دندان مصنوعی ثابت یا دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت چیست؟ بررسی جامع

دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت

دندان مصنوعی یا دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت اعم از ثابت و متحرک یک جایگزین مناسب برای دندان های از دست رفته هستند. که افراد با توجه به شرایط جسمی و وضعیت لثه و فک از مدل های مختلف دندان مصنوعی ثابت و متحرک استفاده می کند. در این میان دندان ثابت مصنوعی به لحاظ داشتن ویژگی های منحصر به فرد و همچنین برتری نسبت به دندان مصنوعی متحرک از محبوبیت بیشتر برخوردار است.

به نحوی که شاهد افزایش موارد استفاده از آن هستیم. اکنون سؤال این است که دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت چیست؟ و گذاشتن دندان مصنوعی ثابت چه مزایای را برای بیمار به همراه دارد؟ در ادامه برای آشنایی بیشتر با دندان مصنوعی ثابت و پاسخ به این سؤالات با ما همراه باشید.

دندان مصنوعی ثابت یا دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت دندان چیست؟

به طور کلی گذاشتن دندان مصنوعی با ایمپلنت یک مدل خاص و ویژه از دندان های مصنوعی می باشد، که بر پایه ایمپلنت قرار می گیرد. در واقع باید گفت دندان ثابت مصنوعی به واسطه ایمپلنت روی لثه متصل می شود. از این رو ضمن داشتن استحکام بالا، هنگام صحبت کردن، غذا خوردن و سایر فعالیت ها از دهان خارج نمی گردد. تمامی اتصالات دندان مصنوعی ثابت روی پایه ایمپلنت قرار داده شده و سپس آن را روی لثه نصب می کنند.

شایان ذکر است که دندان های مصنوعی از نوع ثابت به راحتی روی فک بالا و پایین نصب شده و هیچگونه از مشکلات دندان مصنوعی متحرک را برای بیمار ایجاد نمی کند. به عقیده بسیاری از دندانپزشکان دندان مصنوعی ثابت یک تحول عظیم در عرصه خدمات زیبایی دندانپزشکی ایجاد کرده و امروزه بسیاری از افراد میانسال و سالمند این نوع از دندان مصنوعی را برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته شان انتخاب می کنند.

 

 

قبل از ادامه مقاله توصیه می کنیم در صورتی که با ایمپلنت دندان آشنایی ندارید به مقاله ایمپلنت دندان چیست؟ مراجعه کنید.

چند نوع دندان ثابت مصنوعی داریم؟

دندان مصنوعی با ایمپلنت در دو نوع توپی و میله ای ساخته شده است. تا افراد براساس نیاز و شرایط فک و لثه از مناسب ترین نوع دندان ثابت استفاده نمایند. البته باید توجه داشته باشید که این دو نوع دندان ثابت بر پایه ایمپلنت تا حدود زیادی مشابه دندان های مصنوعی آکریلیک هستند. به لحاظ اینکه هر دوی آنها به واسطه پایه های ایمپلنت در دهان قرار می گیرند و هیچگونه ارتباط مستقیمی با لثه ندارند.

دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت میله ای

این مدل از دندان مصنوعی به وسیله یک نوار نازک میله ای مانند به ۲ الی ۵ ایمپلنت متصل شده و سپس روی استخوان فک قرار می گیرد. در واقع این نوار میله ای از حالت فک و لثه پیروی می کند و بدین ترتیب دندان مصنوعی روی آن متصل می گردد.

دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت توپی

در این نوع دندان مصنوعی ثابت به ازای هر ایمپلنت یک اتصال فلزی وجود دارد. که به اتصال دندان مصنوعی متصل شده و بدین نحو روی فک و لثه تعبیه می شود. از آنجایی که اتصال روی ایمپلنت به شکل توپ است، به آن دندان ثابت با پایه ایمپلنت توپی می گویند. به نظر بعضی از دندانپزشکان این نوع از دندان های ثابت مصنوعی استحکام و طول عمر بیشتری دارد.

بنابراین اگر می خواهید مدت زمان طولانی تر از دندان های مصنوعی تهیه شده استفاده کنید، پیشنهاد می کنیم دندان مصنوعی ثابت با پایه های ایمپلنت توپی را انتخاب نمایید. قبل از بررسی نکات لازم برای گذاشتن دندان مصنوعی ثابت از شما دعوت می کنیم به مقاله بهترین مارک ایمپلنت هم سر بزنید.

