پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان چیست و چگونه انجام می شود؟ (آپدیت ۱۴۰۲)

پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت یکی از روش های مهم و کاربردی برای پرکردن جای خالی دندان است. به همین سبب ویژگی و مزایای منحصر به فرد آن سبب شده تا در سال های اخیر شاهد افزایش کاشت ایمپلنت در مطب ها و کلینیک های تخصصی دندانپزشکی زیبایی تهران و سایر شهرهای کشور باشیم. اما نکته اینجاست که برای کاشت انواع ایمپلنت یک سری پیش زمینه ها لازم است. در واقع بنا به شرایط جسمی فرد و وضعیت دهان دندان او ممکن است جراحی تکمیلی نظیر پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان (bone grafting) مورد نیاز باشد. تا ضمن افزایش کیفیت تراکم استخوان در فک، فرآیند کاشت ایمپلنت نیز راحت تر و بهتر انجام شود. اکنون سؤال این است که پیوند استخوان برای ایمپلنت چیست؟ مراحل انجام پیوند استخوان در ایمپلنت به چه صورت است؟ عمل پیوند استخون فک چه مزایایی را برای بیمار قبل و بعد از کاشت ایمپلنت به همراه دارد؟ چه افرادی کاندیدای مناسبی برای پیوند استخوان فک بالا هستند؟ و ده ها و صد ها سؤال دیگر.

این سؤالات تنها بخشی از ابهامات و دغدغه های موجود در ذهن افرادی است که قصد پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان دارند. بنابراین جهت آشنایی بیشتر با پیوند استخوان دندان برای ایمپلنت و مزایای منحصر به فرد آن تا پایان همراه ما باشید.

 

 

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان چیست؟

به طور کلی جراحی پیوند استخوان یک تکنیک نوین و کاربردی برای افزایش تراکم استخوان در فک بالا و بهبود فرآیند کاشت دندان در فک است. این روش اغلب برای افرادی انجام می شود که دچار تحلیل رفتن استخوان فک شده یا از تراکم کافی در ناحیه استخوان فک بالا و پایین بی بهره هستند. در واقع کاشت ایمپلنت، کیفیت و استحکام آن تا حد زیادی به میزان تراکم استخوان در ناحیه فک وابسته است. به همین سبب تشخیص جراحی پیوند استخوان برای ایمپلنت بر عهده دندانپزشک زیبایی حرفه ای و متخصص می باشد. تا ضمن انجام معاینات دقیق و آزمایش های مختلف، اقدام به جراحی پیوند استخوان لثه کنند. شما نیز اگر قصد کاشت ایمپلنت دارید، حتماً این آزمایشات را در کلینیک ها و مطب های تخصصی دندانپزشکی انجام دهید. تا در صورت نیاز از این روش مؤثر برای افزایش استحکام لثه و تراکم استخوان فک استفاده نمایید.

در رابطه علت انجام پیوند استخوان که سوالات زیادی داشتیم در سایت www.cuh.nhs.uk آمده است که :

?What is bone grafting

Bone grafting is any technique used to increase the amount of bone that you have in your jaw to help the best positioning of your dental implant. In order to have an implant, you must have sufficient bone at the implant site. This in turn aids the restoration, appearance and maintenance of the implant.

A variety of methods are available for bone grafting. The choice depends on the amount of grafting required, the anatomy of the area that needs grafting and your own preference.

There are four main types of bone grafting which are explained in this leaflet

  1. Guided bone regeneration (augmentation)

  2. Block grafting

  3. Bone expansion

  4. Distraction osteogenesis

چه افرادی کاندیدای مناسبی برای پیوند استخوان قبل از ایمپلنت هستند؟

همان طور که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم نیازی نیست که همه افرادی متقاضی ایمپلنت، اقدام به جراحی پیوند استخوان فک کنند. در واقع این روش صرفاً برای یک سری از بیماران مناسب است و حتماً قبل از کاشت ایمپلنت باید این جراحی مهم را انجام دهند. در این راستا افرادی که کاندیدای مناسبی جهت انجام پیوند استخوان فک برای ایمپلنت هستند، به شرح زیر عبارتند از:

