طول عمر ایمپلنت چقدر است؟ بررسی عوامل موثر بر آن (آپدیت ۲۰۲۳)

هیلینگ ایمپلنت

اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم دندان های طبیعی انسان دائمی نیستند. چرا که پس از دوره کوتاه مدت یا بلند مدت بنا به دلایل مختلف دچار پوسیدگی، شکستگی و خراشیدگی می شوند و در نهایت کارایی خود را از دست می دهند. به طوری که به یک زائده اضافی و دردناک در دندان تبدیل شده و فرد مجبور به کشیدن دندان های خراب می شود. بنابراین ایمپلنت های دندانی نیز به عنوان یک جایگزین مناسب برای دندان های از دست رفته دائمی و همیشگی نیستند. اما در مقایسه با سایر روش های کاشت دندان، دوام و طول عمر ایمپلنت دندان بیشتر است.

به نظر شما دوام و طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟ چگونه می توان عمر ایمپلنت دندان را افزایش داد؟ میزان ماندگاری و طول عمر دندان ایمپلنت شده به چه عواملی وابسته است؟ چه دلایلی موجب کاهش طول عمر ایمپلنت دندان می شود؟ این سؤالات تنها بخشی از پرسش های مکرر افرادی است، که قصد کاشت ایمپلنت های دندانی دارند. به همین سبب در این بخش قصد داریم به بررسی دوام و طول عمر ایمپلنت دندان و همچنین راهکارهای مؤثر برای افزایش میزان ماندگاری آن بپردازیم.

 

 

چرا ایمپلنت در دسته دندان های دائمی قرار گرفته است؟

طبق تحقیقات و بررسی های به عمل آمده در زمینه جراحی و کاشت ایمپلنت های دندانی به این نتیجه دست یافتیم که ایمپلنت دندان به دو دلیل اصلی و مهم در زمره دندان های مصنوعی دائمی قرار می گیرد.

مورد اول اینکه پایه و تاج که از اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت دندان هستند از مواد با کیفیت و مستحکم ساخته می شود. بدین صورت که پایه ایمپلنت از جنس تیتانیوم و تاج دندان از جنس سرامیک است. از این رو ضمن داشتن استحکام و مقاومت بالا، به نسبت دوام و طول عمر ایمپلنت نیز افزایش می یابد. مورد دوم نیز مربوط به نحوه کاشت این نوع از دندان مصنوعی است.

همان طور که در سایت periodontal.com نیز در مورد ماندگاری ایمپلنت دندان آمده است:

A dental implant is an artificial tooth and root system. It consists of an implant root, an abutment, and a crown. The implant root is a titanium post with threads (ridges) like a screw. The implant root is surgically placed in the jaw bone. Titanium is a biocompatible material that will fuse with the bone through a process called osseointegration. This process takes a few months, but once a solid bond is formed, it can last for many years.

 

با توجه به اینکه فیکچسر ایمپلنت درون استخوان فک کاشته می شود؛ به دلیل پیوند استخوان فک با پایه تیتانیومی، استحکام ایمپلنت به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت. تا جایی که از ایمپلنت های کاشته شده، می توان مثل دندان های طبیعی استفاده کرد. با این توصیف می توان گفت کیفیت اجزای سازنده ایمپلنت تأثیر بسزایی در دوام و طول عمر ایمپلنت دندان دارد.

طول عمر ایمپلنت چقدر است؟

به طور معمول طول عمر ایمپلنت های دندانی بین ۱۵ تا ۲۰ سال است. البته دوام و طول عمر ایمپلنت دندان تحت تأثیر عواملی نظیر کیفیت اجزای ایمپلنت، نحوه کاشت و رعایت بهداشت دهان و دندان قرار دارد. تا جایی که اگر ایمپلنت به بهترین شکل ممکن کاشته شود و بیمار تمامی نکات مراقبتی را رعایت کند، ممکن است عمر ایمپلنت به بیش از ۲۰ تا ۲۵ سال نیز برسد. بنابراین اگر به مرکز خوب ایمپلنت دندان مراجعه نمایید و به بهداشت دهان و دندان ها اهمیت دهید، قطعاً ایمپلنت های دندانی مدت زمان زیادی همراه شما خواهند بود.

