ایمپلنت فوری دندان چیست؟ بررسی مزایا و معایب کاشت ایمپلنت یک روزه

آیا واقعا می توان ایمپلنت های دندان را در طی یک روز انجام داد

در کاشت ایمپلنت دندان به روش سنتی، دوره ترمیم لثه و استخوان پس از کاشت پایه و پیش از نصب تاج دندان حدود ٣ تا ۴ ماه زمان میبرد و مراجعه کنندگان معمولا در فاصله طول درمان ایمپلنت زمانى نگران زیبایی ناحیه بى دندانى در قسمت قدام دهانشان و هنگام لبخندشان هستند؛ در صورتی که فرایند ایمپلنت فوری و یک روزه روشی کاملا خاص و کاربردی است که با استفاده از آن جای خالی دندان در یک روز توسط پایه ایمپلنت و تاج آن پر می شود؛ البته در روش کاشت ایمپلنت فوری، این تاج دندان موقتی است که تا زمانی که تاج دندان اصلی برای جایگزارى آماده شود در روی پایه سوار می شود و زیبایی دندان های شما را فراهم میکند.

در این مقاله می خواهیم به بررسی ایمپلنت فوری (Immediate Implant) و یک روزه پرداخته و مزایا و معایب آن بپردازیم.

ایمپلنت فوری دندان

 

ایمپلنت فوری چیست؟ 

ایمپلنت دندان یک روزه یکی از روش های تخصصی و جدید کاشت دندان است که تمامی مراحل آن در یک روز انجام می شود و هزینه آن نسبت به انواع ایمپلنت دندان معمولی بیشتر است. این روش در حال حاضر یکی از تکنیک های نوین و مؤثر برای بهره مندی از دندان مصنوعی با کیفیت به شمار می رود و در سال های اخیر شاهد افزایش استفاده از ایمپلنت فوری در تهران و سایر شهرهای کشور هستیم.

در واقع با توجه به اینکه ایمپلنت یکی از روش های جایگزین دندان از دست رفته محسوب می شود، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته و محبوبیت این روش درمان و کاشت دندان را به طور قابل توجهی افزایش داده است. این روش کاشت دندان نیز مانند سایر روش ها مزایا و معایب خاص خود را دارد. که در ادامه به تشریح و بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

شایان ذکر است که ایمپلنت دندان یک روزه بیشتر برای دندان های جلوی فک بالا و پایین به کار برده می شود. بنابراین در صورتی که می خواهید از این روش برای کاشت سایر دندان ها استفاده کنید، می بایست به مراکز تخصصی دندانپزشکی مراجعه نمایید. تا ضمن معاینه و بررسی دقیق مشکلات و ناهنجاری های دندان، فک و لثه، بهترین روش کاشت ایمپلنت برای شما انجام شود.

پیش از بررسی قیمت ایمپلنت فوری از شما دعوت می کنیم به مقاله بهترین کلینیک ایمپلنت در تهران هم سر بزنید.

قیمت ایمپلنت دندان یک روزه چقدر است؟

قیمت ایمپلنت دندان یک روزه به نسبت بیشتر از ایمپلنت معمولی می باشد. بر همین اساس بعضی از بیماران به دلیل مشکلات مالی یا عدم نقدینگی لازم از این کار امتناع می ورزند. از این ها که بگذریم قیمت ایمپلنت فوری با کیفیت در تهران در سال ۱۴۰۲ در حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد بیشتر از قیمت ایمپلنت معمولی دندان محاسبه شده است. البته این مبلغ به صورت تقریبی می باشد و با توجه به کیفیت ایمپلنت فوری، تعداد دندان ها، روش انجام و غیره تغییر پیدا می کند.