  • افرادی که دندان های خود را مدت زمان طولانی از دست داده اند.
  • افرادی که به دلیل نداشتن دندان دچار تحلیل شدید لثه و استخوان فک شده اند.
  • وارد شدن آسیب شدید به لثه و استخوان فک
  • افراد مبتلا به بیماری پریودنتال
  • نقص های مادرزادی
  • کاهش شدید تراکم استخوان در فک بالا و پایین

خاطر نشان می شود که این موارد صرفاً براساس تحقیقات و بررسی های به عمل آمده در زمینه پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان بیان شده است. به عبارتی تصمیم گیری نهایی در رابطه با پیوند استخوان قبل از ایمپلنت بر عهده دندانپزشک متخصص است. که پس از انجام معاینات و آزمایش های مختلف در این رابطه اظهارنظر خواهند کرد.

پیش از بررسی ادامه مقاله از شما دعوت می کنیم در صورتی که قصد انجام ایمپلنت را دارید از مقاله معرفی بهترین متخصص ایمپلنت تهران هم بازدید داشته باشید.

پیوند استخوان قبل از ایمپلنت دندان

نحوه انجام پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

معمولاً زمانی که استخوان کافی در فک برای کاشت ایمپلنت دندان وجود نداشته باشد، از عمل پیوند استخوان فک استفاده می شود. بدین منظور با تزریق یا پیوند استخوان فرآیند ترمیم و بازسازی بافت استخوانی انجام می گردد. البته قبل از پیوند استخوان فک برای ایمپلنت یک سری آزمایش و عکسبرداری اولیه صورت می گیرد. تا دندانپزشک نسبت به وضعیت استخوان فک و تراکم آن اطلاعات کافی بدست بیاورد. در این خصوص مراحل اصلی پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان به ترتیب زیر است:

  • تزریق بی حسی موضعی به نواحی موردنظر برای انجام پیوند استخوان
  • ایجاد برش روی لثه و کنار زدن بافت روی آن
  • سطح نمایان شده استخوان فک توسط تیم دندانپزشکی ضدعفونی می شود.
  • فضای خالی موجود در استخوان فک با استفاده از مواد مخصوص پیوند استخوان پر می گردد.
  • قرار دادن غشای مصنوعی روی ناحیه جراحی شده برای پیوند استخوان
  • بخیه زدن بافت لثه

یکی از سوالاتی که همواره با آن روبه رو بوده ایم آن است که مواد پیوند استخوان از چه طریقی تامین می شود؟ برای پاسخ به این سوال به پاراگراف زیر برگفته از وبسایت Cambridge University Hospitals توجه کنید:

 

Bone grafting materials may be taken from you or other human, animal or synthetic sources. The graft material creates a scaffold for your own bone to grow into. This process may take between four and twelve months.

The most commonly used material is Bio-Oss. This artificial bone comes from bovine (cattle) bone, which has been sterilised and treated to make it safe for use as a bone substitute in humans. This is sometimes used by itself, or more commonly, mixed with particles or blocks of your own bone.

نکات مهم جهت آمادگی قبل از جراحی پیوند استخوان فک

برای انجام این جراحی تکمیلی و پیش زمینه ای جهت کاشت ایمپلنت نیازی نیست که آمادگی خاصی داشته باشید. اما به هر صورت رعایت نکات زیر می تواند فرآیند جراحی و یوند استخوان فک برای ایمپلنت را آسان تر سازد.

  • از خوردن مواد غذایی و آشامیدن هرگونه نوشیدن هشت تا دوازده ساعت قبل از عمل پیوند استخوان فک خودداری کنید.
  • اگر بنا به دلایل مختلف دارو مصرف می کنید، قبل از شروع جراحی دندانپزشک را مطلع سازید. شایان ذکر است افرادی که داروهای رقیق کننده خون باید این مورد را جدی بگیرند. زیرا رقیق بودن خون حین جراحی ممکن است موجب تشدید خونریزی شده و مشکلاتی را برای بیمار به وجود آورد.
  • پس از عمل جراحی به دلیل خونریزی ممکن است احساس ضعف داشته باشید. پس در صورت امکان با یک همراه به مطب دندانپزشکی برای جراحی پیوند استخوان لثه مراجعه نمایید. تا اگر نیاز به کمک داشتید بتواند شما را تا منزل همراهی نموده یا رانندگی وسیله نقلیه شما را تا مقصد انجام دهد.