مراقبت های لازم و ضروری هنگام استفاده از دندان ثابت مصنوعی

در صورتی که از دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت استفاده می کنید، باید یک سری مراقبت ها را انجام دهید. تا ضمن افزایش کارایی و ماندگاری دندان ثابت، از بروز هرگونه آسیب به آن جلوگیری به عمل آید. بدین ترتیب مراقبت های اصلی و مهم هنگام استفاده از دندان ثابت به شرح زیر است:

  • برای تمیز کردن مستمر هر شب دندان ثابت را بردارید. بدین ترتیب تمیز کردن اطراف دندان ها و اتصالات آن راحت تر خواهد بود.
  • از تمیز شدن همه قسمت های دندان ثابت و اتصالات مرتبط با آن اطمینان حاصل کنید.
  • اتصالات دندان ثابت مصنوعی با پایه ایمپلنت میله ای هر ۶ ماه تا یک سال باید تعویض شود. در غیر این صورت دندان ثابت روی فک و لثه لق می زند و ممکن است مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند.
  • از وارد کردن ضربه به دندان ثابت یا شکستن مواد غذایی سخت و سفت خودداری کنید. این کار موجب شکستن دندان ثابت مصنوعی یا لق شدن زود هنگام آن می شود.
  • در صورت مشاهده هرگونه مشکل برای دندان ثابت مصنوعی، سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنید.

همچنین در این رابطه در یکی از منابع انگلیسی زبان دندانپزشکی williams lake smiles گفته شده:

Once fixed dentures are set, they function and act just like real teeth. They are a durable option for tooth replacement that does not slip or move around. Fixed dentures can only be added and removed by a certified dentist.

Fixed dentures are anchored so well as part of your new smile, that they provide the support needed to function in everyday scenarios as well as prevent bone loss. Conventional dentures are known to cause bone loss due to the pressure they place on the bony ridges where former teeth once were.

هم چنین توصیه می کنیم به مقاله علت لق شدن دندان مصنوعی هم که بی ارتباط با این مقاله نیست سر بزنید.

مراحل کاشت دندان مصنوعی ثابت

مراحل کاشت دندان مصنوعی ثابت به شرح زیر است:

  1. بررسی اولیه: دندانپزشک شما ابتدا دندان های شما را معاینه می کند تا مطمئن شود که برای کاشت دندان مصنوعی ثابت مناسب هستید.
  2. طرح درمان: دندانپزشک شما سپس یک طرح درمان برای شما تهیه می کند که شامل تعداد ایمپلنت هایی است که نیاز دارید، محل قرارگیری ایمپلنت ها و نوع دندان مصنوعی ثابتی است که برای شما مناسب است.
  3. جراحی کاشت: در جراحی کاشت، ایمپلنت های فلزی در فک شما قرار می گیرند. این جراحی معمولاً تحت بی حسی موضعی انجام می شود.
  4. حین بهبودی: پس از جراحی، باید برای چند هفته از جویدن غذاهای سفت خودداری کنید. ایمپلنت ها طی چند ماه در استخوان فک شما ادغام می شوند.
  5. قرار دادن دندان مصنوعی ثابت: پس از اینکه ایمپلنت ها در استخوان فک شما ادغام شدند، دندانپزشک شما دندان مصنوعی ثابت را روی آن ها قرار می دهد. دندان مصنوعی ثابت معمولاً از چند روز تا چند هفته پس از جراحی قرار داده می شود.

کاشت دندان مصنوعی ثابت یک روش ایمن و موثر برای جایگزینی دندان های از دست رفته است. این روش می تواند به شما کمک کند تا لبخند زیبا و سالمی داشته باشید و از زندگی خود لذت ببرید.

مزایای استفاده از دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت

همان گونه که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم استفاده از دندان های مصنوعی ثابت مزایای متعددی را برای افراد به همراه دارد. ضمن اینکه بسیاری از مشکلات دندان مصنوعی متحرک در این مدل از دندان های مصنوعی رفع شده است. در این خصوص مزایای استفاده از دندان ثابت بر پایه ایمپلنت شامل موارد زیر می شود:

  • افزایش قدرت جویدن مواد غذایی
  • کمک به بهبود فرآیند بلعیدن و هضم مواد خوراکی
  • اصلاح طرح لبخند و بازیابی زیبایی چهره
  • مقاوم، مستحکم و با دوام
  • داشتن ظاهری مشابه دندان های طبیعی
  • جلوگیری از تحلیل استخوان فک

در تکمیل همین موارد در سایت www.bodyexpert.online آمده است که :

?What are fixed dental prostheses on implants for

A fixed implant denture is a medical device that replaces one or more altered or missing teeth. This solution is intended for edentulous people and people who are missing only a few teeth.