 

تفاوت ایمپلنت دندان یک روزه با ایمپلنت معمولی

به طور کلی ایمپلنت فوری با معمولی یک تفاوت اساسی دارد و آن هم به روش جای گذاری آن مربوط می شود. بدین صورت که در ایمپلنت فوری اگر اندازه استخوان فک (طول، عرض و تراکم آن) مناسب باشد و تحلیل استخوان فک به صورت چشمگیر اتفاق نیوفتاده باشد، کاشت پروتز به محض برداشت دندان طبیعی در همان روز جراحی انجام می گردد. اما این روش برداشتن دندان طبیعی و جای گذاری پروتز در ایمپلنت معمولی حدود ۳ ماه به طول می انجامد. در حالی که ایمپلنت فوری در همان روز جراحی انجام خواهد شد و صرفاً بعد از گذشت سه تا پنج ماه با پروتز نهایی جایگزین می گردد. نکته قابل توجه اینکه جنس ایمپلنت های فوری از پلاستیک است و بسیار سبک می باشد. علاوه بر این سطح ایمپلنت های فوری از دیگر دندان ها کوتاه تر بوده و هدف از این کار کاهش فشار وارده به ایملنت فوری هنگام جویدن مواد غذایی است. تا تیتانیوم ایمپلنت به طور کامل جوش بخورد و سپس ایمپلنت نهایی روی آن نصب شود.

خاطر نشان می شود در روش دندان ایمپلنت فوری وضعیت کنونی استخوان های فک و دندان های شما بسیار مهم است. همان گونه که در بخش قبل نیز به آن اشاره کردیم صرفاً برای دندان هایی که از استخوان فک و لثه متاسب برخوردار هستند، می توان از ایمپلنت فوری استفاده کرد. در غیر این صورت تصمیم گیری نهایی با توجه به شرایط دندان، استخوان فک و لثه بیمار به عهده جراح و متخصص دندانپزشکی است. بنابراین توصیه می کنیم قبل از انجام ایمپلنت فوری به دندانپزشکان متخصص و با تجربه در زمینه کاشت ایمپلنت مشورت نمایید.

ایمپلنت یک روزه دندان

مدت زمان ایمپلنت فوری

از گذشته تا به امروز طول دوره درمان بیماری ها و اختلالات دهان و دندان برای بیماران حائز اهمیت فراوانی است. البته این حق طبیعی و مسلم آنها می باشد و باید بدانند که طی چند جلسه یا چند ساعت مشکل دندان های آن برطرف می گردد. در این رابطه نیز باید گفت ایمپلنت فوری به یک روش کلی انجام می شود. بدین صورت که کاشت ایمپلنت بلافاصله بعد از کشیدن دندان طبیعی صورت می گیرد  تا تیتانیوم موجود در ایمپلنت به طور کامل با استخوان فک جوش بخورد. پس از آن یک روکش پلاستیکی (تاج موقت) به طور موقت روی آن قرار می دهند. تا زمانی که تیتانیوم ایمپلنت به استخوان فک و لثه جوش بخورد. بعد از این مرحله روکش دائمی ایمپلنت فوری ساخته شده و به جای تاج موقت پلاستیکی قرار خواهد گرفت.

همان طور که می دانید دندان های جلویی تأثیر بسزایی بر زیبایی و لبخند افراد دارند. از این رو به وسیله ایمپلنت دندان فوری می توان این زیبایی و لبخند را به بیماران هدیه کرد. بدین ترتیب که در کوتاه ترین زمان ممکن دندان های معیوب و از دست رفته به طور کامل تخلیه شوند و سپس ایمپلنت فوری جایگزین آنها شود. در این راستا برای ساخت ایمپلنت از پودر استخوان استفاده می نمایند و برای پر کردن فضای خالی بین دندان کشیده شده از ممبران استفاده می کنند. در مقایسه با ایمپلنت های معمولی، این روش بسیاری از محدودیت ها را از میان برده و موجب کاهش دوره درمان ناهنجاری دندان و کاشت ایمپلنت شده است. شما نیز در صورت تمایل می توانید برای بازیابی و اصلاح طرح لبخند و زیبایی چهره تان از این روش مؤثر و کاربردی استفاده کنید.