قبل از بررسی مزایای پیوند استخوان دندان از شما دعوت می کنیم به محتوا جراحی فلپ لثه توجه کنید .

مزایای پیوند استخوان دندان برای ایمپلنت

انجام پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان به عنوان یک جراحی تکمیلی مزایای متعددی را برای بیماران به همراه دارد. که از بین مهمترین آنها می توان از موارد زیر نام برد:

  • افزایش تراکم، استخوان و مقاومت استخوان فک
  • تثبیت ایمپلنت کاشت شده پس از پیوند کامل استخوان فک
  • افزایش طول تاج دندان و زیباتر شدن ساختار دندان ها
  • بازسازی طرح لبخند به صورت ایده آل و مطلوب
  • درمان دائم تحلیل لثه و مشکلات ناشی از کاهش تراکم استخوان در لثه و استخوان فک
  • قرارگیری دندان مصنوعی با مقاومت و زیبایی بیشتر درون لثه و استخوان فک

قبل از ادامه مطلب پیوند استخوان از شما دعوت میکنیم  به مقاله ایمپلنت فوری توجه کنید.

آیا پیوند استخوان برای ایمپلنت درد دارد؟

به طور کلی انجام پیوند استخوان برای ایمپلنت نیز مانند سایر جراحی های ترمیمی و زیبایی دندان با درد همراه است. البته این درد حین جراحی به دلیل استفاده از داروهای بی حس کننده احساس نمی شود. اما پس از پایان جراحی و کاهش اثر داروی بی حسی موضعی شاهد درد در ناحیه جراحی و پیوند استخوان خواهید بود. برای تسکین درد و تسریع فرآیند بهبود زخم و ترمیم استخوان فک برای ایمپلنت بنا به تشخیص دندانپزشک می توانید از داروهای مسکن و آنتی بیوتیک استفاده کنید. در حال حاضر برای تسکین درد اغلب از ایبوپروفن، ژلوفن، نوافن و استامینوفن ۵۰۰ استفاده می شود. علاوه بر این برای بهبود زخم ها نیز مصرف روزانه سه عدد (هر ۸ ساعت یکبار) آموکسی کلاو و آموکسی سیلین مناسب خواهد بود.

مراقبت های لازم و ضروری بعد از جراحی پیوند استخوان فک

پس از اتمام جراحی پیوند استخوان برای ایمپلنت می بایست یک سری نکات را مدنظر قرار داده و رعایت کنید. تا ضمن تسریع فرآیند بهبودی، امکان پارگی بخیه و عفونت ناحیه جراحی به حداقل میزان ممکن برسد. در این راستا مراقبت های لازم و ضروری بعد از عمل پیوند استخوان فک به قرار زیر است:

  1. به هیچ عنوان در روزهای اولیه پس از پیوند استخوان از مسواک استفاده نکنید. این کار موجب آسیب به ناحیه جراحی و پاره شدن زخم ها می شود.
  2. برای تسکین درد ناشی از جراحی و التهاب لثه از داروهای مسکن نظیر استامینوفن، ایبوپروفن و نوافن استفاده کنید.
  3. برای نوشیدن انواع مایعات از نی استفاده نمایید.
  4. اگر مصرف کننده دخانیات هستید، تا چند روز از استعمال سیگار و سایر دخانیات خودداری کنید. به دلیل اینکه مصرف سیگار، قلیان و … موجب عفونت شدید لثه و آسیب شدید به ناحیه جراحی می شود.

قبل ازادامه مطلب و بررسی عوارض پیوند استخوان توجه شما را به مقاله پیوند لثه جلب می نماییم.

عوارض پیوند استخوان فک برای کاشت ایمپلنت

پیوند استخوان فک یک روش ایمن و موثر است، اما مانند هر جراحی، عوارض احتمالی وجود دارد. برخی از عوارض احتمالی پیوند استخوان فک عبارتند از:

  • خونریزی
  • عفونت
  • درد
  • تورم
  • عدم جوش خوردن پیوند استخوان
  • آسیب به اعصاب یا عروق خونی

عوارض پیوند استخوان فک معمولاً خفیف است و با مراقبت های مناسب پس از عمل برطرف می شود. با این حال، مهم است که قبل از انجام این روش با دندانپزشک خود در مورد خطرات و مزایای آن صحبت کنید.

