نحوه مراقبت از ایمپلنت چگونه باید باشد؟ بررسی جامع اقدامات لازم (آپدیت ۱۴۰۲)

نحوه مراقبت از ایمپلنت دندان

به نظر شما کاشت ایمپلنت های دندانی پایان راه داشتن دندان های دائمی و همیشگی است؟ آیا ایمپلنت دندان نیاز به مراقبت خاصی دارد؟ چگونه می توان طول عمر ایمپلنت دندان را افزایش داد؟ نحوه مراقبت از ایمپلنت دندان چگونه است؟ آیا مراقبت از ایمپلنت به دستورالعمل خاصی نیاز دارد؟

کاشت ایمپلنت های دندانی یک روش مناسب و نوین برای داشتن دندان های مقاوم و زیبا است. از آنجایی که این روش کاشت دندان هزینه زیادی دارد، مراقبت از ایمپلنت دندان برای حفظ کیفیت، کارایی و افزایش طول عمر آن حائز اهمیت فراوانی است. البته نحوه مراقبت از ایمپلنت دندان چندان دشوار نیست و صرفاً با رعایت یک سری موارد کلی و رعایت بهداشت دهان و دندان می توان به این خواسته مهم دست یافت. بدین ترتیب در ادامه برای آشنایی بیشتر با نکات مهم مراقبت های ایمپلنت با ما همراه باشید.

 

 

اهمیت و ضرورت مراقبت از ایمپلنت

بعضی افراد بر این عقیده اند که صرفاً کاشت ایمپلنت پایان راه است. چرا که آنها دندان مصنوعی ثابت کاشته اند و به دلیل طبیعی نبودن دندان ها، نیازی به مراقبت از آنها نیست. در حالی این باور کاملاً غلط است و برای حفظ کیفیت، کارایی و دوام ایمپلنت های کاشته شده می بایست دستورالعمل های مراقبت از ایمپلنت را مدنظر قرار دهید. پس می توان گفت یکی از موارد مهم و ضروری در خصوص ایمپلنت های دندان، مراقبت مستمر از آنها پس از پایان پروسه کاشت و قرارگیری در دهان است. در واقع با رعایت نکات بهداشتی و مراقبت از ایمپلنت نه تنها شاهد بروز عفونت دهان و لثه نخواهید بود، بلکه از داشتن دندان های زیبا و یک دست لذت می برید. پس همواره در مراقبت از این نوع دندان های مصنوعی کوشا باشید و در صورت بروز هرگونه مشکل سریعاً دندانپزشک معالج تان را مطلع سازید.

آیا مراقبت های پس از کاشت ایمپلنت دائمی است؟

با توجه به اینکه ایمپلنت دندان جزء دندان های مصنوعی ثابت هستند و به صورت دائم درون دهان کار گذاشته می شود؛ مراقبت از آنها نیز باید مستمر و دائمی باشد. به عبارتی پس از کاشت ایمپلنت دندان باید همان مراقبت هایی را که از دندان های طبیعی تان انجام می دادید، برای این نوع دندان مصنوعی ثابت نیز انجام دهید. چرا که باقی ماندن هرگونه مواد غذایی در بین دندان ها موجب عفونت شده و پس از مدتی به ساختار لثه، استخوان فک و در نهایت ایمپلنت های کاشته شده آسیب وارد می کند. در تمامی منابع پزشکی بر اهمیت مراقبت از ایمپلنت دندان تاکید شده است به عنوان مثال در وبسایت bloor west smiles این چنین آمده است:

Failing to maintain your dental implants can lead to a range of issues. Inflammation, discomfort, pain, bone loss, and diseases like peri-implantitis are all possible outcomes if you neglect your oral hygiene.

پیش از بررسی روش های مراقبت از ایمپلنت دندان از شما دعوت می کنیم به مقاله بهترین برند ایمپلنت دندان هم سر بزنید.

