشت دندان به جز ایمپلنت را انتخاب نموده و به مرحله اجرا در می آورد. در صورت داشتن هرگونه سؤال در این زمینه و انتخاب بهترین کاشت دندان به غیر از ایمپلنت می توانید با کارشناسان ما در وب سایت دکتر الهام وزیری نهاد ارتباط برقرار کنید.

سؤالات متداول:

۱.آیا امکان استفاده از پروتزهای دندانی برای فک بالا یا پایین وجود دارد؟

بله، در حال حاضر پروتزهای دندانی به دو صورت مجزا (فک بالا و پایین) و پروتز دندان کامل ساخته می شوند. به همین سبب بیماران بنا به نیاز می توان از پروتزهای تکی برای فک بالا یا پایین استفاده کنند.

۲.هزینه بریج دندان چقدر است؟

هزینه این روش کاشت دندان براساس تعداد دندان های از دست رفته، کیفیت اجزای دندان، روش کاشت و میزان تخصص دندانپزشک محاسبه می شود. از این رو نمی توان یک مقدار ثابت و مشخص را برای آن تعیین کرد.

۳.آیا افراد مبتلا به دیابت می توانند از پروتزهای دندانی ثابت و متحرک استفاده کنند؟

بله، با توجه به اینکه این روش کاشت بدون جراحی و خونریزی انجام می شود، هیچگونه محدودیتی برای افراد مبتلا به دیابت نوع یک و دو ندارد.

 

مقالات جدید

ایمپلنت دندان

جایگزین بدون نقص و همیشگی دندان های از دست رفته توسط متخصص ایمپلنت

4 پاسخ

  1. توی این مطلب انواع روش های جایگزین ایمپلنت رو به خوبی توضیح دادین خیلی بهتر بود بین این روش های مختلف مقایسه هم انجام میدادین تا بتونیم بهتر برای بهترین جایگزین ایمپلنت تصمیم گیری کرد؟

  2. سلام
    وقت شما بخیر
    مرسی که وقت گذاشتین و این مطلب مفید رو به اشتراک گذاشتین.
    سوالی که دارم اینه که اصلا نیازه دنبال جایگزین ایملنت باشیم؟ یعنی این روش خودش به اندازه کافی مناسب نیست؟

  3. سلام
    در چه مواردی ایمپلنت فوری به جای ایمپلنت عادی توصیه میکنید و اینکه به نظرتون از نظر ماندگاری لیمپلنت فوری جایگزین مناسبی هست ؟

  4. سلام پاگر با توجه به شرایط امکان ایمپلنت دندان وجود نداشته باشه ، بریج دندان پیشنهاد میکنید یا ایمپلنت دیجیتال که سریع تر انجام میشه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره سریع در واتس اپ