هزینه پیوند استخوان برای ایمپلنت در تهران چقدر است؟

هزینه پیوند استخوان مانند سایر خدمات دندانپزشکی به عوامل متعددی از قبیل روش مورد استفاده برای پیوند استخوان، هزینه لیفت سینوس باز و بسته، نوع استخوان مورد استفاده برای پیوند، میزان تخصص پزشک و تعداد جلسات درمان وابسته است. بنابراین نمی توان یک قیمت ثابت و مشخص را برای آن مشخص کرد. پس قبل از پیوند استخوان فک برای ایمپلنت با پزشک در این زمینه به توافق برسید و سپس اقدامات اولیه را برای این جراحی تکمیلی و در نهایت کاشت ایمپلنت انجام دهید.

جمع بندی

پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان یکی از جراحی های تکمیلی و مهم در زمینه زیباسازی ساختار دندان ها و کاشت ایمپلنت های مقاوم و با کیفیت است. بنابراین انجام این جراحی را جدی بگیرید و حتماً برای افزایش کیفیت آن به دندانپزشکان متخصص و حرفه ای مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و همچنین دریافت مشاوره می توانید به صورت شبانه روزی با کارشناسان ما در وب سایت دندانپزشکی دکتر الهام وزیری نهاد ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

۱.برای کاشت ایمپلنت، کدام نوع پیوند استخوان مناسب تر است؟

اگر دندان فک بالای خود را از دست داده اید، بهترین روش استفاده از جراحی سینوس لیفت است. اما در صورتی که غشای سینوس با مشکل مواجه شده، توصیه می کنیم تصمیم گیری در این خصوص را به دندانپزشک معالج تان بسپارید.

۲.عمل پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان چه مدت زمان طول می کشد؟

معمولاً عمل جراحی پیوند استخوان فک برای کاشت ایمپلنت بین یک الی دو ساعت به طول می انجامد. بنابراین برای تأثیرمطلوب داروهای بی حس کننده بین ۱۰ الی ۳۰ دقیقه صبر کنید.

۳.آیا پیوند استخوان برای ایمپلنت درد دارد؟

بله، انجام این عمل جراحی تکمیلی و زمینه ای برای کاشت ایمپلنت با درد، تورم، التهاب، خونریزی و عفونت همراه است. پس در صورت بروز هرگونه مشکل غیرطبیعی سریعاً دندانپزشک معالج خود را مطلع سازید. تا اقدامات لازم جهت رفع آن و جلوگیری از آسیب به ناحیه جراحی شده صورت گیرد.

 

مقالات جدید

ایمپلنت دندان

جایگزین بدون نقص و همیشگی دندان های از دست رفته توسط متخصص ایمپلنت

11 پاسخ

  1. سلام
    بعد از پیوند استخوان برای ایمپلنت چند روز درد همراه هست ؟
    بعد چند وقت امکان انجام ایمپلنت وجو داره ؟

  2. سلام
    انجام پیوند استخوان برای فردی که پوکی استخوان ۲۰ درصد داره امکان پذیر هست یا نه ؟
    اگر جواب مثبت هست ممنون میشم آزمایش هایی که نیاز هست بگین ؟

  3. سلام
    دوره نقاهت پیوند استخوان لثه چند روز هست
    از نظر میزان درد به نظرتون نیاز هست مرخصی بگیریم ؟

  4. سلام
    وقت بخیر
    در مورد پیوند استخوان فک پایین سوال داشتم چه تفوتی با فک بالا داره و چقدر دوره نقاهت داره

  5. مراقبتهای بعد از پیوند استخوان در ایمپلنت چه مواردی هست ؟ بعد از پیوند استخوان با چه فاصله زمانی میتونیم کاشت امپلنت شروع کنم ؟

  6. چه مراقبتهای بعد از پودر استخوان در ایمپلنت باید انجام بدیم تا زود تربشه ایمپلنت دندان رو جاگذاری کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره سریع در واتس اپ