ایمپلنت دندان

عوامل مؤثر بر دوام و طول عمر دندان ایمپلنت شده

همان طور که در بخش قبل نیز به آن اشاره کردیم، با رعایت یک سری نکات و انجام دستورالعمل ها می توان دوام و طول عمر ایمپلنت دندان را افزایش داد. در واقع این عوامل دست به دست هم داده و موجب ماندگاری بیشتری ایمپلنت های دندانی می شود. بدین منظور عوامل اصلی و مؤثر بر افزایش طول عمر ایمپلنت دندان به شرح زیر عبارت است از:

تجربه و تخصص ایمپلنتولوژیست

دندانپزشکان متخصص کاشت یا ایمپلنتولوژیست ها یکی از عوامل مؤثر بر عمر دندان ایمپلنت شده هستند. به دلیل اینکه هرچه تجربه و تخصص ایمپلنتولوژیست بیشتر باشد، با اشراف و تسلط کامل به آخرین متدهای روز دندانپزشکی، کاشت ایمپلنت را انجام می دهد. از این رو نه تنها کیفیت و ماندگاری ایمپلنت دندان افزایش می یابد، بلکه احتمال پس زدن ایمپلنت به حداقل میزان ممکن می رسد. بنابراین در صورتی که قصد کاشت ایمپلنت دارید، حتماً به دندانپزشک متخصص و حرفه ای ایمپلنت دندان مراجعه نمایید.

استفاده از برندهای معتبر ایمپلنت

طبق تحقیقات و بررسی های به عمل آمده درخصوص طول عمر ایمپلنت های دندانی و همچنین درصد شکست آنها به این نتیجه دست یافتیم که استفاده از ایمپلنت های بی کیفیت و نامعتبر عامل اصلی بروز این قبیل مشکلات است. بدین ترتیب با انتخاب و استفاده از بهترین برند ایمپلنت می توانید ضمن افزایش دوام و طول عمر ایمپلنت دندان، از هر گونه مشکل احتمالی جلوگیری به عمل آورید. البته باید توجه داشته باشید که ایمپلنتولوژیست ها اغلب از برندهای معتبر ایمپلنت برای کاشت دندان استفاده می کنند. برای آشنایی بیشتر با بهترین برندهای ایمپلنت دندان در سال ۲۰۲۳ می توانید با کارشناسان ما در وب سایت دکتر وزیری ارتباط برقرار نمایید.

 

 

انجام جراحی پیوند لثه و بازسازی استخوان فک

برای موفقیت آمیز بودن کاشت ایمپلنت می بایست بافت لثه و میزان تراکم استخوان فک بیمار در حد مطلوب قرار داشته باشد. بر همین اساس در صورت مشاهده هرگونه علائم تحلیل لثه و کمبود تراکم استخوان، جراحی پیوند استخوان برای کاشت ایمپلنت یا متخصصین جراحی لثه انجام می شود. البته قبل از انجام این سری از جراحی های تکمیلی، بیمار مورد آزمایش های تخصصی قرار گرفته و سپس دندانپزشک براساس تصاویر رادیوگرافی و نتایج آزمایش ها در این باره تصمیم گیری می کند.

 

 

سلامت عمومی بیمار

سلامت عمومی افراد متقاضی کاشت ایمپلنت دندان نیز یکی دیگر از عوامل تعیین کننده کیفیت و ماندگاری ایمپلنت می باشد. به دلیل اینکه بسیاری از بیماری ها نظیر نارسایی قلبی، دیابت، سرطان، ضعف سیستم ایمنی بدن، تالاسمی، هموفیلی و … کاشت ایمپلنت دندان را با مشکل مواجه می سازد. بر همین اساس سلامت عمومی بیمار اهمیت فراوانی دارد و ایمپلنتولوژیست ها قبل از اقدام به کاشت ایمپلنت اقدام به انجام معاینات و آزمایش های تخصصی می کنند. تا در صورت تشخیص و شناسایی هرگونه مشکل، اقدامات لازم جهت کنترل بیماری و تضمین کیفیت و ماندگاری ایمپلنت دندان انجام شود.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه میتوانید به مقاله ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی مراجعه کنید.

