ابعاد و اندازه ایمپلنت دندان چقدر است؟ بررسی جامع فاصله ایمپلنت از دندان مجاور

ابعاد و اندازه ایمپلنت دندان

آیا تا به حال به اندازه دندان هایتان توجه کرده اید؟ حتماً می دانید که هر کدام از دندان ها ابعاد و اندازه متفاوتی دارند و ضمن قرارگیری در کنار یکدیگر، به استخوان فک متصل هستند. از این رو هنگامی که فرد یک یا چند دندان خود را از دست می دهد، یک فضای خالی بین دندان ها ایجاد می شود. در واقع به دلیل کشیدن دندان های خراب و شکسته این فضای خالی درون استخوان فک و لثه به وجود آمده است. از آنجایی که کاشت ایمپلنت دندان یک روش کاربردی و مؤثر برای پر کردن جای خالی دندان محسوب می شود، باید فضای کافی برای یک واحد ایمپلنت بین دندان های اصلی فرد وجود داشته باشد. تا بتوان با انجام جراحی های اولیه و تکمیلی، ایمپلنت را درون استخوان فک قرار داد.

 

 

به نظر شما مناسب ترین فاصله ایمپلنت از دندان مجاور چقدر است؟ رعایت فضای ایده آل برای یک واحد ایمپلنت چه مزایایی دارد؟ با توجه به اینکهابعاد و اندازه ایمپلنت دندان تأثیر بسزایی در کیفیت کاشت ایمپلنت های دندانی و میزان ماندگار یآن دارد؛ در این بخش قصد داریم به بررسی این موضوع مهم در زمینه جراحی های زیبایی و کاشت دندان بپردازیم.

چرا ایمپلنت های دندانی در اندازه های مختلف ساخته می شود؟

با توجه به متفاوت بودن ابعاد و اندازه دندان، طول تاج، ضخامت استخوان فک و بافت لثه در بیماران، ایمپلنت های دندانی نیز در اندازه های مختلف تولید می شوند. تا متناسب با نیاز بیمار و وضعیت لثه و فک جایگزین دندان های از دست رفته شود. بدین منظور دندانپزشک پس از کشیدن دندان (خارج کردن دندان از بافت لثه و استخوان فک) فضای به وجود آمده درون لثه را اندازه گیری می کند. تا متناسب با فاصله ایجاد شده و همچنین طول تاج دندان های مجاور، اقدام به کاشت ایمپلنت دندان نماید.

البته برای آنکه ایمپلنت به طور کامل و صحیح در جای خود قرار گیرد، باید ابعاد و اندازه ایمپلنت دندان نیز مدنظر قرار گرفته شود. در غیر این صورت به دلیل برخورد ایمپلنت دندان با دیواره دندان های اصلی، فرآیند کاشت آن با مشکل مواجه خواهد شد. عدم توجه به این مورد مهم در رابطه با فضای ایده آل برای یک واحد ایمپلنت احتمال پس زدن ایمپلنت و همچنین آسیب به سایر دندان ها و استخوان فک را افزایش می دهد.

عوامل اصلی و تعیین کننده اندازه ایمپلنت دندان کدامند؟

همان طور که می دانید دندانپزشک متخصص جراحی لثه و کاشت ایمپلنت وظیفه اندازه گیری ابعاد و اندازه دندان از دست رفته را برعهده دارد. تا براساس آن تشخیص دهد که بیمار نیازمند ایمپلنت های دندانی با چه اندازه ای است. در این راستا عوامل اصلی و مهم تعیین کننده اندازه ایمپلنت دندان به شرح زیر عبارت است از:

عملکرد مطلوب ایمپلنت حین کاشت و پس از آن در دهان بیمار؛ دندانپزشک در ابتدا می بایست موفقیت آمیز بودن کاشت ایمپلنت و کارایی آن را در دهان بیمار مدنظر قرار دهد و متناسب با آن بهترین ایمپلنت را از نظر اندازه انتخاب کند.