روش های مراقبت از ایمپلنت دندان پس از کاشت آن

به طور کلی مراقبت از ایمپلنت به دو دسته مراقبت های حین جراحی و پس از کاشت آن تقسیم می شود. بدین جهت در این بخش به تشریح نکات مهم مراقبت های ایمپلنت حین جراحی و پس از کاشت آن می پردازیم. در این راستا روش های صحیح و اصولی مراقبت از ایمپلنت به شرح زیر عبارت است از:

  • از تماس دست یا زبان با ناحیه جراحی برای کاشت ایمپلنت خودداری کنید. این کار موجب تشدید خونریزی ناشی از جراحی اولیه شده و احتمال بروز التهاب و عفونت را افزایش می دهد.
  • گاز استریل قرار داده شده روی ناحیه جراحی را تا چند ساعت بر ندارید. انجام این کار تا حد زیادی میزان خونریزی را کاهش داده و موجب بهبود سریع تر محل کشیدن دندان یا جراحی پیش زمینه کاشت ایمپلنت می گردد.
  • در صورت ادامه دار بودن خونریزی در محل جراحی هر ۴۵ دقیق یک بار یک گاز استریل روی آن قرار دهید و به صورت مداوم آن را تعویض کنید. این فرآیند را تا زمانی که خونریزی متوقف نشده، ادامه دهید.
  • از شستن دهان تا هشت ساعت پس از جراحی و کاشت دندان پرهیز کنید.
  • برای کاهش درد در ناحیه جراحی و کاشت ایمپلنت در ساعات اولیه از کمپرس آب سرد و سپس از کمپرس آب گرم استفاده نمایید.
  • مصرف داروهای مسکن و آنتی بیوتیک را مطابق دستور و تجویز پزشک ادامه دهید.
  • از مصرف سیگار، الکل، نوشابه، نوشیدنی های گازدار و استعمال سایر دخانیات جداً پرهیز کنید.
  • پس از پایان کاشت ایمپلنت به منظور تسریع دوره درمان از مواد پروتئینی به مقدار کافی و به صورت نرم استفاده نمایید.

دستورالعمل های مراقبت از ایمپلنت دندان

اگر جزء افرادی هستید که ایمپلنت های دندانی را برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته تان انتخاب کرده اید، باید بدانید که برای حفظ کیفیت و طول عمر این دندان های دائمی باید یک سری دستورالعمل ها را برای همیشه رعایت کنید. در واقع این دستورالعمل های مراقبت از ایمپلنت دندان در وهله اول روند بهبود لثه و جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک را سرعت می بخشد. علاوه بر این با حفظ کیفیت و کارایی ایمپلنت ها، طول عمر آنها را افزایش داده و در نتیجه مدت زمان بیشتری می توانید از این دندان های دائمی استفاده کنید. در این خصوص دستورالعمل ها مهم و ضروری جهت مراقبت از ایمپلنت دندان شامل موارد زیر می شود:

مدیریت درد، تورم و ناراحتی ناشی از جراحی و کاشت ایمپلنت

به طور معمول پس از جراحی لثه، کشیدن دندان و همچنین کاهش اثر داروهای بی حس کننده، درد و التهاب آن نمایان می شود. علاوه بر این سوراخ شدن استخوان لثه و کاشت ایمپلنت نیز به این درد و تورم لثه می افزاید. بدین منظور برای مدیریت درد بنا با تشخیص و تجویز پزشک هر هشت ساعت یکبار باید داروهای مسکن و آنتی بیوتیک مصرف کنید. معمولاً مصرف این داروها را باید ۲ تا ۳ روز بعد از جراحی و کاشت ایمپلنت ادامه دهید. این مورد از نکات مهم مراقبت های ایمپلنت را جدی بگیرید و در صورت ادامه دار شدن درد، التهاب و تورم ناحیه جراحی و کاشت ایمپلنت، دندانپزشک معالج خود را مطلع سازید.

مراقبت از ایمپلنت دندان هنگام خوردن و آشامیدن

نحوه مراقبت از ایمپلنت دندان صرفاً به کنترل درد و تورم حین جراحی و پس از کاشت ایمپلنت محدود نمی شود. به لحاظ اینکه بعد از کاشت ایمپلنت های دندانی افراد باید هنگام خوردن و آشامیدن انواع مواد غذایی و نوشیدنی نیز مراقبت های لازم را انجام دهند. بدین صورت که تا چند روز بعد از جراحی و کاشت دندان باید غذاهای نرم و سبک مصرف کنید. علاوه بر این تا حد امکان از خوردن نوشیدنی های گرم و تند بپرهیزید و به هیچ عنوان اقدام به شکستن مواد غذایی و اجسام سخت با دندان های کاشته شده نکنید. خاطر نشان می شود که این بخش از دستورالمعل های مهم برای مراقبت از ایمپلنت صرفاً بری ۳ تا ۴ روز است و پس از آن می توانید به رژیم غذایی عادی خود باز گردید.