Beyond the aesthetic aspect, the fixed dental prosthesis allows for restoring balance at the level of the jaw. This balance is essential to prevent joint or muscle pain that can affect the entire body.

 

قیمت دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت چقدر است؟

قیمت دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت (implant)به عوامل مختلفی وابسته است و با توجه به آنها محاسبه می گردد. از بین مهمترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت دندان ثابت بر پایه ایمپلنت می توان به تعداد پایه، برند، جنس و کیفیت ایمپلنت های مصرفی اشاره کرد. علاوه بر این ابعاد، اندازه و کیفیت ساخت دندان مصنوعی نیز تا حد زیادی بر قیمت این نوع از دندان های ثابت تأثیر می گذارد. بنابراین در حال حاضر نمی توان یک قیمت ثابت و مشخص را برای آن تعیین کرد. با این توصیف اگر قصد گذاشتن دندان مصنوعی ثابت دارید، به این موارد توجه ویژه داشته باشید و سپس اقدام به تهیه و استفاده از دندان ثابت بر پایه ایمپلنت کنید.

سوالات متداول:

۱.کاشت دندان مصنوعی ثابت چگونه انجام می شود؟

در حال حاضر کاشت دندان ثابت بر پایه ایمپلنت به سه صورت انجام می گردد. که عبارتند از: کاشت دندان بر پایه ۴ ایمپلنت، بر پایه ۶ ایمپلنت و بر پایه ۸ ایمپلنت.

۲.آیا دندان ثابت مصنوعی قدرت تکلم را بهبود می بخشد؟

بله، یکی از مزایای منحصر به فرد دندان های ثابت بر پایه ایمپلنت بهبود قدرت تکلم افراد است.

۳.چه افرادی کاندیدای مناسبی برای استفاده از دندان های ثابت مصنوعی هستند؟

تنها افرادی که همه دندان های خود را از دست داده اند، می توانند از دندان مصنوعی ثابت استفاده کنند. هم اکنون نیز بسیاری از افراد میانسال و سالمند متقاضی استفاده از این نوع دندان های مصنوعی هستند.

مقالات جدید

ایمپلنت دندان

جایگزین بدون نقص و همیشگی دندان های از دست رفته توسط متخصص ایمپلنت

12 پاسخ

  1. سلام
    در چه صورت به جای ایمپلنت دندان مصنوعی ثابت به کار میبرید ؟
    چه مدل تغدیه ای در زمان درمان داشته باشیم ؟

  2. سلام
    برای پرکردن جای دندان از دست داده ایمپلنت دندان پیشنهاد میدید یا دندانمصنوی در کدوم درمان امکان ریسک جواب ندادن کمتر هست ؟

  3. سلام
    وقت بخیر
    برای پرکردن جای خالی دندان ایمپلنت رو توصیه می کنید یا دندان متحرک ثابت ؟
    بیشتر برای من موضوع ماندگاری و فرم صورت هست

  4. نحوه گذاشتن دندان مصنوعی در دهان باید به چه صورت باشه ؟
    به نظر شما طول عمر ایمپلنت دندان بیشتر هست یا دندان مصنوعی ثابت ؟

  5. قیمت دندان مصنوعی با پایه ایمپلنت چقدر هست برای اجرا چقدر زمان نیاز هست ؟
    دوره نقاهت چند وقت هست
    به نظرتون نیاز هست که درخواست مرخصی بدم ؟

  6. دندان مصنوعی دوتایی چقدر طوا میکشه که ساخته بشه
    شرایط نگه داری آن چه مواردی هست ؟
    اگر بخوایم ایمپلنت انجام بدیم چقدر تفاوت قیمت با دندان مصنوعی متحرک داره ؟

  7. قیمت دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت چقدر هست ؟با توجه به تغیرات دلار
    شما ایمپلنت معولی پیشنهاد میکنید یا دیجیتال ؟

  8. قیمت دندان مصنوعی ثابت بر پایه ایمپلنت به چه عواملی بستگی دارد ؟
    با توجهبه تفاوت کیفیت برند ها چه برندی برای ماندگاری حداقل ۱۰ سال پیشنهاد میدین ؟

  9. برای استفاده از دندان مصنوعی ثابت چه مدل ایمپلنتی رو توصیه می کنید ؟
    که از نظر مانگاری و کیفیت مورد تایید باشه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره سریع در واتس اپ