رعایت بهداشت دهان و دندان

یکی دیگر از عوامل مهم و تأثیرگذار بر طول عمر ایمپلنت های دندانی رعایت بهداشت دهان و دندان است. حفظ سلامت دهان و دندان ها پس از کاشت ایمپلنت از بروز هرگونه التهاب، تورم و عفونت جلوگیری نموده و بدین ترتیب عمر دندان ایمپلنت شده نیز بیشتر خواهد شد. بدین منظور با استفاده روزانه از مسواک (دوبار در روز) و نخ دندان پس از خوردن مواد غذایی می توانید سلامت دهان و دندان خود را حفظ کرده و از تحلیل لثه و آسیب به استخوان فک جلوگیری کنید.

 

 

نکته قابل توجه اینکه؛ رعایت توصیه ها و دستورالعمل های دندانپزشک، رعایت بهداشت دهان و دندان و انجام چکاب های دوره ای نیز موجب افزایش دوام و طول عمر ایمپلنت دندان می شود. بنابراین این سه مورد مهم را مدنظر قرار داده و پس از کاشت ایمپلنت های دندانی در انجام آنها کوشا باشید. تا علاوه بر جلوگیری از بروز هرگونه التهاب، تورم و عفونت از کیفیت و طول عمر ایمپلنت دندان برای مدت زمان طولانی بهره مند شوید.

سخن آخر

کاشت ایمپلنت های دندانی یکی از روش های نوین و مؤثر برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته است. در این میان دوام و طول عمر ایمپلنت دندان مورد توجه بیماران و دندانپزشکان قرار دارد. به طوری که ایمپلنتولوژیست ها با رعایت تمامی دستورالعمل ها و همچنین استفاده از جدیدترین متدهای روز دندانپزشکی اقدام به کاشت ایمپلنت های دندانی می کنند. شما نیز اگر می خواهید شاهد افزایش عمر ایمپلنت دندان باشید، می بایست با حفظ سلامت جسمی و رعایت بهداشت دهان و دندان به ایمپلنتولوژیست های حرفه ای و با تجربه مراجعه کنید. بدین منظور دکتر الهام وزیری نهاد به عنوان یکی از متخصصین بیماری های لثه و ایمپلنت دندان، همه روز میزبان شما مراجعین محترم است و بهترین خدمات را در اختیار شما قرار خواهد داد.

سوالات متداول

۱.آیا ایمپلنت های دندانی یک نوع دندان مصنوعی دائمی هستند؟

بله، با توجه به ایمپلنت دندان طول عمر بالایی دارد، در بین دندانپزشکان و بیماران به عنوان یک دندان دائمی شناخته شده است.

۲.آیا می توان ایمپلنت دندان را اصلاح، ترمیم یا تعویض کرد؟

بله، پس از کاشت ایمپلنت های دندانی، در صورت بروز هرگونه مشکل می توان واحدهای ایمپلنت کاشته شده را اصلاح، ترمیم و تعویض کرد. البته این کار پس از انجام معاینات تخصصی و توسط ایمپلنتولوژیست های حرفه ای انجام می شود.

۳.استفاده از ایمپلنت بی کیفیت چه عوارضی دارد؟

استفاده از برندهای نامعتبر و بی کیفیت ایمپلنت دندان موجب بروز التهاب، تورم، عفونت و پس زدن ایمپلنت می شود. علاوه بر این در بعضی از بیماران کاشت ایمپلنت های بی کیفیت موجب آسیب به سایر دندان ها و استخوان فک شده است.

 

مقالات جدید

ایمپلنت دندان

جایگزین بدون نقص و همیشگی دندان های از دست رفته توسط متخصص ایمپلنت

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره سریع در واتس اپ