رعایت بهداشت دهان و دندان

یکی از نکات مهم و مؤثر در نحوه مراقبت از ایمپلنت دندان، توجه به بهداشت دهان و دندان است. به این دلیل که بهداشت مناسب دهان و دندان تأثیر بسزایی موفقیت کاشت ایمپلنت، کیفیت و ماندگاری آن دارد. بنابراین تا حد امکان استفاده روزانه از مسواک و نخ دندان را فراموش نکنید. علاوه بر این هرچند وقت یکبار می دانید با مواد دهان شویه یا از طریق فلورایدتراپی و جرم گیری، انواع باکتری، پلاک و تارتار را از لا به لای دندان ها و لثه پاک کنید. تا ضمن حفظ کیفیت و استحکام دندان ها، از بروز عفونت و بوی بد دهان جلوگیری به عمل آید.

جلوگیری از وارد شدن ضربات احتمالی به فک و صورت

یکی از علل شایع عدم موفقیت ایمپلنت های دندانی وارد شدن ضربه ناشی از شکستن اجسام و مواد غذایی سخت (سفت) با دندان یا خوردن ضربه شدید به صورت و فک است. این دو عامل مهم موجب ترک خوردگی ایمپلنت دندان و در نهایت شکستن آن می شود. بنابراین تا جای ممکن از دندان ها و صورت تان در برابر هرگونه ضربه و آسیب محافظت کنید.

سخن آخر

ایمپلنت دندان یکی از روش های مناسب و با کیفیت برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته است. تا ضمن بازیابی و اصلاح طرح لبخند و افزایش قدرت جویدن مواد غذایی، برای مدت زمان طولانی بتوانید از این نوع دندان مصنوعی ثابت استفاده نمایید.. اما از آنجایی که روش صحیح مراقبت از ایمپلنت موجب حفظ کیفیت و افزایش طول عمر آن می شود، می بایست دستورالعمل های مراقبت از ایمپلنت دندان را مدنظر قرار دهید و همواره آنها را رعایت کنید. به هر حال در صورت داشتن هرگونه سؤال یا بروز مشکل برای ایمپلنت های دندانی کاشته شده می توانید با کارشناسان ما در وب سایت دکتری وزیری ارتباط برقرار کنید. تا در صورت لزوم به دکتر الهام وزیری نهاد متخصص بیماری های لثه و ایمپلنت ارجاع داده شوید و اقدامات لازم جهت بهبود وضعیت و کیفیت ایمپلنت های دندانی صورت گیرد.

سوالات متداول

۱.مصرف داروهای مسکن و آنتی بیوتیک تا چند روز بعد از کاشت ایمپلنت لازم است؟

به طور معمول با توجه به نحوه جراحی اولیه و در پی آن کاشت ایمپلنت های دندانی مصرف داروهای مسکن و آنتی بیوتیک باید تا سه روز ادامه دهید. البته تصمیم گیری در این رابطه برعهده دندانپزشک معالج است و ممکن است این بازه زمانی و همچنین حجم داروی تجویز شده افزایش پیدا کند.

۲.علت خونریزی بینی بعد از کاشت ایمپلنت دندان چیست؟

در بعضی موارد جراحی و کاشت ایمپلنت فک بالا، خونریزی بینی رخ می دهد. این عارضه بسیار شایع بوده و هیچ جای نگرانی ندارد. البته در صورت ادامه دار بودن خونریزی و درد در ناحیه بینی باید به پزشک مراجعه کنید.

۳.طول عمر و کیفیت ایمپلنت های دندانی به چه عواملی بستگی دارد؟

برای افزایش کیفیت، کارایی و طول عمر ایمپلنت دندان باید بهداشت دهان و دندان را رعایت نمایید و ضمن استمرار در استفاده از مسواک و نخ دندان، از وارد شدن هرگونه ضربه یا فشار شدید به دندان های کاشته شده و فک جلوگیری کنید.

 

مقالات جدید

ایمپلنت دندان

جایگزین بدون نقص و همیشگی دندان های از دست رفته توسط متخصص ایمپلنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره سریع در واتس اپ