شرایط ایمپلنت دندان چیست؟ بررسی جامع ۰ تا ۱۰۰ شروط کاشت ایمپلنت (آپدیت ۱۴۰۲)

شرایط لازم برای کاشت ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یکی از روش های مهم و مؤثر برای داشتن دندان های زیبا، بازیابی و اصلاح طرح لبخند و تقویت خوردن و جویدن مواد غذایی است. بر همین اساس بسیاری از افرادی که توانایی مالی تأمین هزینه های این روش درمان ناهنجاری و مشکلات دهان و دندان را دارند، اقدام به کاشت ایمپلنت دندان می کنند. شما نیز در صورتی که قصد این روش برای ترمیم و بازیابی دندان های از دست رفته تان دارید؛ باید شرایط ایمپلنت دندان را بدانید. تا براساس شرایط گذاشتن ایمپلنت از این روش استفاده کنید. در واقع باید گفت داشتن شرایط کاشت ایمپلنت دندان باعث می شود تا بیمار راحت تر بتواند از این روش درمانی استفاده نماید و از همه مهمتر عوارض احتمالی آن نیز به حداقل میزان ممکن برسد. در این مقاله به بررسی جامع شرایط کاشت ایمپلنت دندان به همراه ۴ ویدیو جامع خواهیم پرداخت. این مقاله برگرفته از منابع معتبر روز دنیا و تجربیات شخصی اینجانب در سال های فعالیت حرفه ای است.

 

شرایط لازم برای کاشت ایمپلنت دندان چیست؟

در ابتدا و قبل از اینکه اقدام به ایمپلنت دندان کنید، باید بدانید که چه شرایطی برای بهره مندی از این روش مؤثر و مفید درمان مشکلات دندان وجود دارد. در واقع باید کاندیدای کاشت ایمپلنت و حائز شرایط آن باشید. در غیر این صورت هنگام کاشت انواع ایمپلنت با یک سری مشکلات مواجه خواهید شد. در این راستا سه شرط اصلی و مهم برای کاشت ایمپلنت های دندان وجود دارد. که این شرایط گذاشتن ایمپلنت به شرح زیر عبارت است از:

۱- سالم بودن وضعیت و ساختار لثه ها

بعد از استخوان فک و رباط های نگهدارنده، لثه مهمترین بخش دندان و حامی آن است. در واقع لثه باعش می شود تا ریشه دندان در معرض دید قرار نگیرد و از همه مهمتر مانع عفونت و باکتریایی شدن آن می گردد. همواره باید به یاد داشته باشید که ورود هرگونه باکتری و عفونت به لثه، موجب آسیب دیدگی استخوان فک و ریشه دندان می شود. از این رو لثه به عنوان یکی از بخش های حساس و حیانی دهان و دندان در زمره شرایط کاشت ایمپلنت دندان قرار می گیرد و قبل از انجام این روش برای زیبایی دندان ها و بازیابی طرح لبخند جراحان و متخصصان دندانپزشکی، لثه بیمار را معاینه می کنند.

 

به عبارتی می توان گفت اگر لثه فرد سالم نباشد، کاشت ایمپلنت خیلی زود با شکست مواجه خواهد شد. بدین ترتیب جهت جلوگیری از صرف بیهوده وقت و هزینه باید به این مورد از شرایط کاشت ایمپلنت دندان توجه ویژه داشته باشید و متناسب با آن از انواع مختلف ایمپلنت استفاده نمایید. خاطر نشان می شود سلامت و کیفیت لثه و نبود هیچ گونه عفونت لثه برای افرادی که همه دندان هایشان را از دست داده اند و می خواهند ایمپلنت کامل انجام دهند، حائز اهمیت فراوانی است. چرا که هرگونه نقص و ناهنجاری در لثه ممکن است کیفیت، کارایی و طول عمر ایمپلنت ها را تحت تأثیر قرار دهد.