متناسب بودن ایمپلنت دندان با شرایط فیزیکی بیمار؛ این مورد شامل وضعیت لثه، استخوان فک و محل قرارگیری ایمپلنت های دندانی می شود.

قرارگیری مناسب ایمپلنت در استخوان فک؛ به طور کلی نحوه قرارگیری ایمپلنت در استخوان فک تأثیر بسزایی در کیفیت، کارایی و طول عمر ایمپلنت دارد. بدین جهت دندانپزشک هنگام تعیین اندازه ایمپلنت و فضای ایده آل برای یک واحد ایمپلنت این مورد را مدنظر قرار می دهد.

مشخصات و کیفیت پروتز دندان (تاج دندان)؛ دندانپزشک هنگام اندازه گیری ابعاد و اندازه ایمپلنت دندان، مشخصات پروتز دندان را بررسی نموده و براساس آن مناسب ترین گزینه را انتخاب می کند. در حال حاضر از دو نوع پروتز ثابت و متحرک برای ایمپلنت های دندانی استفاده می نمایند و به نسبت حساسیت اندازه پروتزهای ثابت بیش از متحرک است. چرا که تعویض، اصلاح یا ترمیم آن دشوارتر خواهد بود.

میزان فشار وارده به ایمپلنت دندان؛ ابعاد و اندازه ایمپلنت های دندانی باید به گونه ای باشد که بتواند فشارهای وارده ناشی از خوردن مواد غذایی، قرارگیری ایمپلنت در بافت استخوان و … را تحمل کند و هیچگونه آسیبی به ساختار آن وارد نشود. به همین سبب دندانپزشکان برای تعیین اندازه ایمپلنت این مورد را مدنظر قرار می دهند.

جنبه های زیبایی شناختی دندان؛ همان طور که می دانید ایمپلنت های دندانی شباهت زیادی با دندان های طبیعی دارند. از این رو دندانپزشک برای اینکه ایمپلنت کاملاً مشابه دندان های اصلی بیمار باشد، اندازه پایه (فیکسچر ایمپلنت) و تاج دندان را مطابق دندان های همجوار و همسان دندان (قرینه) از دست رفته در نظر می گیرد.

قبل از ادامه مطلب و توضیح فضای ایده آل برای یک واحد ایمپلنت دندان توجه شما رو به مقاله جایگزین ایمپلنت دندان جلب می کنیم

فضای ایده آل برای یک واحد ایمپلنت دندان چقدر است؟

براساس تحقیقات به عمل آمده در زمینه کاشت ایمپلنت های دندانی و میزان موفقیت آنها به این نتیجه دست یافتیم که فضای ایده آل برای یک واحد ایمپلنت ۱۲× ۴ میلیمتر است. بدین صورت که ایمپلنت با عرض ۴ میلیمتر و طول ۱۲ میلیمتر می تواند جایگزین مناسبی برای دندان های از دست رفته باشد.

البته با توجه به شرایط بیمار و وضعیت لثه و استخوان فک ممکن است این اندازه کاهش پیدا کند. در حال حاضر نیز کوچکترین سایز ایمپلنت های دندانی با عرض ۳ میلیمتر و طول ۸ میلیمتر می باشد. به طوری که با اندازه کوچک شان می توانند کمترین میزان فشار را تحمل کنند. البته تصمیم گیری در خصوص این ابعاد و فاصله ایمپلنت از دندان مجاور بر عهده متخصص ایمپلنت است. تا متناسب با شرایط بیمار و محل قرارگیری ایمپلنت از بهترین اندازه استفاده نموده و درصد موفقیت کاشت را تا حد زیادی افزایش دهد.

در رابطه با فضای ایده آل برای یک واحد ایمپلنت در سایت longislandimplantdentistry.com آمده است که :

 ?How Much Space Is Needed

The standard size for a dental implant is three millimeters. There needs to be a minimum of 1.5 mm on each side of the prosthetic tooth, between the prosthetic and the natural, adjacent teeth. This means that the minimum width required to place an implant is 6mm.

It’s very important to follow these standard guidelines. When they are ignored, there is an increased risk of dental implant failure. That means the implant will have to be removed. Fortunately, if there isn’t enough space in the gap for a dental implant to be placed, the cosmetic dentist may recommend some options.