 

۲- مناسب بودن تراکم استخوان فک (کافی و بالا بودن بافت استخوانی)

همان گونه که مستحضر هستید، ایمپلنت ها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند. بدین ترتیب سلامت و کیفیت هر کدام از این اجزاء اهمیت فراوانی دارد و موجب افزایش طول عمر و ماندگاری ایمپلنت های کاشته شده، می گردد. در این خصوص مهمترین بخش یک واحد ایمپلنت، فیکسچر آن است. که باید توسط دندانپزشک و متخصص جراحی دهان و دندان درون استخوان فک قرار گرفته و فیکس شود. بر همین اساس برای اینکه پایه ایمپلنت به بهترین نحو داخل فک جوش بخورد، باید بافت استخوانی فک در شرایط مطلوب و ایده آل قرار داشته باشید. در واقع هرچه تراکم استخوان و بافت فک بیشتر باشد، به نسبت کیفیت ایمپلنت های کاشته شده از نظر استحکام و ماندگاری نیز افزایش می یابد. بنابراین اگر قصد کاشت ایمپلنت دارید، به این مورد از شرایط ایمپلنت دندان توجه ویژه داشته باشید و بدانید تحلیل استخوان فک یکی از مواردی است که می تواند در این زمینه مشکل ساز باشد.

۳- مراقبت و نگهداری مستمر از ایمپلنت های دندانی

به طور کلی کیفیت و ماندگاری همه عمل های زیبایی و جراحی دندان و فک به نحوه نگهداری و مراقبت از آن وابسته است. این مورد مهم در رابطه با ایمپلنت دندان نیز صدق می کند و به نوعی یکی از مهمترین شرایط ایمپلنت محسوب می شود. بدین منظور پس از ایمپلنت باید هر طور که می توانید، از دندان های کاشته شده، مراقبت کنید. البته محافظت و مراقبت از ایمپلنت های کاشت شده، کار دشواری نیست و نیازمند دقت، توجه و استمرار در پاکیزه نگه داشتن دندان ها است. برای دستیابی به این مورد از شرایط کاشت ایمپلنت دندان می بایست مسواک زدن و استفاده روزانه از نخ دندان را در اولویت برنامه های خود قرار دهید. همواره به یاد داشته باشید که هرچه محیط دهان و فضای بین دندان های شما پاکیزه تر باشد، به نسبت طول عمر، کیفیت و کارایی ایمپلنت های کاشت شده نیز افزایش خواهد یافت.

 

 

چه افرادی شرایط کاشت ایمپلنت دندان را ندارند؟

اکنون که با شرایط لازم برای گذاشتن ایمپلنت آشنا شدید، زمان آن فرا می رسد تا بدانید که چه افرادی نباید کاشت ایمپلنت را انجام دهند. اگر در زمره افراد زیر قرار دارید، به هیچ عنوان شرایط لازم برای کاشت ایمپلنت دندان را ندارید و نباید از این روش استفاده کنید.

۱- افرادی که پروسه رشد آنها به طور کامل طی نشده است!

کاشت انواع ایمپلنت دندان با یک سری محدودیت ها همراه است. که یکی از مهمترین آنها شرایط سنی افراد می باشد. به زبان ساده تر تا زمانی که به طور کامل رشده نکرده اید، اجازه کاشت ایمپلنت را ندارید. هدف از این کار رسیدن افراد به یک ثبات از نظر رشد اعضای مختلف بدن به ویژه فک، صورت و لثه ها است. چرا که هر گونه تغییر اندازه در ابعاد فک، لثه و دهان موجب به هم ریختگی ایمپلنت های کاشته شده می شود و حتی ممکن است خطرات جدی را برای این دسته از افراد به وجود بیاورد. برای مطالعه بیشتر در این مورد از شما دعوت می کنیم به مقاله بهترین سن ایمپلنت سر بزنید.

۲- زنان باردار

با توجه به اینکه در طول دوره درمان و کاشت ایمپلنت افراد چندین بار در برابر اشعه ایکس قرار می گیرند، زنان باردار نباید از این روش استفاده کنند. زیرا این اشعه برای جنین خطرناک بوده و ممکن است مشکلات و اختلالاتی را برای او به وجود بیاورد.

۳- مصرف کنندگان دخانیات و مواد الکلی

به طور معمول افرادی که سیگار می کشند یا نوشیدنی های حاوی الکل مصرف می کنند، سیستم ایمنی ضعیف تری نسبت به سایر افراد دارند. بر همین اساس ممکن است دوره کاشت و نقاهت آنها تحت تأثیر قرار بگیرد و افزایش پیدا کنند. علاوه بر این مصرف دخانیات و الکل برای سلامت دهان و دندان مناسب نیست. بنابراین اگر جزء دسته از افراد هستید، برای اینکه بدایند حائز شرایط کاشت ایمپلنت هستید یا خیر؟، حتما با دندانپزشک متخصص و جراحان حرفه ای برای کاشت ایمپلنت مشورت کنید. هم چنین در مقاله شرایط ایمپلنت افراد سیگاری این موضوع را به طور کامل باز کرده ایم.

 

 

۴- افراد مبتلا به بیماری های خاص

 طبق دستورالعمل های پزشکی و نقص در سیستم ایمنی افراد مبتلا به بیماری های خاص نظیر دیابت، بیماری های بافت هم بند و هموفیلی نباید اقدام به کاشت ایمپلنت کنند و شرایط خاصی را باید پزشک در این زمینه در نظر گرفته که در مقاله ایمپلنت افراد دیابتی به صورت جامع به این مورد پرداخته ایم.

 
قبل از بررسی مختصری از فواید ایمپلنت دندان به شما توصیه می کنیم به مقاله عوارض ایمپلنت دندان هم سر بزنید.

بررسی مختصری از فواید ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت دندان یک روش عالی برای ترمیم دندانهای از دست رفته است. این مهم است که هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه آیا این درمان مناسب شما است ما باید کلیه عوامل را در نظر بگیریم تا بتوانیم مناسب ترین راه حل را انتخاب کنیم تا ایده آل ترین برای شما باشد.

به محض اینکه یک مشاوره رایگان در کلینیک دندانپزشکی ما رزرو کردید، ما قادر خواهیم بود از قبل برای درمان بی دندانی شما برنامه ریزی را شروع کنیم و شرایط لازم برای کاشت ایمپلنت دندان را فراهم کنیم.

شرایط ایمپلنت دندان

 

هم چنین در این رابطه در سایت FDA آمده است که :

Dental implants can significantly improve the quality of life and the health of a person who needs them. However, complications may sometimes occur. Complications can occur soon after dental implant placement or much later. Some complications result in implant failure (usually defined as implant looseness or loss). Implant failure can result in the need for another surgical procedure to fix or replace the implant system.

برنامه درمان ایمپلنت

قبل از شروع درمان، شما نیاز به مشاوره و بررسی شرایط فعلی دارید تا بتوانیم نیازهای خاص شما را تعیین کنیم. سپس ما نیاز به انجام معاینه ایمپلنت به همراه رادیوگرافیهاى خاص خواهیم داشت که ما را از مناسب بودن شرایط لازم برای کاشت ایمپلنت دندان برای معالجه مطلع می کند و می توانیم مراحل ایمپلنت دندان را برای شما پیاده سازی کنیم.

براى درمان کاشت ایمپلنت باید ارتفاع، عرض و کیفیت استخوان فک شما را در نظر بگیریم. ما این کار را با استفاده از رادیوگرافی (اشعه ایکس) تعیین می کنیم.

همچنین، ما باید سلامت عمومی شما را با جزئیات بررسی کنیم تا مطمئن شویم که هیچ چیز مانعی برای درمان ایمپلنت وجود ندارد و این روش برای شما بی خطر خواهد بود.