پیش از ادامه مقاله از شما دعوت می کنیم به مقاله معرفی بهترین متخصص و مرکز ایمپلنت در تهران هم سر بزنید.

فاصله مناسب ایمپلنت از دندان مجاور

همان طور که می دانید پس از جراحی و کاشت پایه تیتانیومی ایمپلنت درون استخوان فک، زمان آن فرا می رسد تا تاج دندان روی آن قرار گیرد. از آنجایی که وجود دندان های مجاور ممکن است مانع قرارگیری مناسب تاج دندان روی اباتمنت و پایه ایمپلنت شود، یک فاصله قانونی برای آن در نظر گرفته شده است. تا ضمن جلوگیری از وارد شدن فشار به دندان های همجوار، کارایی و طول عمر ایمپلنت افزایش پیدا کند. در این زمینه فاصله ایمپلنت از دندان مجاور ۳ میلیمتر در نظر گرفته شده و کلیه دندانپزشکان موظف به رعایت آن هستند.

شرایط مناسبیک واحد ایمپلنت

سخن آخر

با توجه به اینکه دندان های طبیعی افراد اندازه و ابعاد متفاوتی دارند، هنگام کاشت ایمپلنت دندان نیز باید این ابعاد و فضای بین دندان ها مدنظر قرار گرفته شود. تا ضمن جلوگیری از بروز هرگونه فشار و آسیب به دندان ها، ظاهر ایمپلنت های کاشته شده طبیعی و زیبا باشد. بدین منظور به فضای ایده آل برای یک واحد ایمپلنت توجه ویژه داشته باشید و متناسب با آن اقدام به کاشت implant کنید. از طرف دیگر برای افزایش کارایی و ماندگاری ایمپلنت ها، ۳ میلیمتر فاصله ایمپلنت از دندان مجاور را مدنظر قرار دهید. این مورد مهم احتمال هرگونه آسیب به ایمپلنت، کجی و بی نظمی آنها را کاهش داده و احتمال شکست ایمپلنت را به حداقل میزان ممکن می رساند.

سؤالات متداول:

۱.تعیین فضای ایده آل برای یک واحد ایمپلنت بر عهده چه کسی است؟

در حال حاضر دندانپزشک متخصص جراحی لثه و ایمپلنتولوژیست های حرفه ای، فضای مورد نیاز را برای کاشت ایمپلنت های دندانی تعیین می کند.

۲.عدم اندازه گیری فاصله ایمپلنت از دندان مجاور چه عواقبی دارد؟

در صورتی که دندانپزشک فاصله ایمپلنت دندان را از دندان های مجاور اندازه گیری نکند، احتمال وارد شدن فشار بیش از حد به ایمپلنت و دندان های مجاور وجود دارد. این مشکل مهم نیز پس از مدت زمان کوتاه موجب لق شدن، شکستگی و پس زدن ایمپلنت های دندانی می شود.

۳.آیا هزینه اندازه گیری فضای ایده آل برای یک واحد ایمپلنت جداگانه محاسبه می شود؟

خیر، اندازه گیری فضای مناسب برای یک واحد ایمپلنت از مراحل اصلی کاشت ایمپلنت دندان است. به همین سبب هزینه اضافی و مازاد بر کاشت این نوع از دندان های مصنوعی ثابت نخواهد داشت.

مقالات جدید

ایمپلنت دندان

جایگزین بدون نقص و همیشگی دندان های از دست رفته توسط متخصص ایمپلنت

3 پاسخ

  1. سلام
    وقت بخیر
    ببخشید فاصله کاشت بین دو ایمپلنت باید چقدر باشه تا به مشکل نخوریم برای هر ایمپلنت از ابتدا تا آخر و بهبودی چقدر زمان طول میکشه

  2. سلام
    فاصله بین دو ایمپلنت باید چقدر باشه ،امکان داره برای سه تا دندان دو ایمپلنت اجرا بشه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره سریع در واتس اپ