همه این موارد توسط دندانپزشکان با تجربه ما در مطب دندانپزشکی دکتر الهام وزیری قابل انجام است.

پس از این، ما یک طرح درمان اختصاصی که مناسب شرایط شما است را انتخاب می کنیم که نوع مناسب سیستم ایمپلنت را برای شما مشخص می کند.

این برنامه درمانی به ما کمک می کند تا مزایا و مضرات درمان خاص شما را بفهمیم. به این ترتیب ما می توانیم درباره هرگونه خطرات احتمالی صحبت کنیم و به ایمن سازی هرچه بیشتر این درمان کمک کنیم.

در برخی موارد ، ممکن است شما به درمان های اضافی مانند پیوند استخوان نیاز داشته باشید.

در اینصورت نیاز به استخوان سایر قسمتهای بدن یا استخوان مصنوعی (پودر استخوان) خواهد بود که به فک اضافه می کنیم تا دوباره عرض و ارتفاع استخوانى لازم را برای قرار دادن ایمپلنت ایجاد کنیم.

ملاحظات کاشت ایمپلنت دندان

ملاحظات مختلفی وجود دارد که باید هنگام برنامه ریزی درمان برای کاشت دندان مورد توجه قرار گیرد:

  • تعداد دندانهای قابل کاشت
  • هدف درمان اعم از زیبایی شناختی یا عملکردی یا هر دو
  • انتخاب سیستم کاشت ایمپلنت ترجیحی
  • نیاز به هرگونه درمان قبل از کاشت
  • هر گونه نشانه های پزشکی
  • وضعیت دندان های باقی مانده
  • بودجه بیماران

نمونه بیمار کاشت ایمپلنت دندان

شما می توانید یک مشاوره رایگان رزرو کنید که در آن ما اطلاعات بیشتری در مورد درمان های کاشت دندان ما به شما ارائه خواهیم داد. ایمپلنت راهی برای جایگزینی دائمی دندانهای از دست رفته است؛ ایمپلنت ها نسبت به سایر اشکال یا جایگزینی دندان ها با ثبات تر هستند ،کاملاً غیر قابل تشخیص هستند و راحتى و زیبایی فوق العاده بیشترى را نسبت به روشهاى دیگر براى شما به ارمغان می آورند.

سؤالات متداول:

۱.آیا افرادی که سکته قلبی کرده اند یا به پوکی استخوان مبتلا هستند، واجد شرایط کاشت ایمپلنت می باشند؟

خیر، این دسته از افراد نیز در گروه درمان پرخطر قرار دارند و به هیچ عنوان نباید از روش کاشت ایمپلنت برای بازیابی لبخند و زیبا شدن دندان هایشان استفاده کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با دندانپزشک متخصص ارتباط برقرار نمایید.

۲.میزان ماندگاری ایمپلنت دندان چقدر است؟

برای طول عمر ایمپلنت های دندانی نمی توان یک بازه زمانی ثابت و مشخص تعیین کرد. چرا که با توجه به کیفیت ایمپلنت، نحوه کاشت و مراقبت از آن، میزان ماندگاری ایمپلنت دندان نیز تغییر پیدا می کند. در حال حاضر طبق آمارهای به دست آمده با کیفیت ترین ایمپلنت ها طول عمر بالغ بر ۲۵ سال و حتی بیش از آن را دارند.

۳.دیر انجام دادن ایمپلنت چه عواقبی دارد؟

تأخیر در انجام ایمپلنت در افراد با توجه به شرایط جسمی، دهان و دندان آنها عواقبی از قبیل جابجایی سایر دندان ها، عفونت لثه، تغییر ساختار چهره و تحلیل استخوان فک را به همراه دارد.

مقالات جدید

ایمپلنت دندان

جایگزین بدون نقص و همیشگی دندان های از دست رفته توسط متخصص ایمپلنت

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره سریع در واتس اپ