در مورد ویژگی های ایمپلنت فوری در سایت smilesonmichigan.com آمده است که :

Teeth in a Day

This innovative system of tooth replacement improves upon the traditional implant method. Teeth in a Day does not require any waiting period for a fully functional temporary crown to be placed. In the same sitting as the implant appointment, the patient can walk out of the dental office with a tooth that both works properly and appears natural. This allows the patient to experience instant results from a single dental implant procedure.

مزایای ایمپلنت فوری

نحوه انجام ایمپلنت فوری، کیفیت، کارایی و سرعت کاشت آن سبب شده تا این روش نسبت به سایر روش ها به ویژه ایمپلنت معمولی مزایای منحصر به فرد و ویژه ای داشته باشد. بعضی از مهمترین مزایای ایمپلنت فوری به شرح زیر عبارت است از:

  • کاهش قابل توجه دوره درمان: همان گونه در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم، ایمپلنت فوری پس از کشیدن دندان قابلیت انجام دارد. از این رو دوره درمان ناهنجاری های دندان و کاشت آن را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. به عبارت دیگر در روش ایمپلنت معمولی ۵ تا ۶ ماه پس از کشیدن دندان، جراحی تاج دندان و قرارگیری ایمپلنت روی آن انجام می شود. در حالی که ر روش ایمپلنت فوری کشیدن دندان و جای گذاری ایمپلنت اولیه در یک روز و یک جلسه صورت می گیرد. تا پس از تثبیت تیتانیوم ایمپلنت در استخوان فک، ایمپلنت اصلی روی آن متصل شود.
  • تعداد جراحی کمتر:در ایمپلنت های فوری کشیدن دندان و جای گذاری تاج دندان با یک جراحی انجام می شود. از این رو نسبت به ایمپلنت معمولی تعداد جراحی کمتری برای کاشت ایمپلنت ها صورت می پذیرد.
  • جای گیری مناسب تر تاج دندان: به طور معمول در ایمپلنت فوری تاج دندان در لحظات اولیه کشیدن دندان طبیعی در لثه قرار می گیرد. بدین جهت جای گیری مناسب تری نسبت به ایمپلنت معمولی دارد و در طولانی مدت لثه و تاج دندان هماهنگی بهتری خواهند داشت.
  • حفظ اعتماد به نفس بیمار: در سایر روش های کاشت ایمپلنت به خصوص در ناحیه جلویی فک بالا و پایین، در یک بازه زمانی افراد دندان های طبیعی شان را از دست می دهند. به گونه ای که زیبایی چهره و لبخند آن را تحت تأثیر قرار می دهد و موجب کاهش اعتماد به نفس آنها می گردد. در حالی که کاشت ایمپلنت فوری در یک جلسه انجام می شود و ضمن حفظ اعتماد به نفس بیمار، زیبایی و لبخند را در لحظات اولیه کشیدن دندان طبیعی به آنها هدیه می کند.
  • درد، تورم و خونریزی کمتر: با توجه به کلیه مراحل کشیدن دندان طبیعی و کاشت ایمپلنت در این روش تنها در یک جلسه انجام می شود، بیمار درد، تورم و خونریزی کمتری را متحمل خواهد شد. در واقع یکی از دلایل مهم استقبال از ایمپلنت فوری، کمتر بودن میزان درد بعد از ایمپلنت این ویژگی و مزیت بارز آن است.
  • زیبایی بیشتر: به لحاظ جراحی کمتر و کاهش میزان تحلیل لثه و استخوان فک، زیبایی دندان ها در روش کاشت ایمپلنت فوری نسبت به ایمپلنت معمولی بیشتر است.

هم چنین در پژوهشی که در مورد تفاوت بین ایمپلنت یک روزه و ایمپلنت سنتی انجام شد دیده شده است که میزان تحلیل لثه در این روش کمتر است. همان طور که در NIH آمده است:

A randomized clinical trial comparing delayed and immediate implant placement and concluded that immediate placement had an improved average gingival recession outcome of 1mm. However, crestal bone levels were not better preserved with the delayed protocol, and they concluded there were no statistically significant differences (29).

ایمپلنت فوری

معایب ایمپلنت فوری

ایمپلنت فوری دندان نیز معایبی دارد. در اینجا برخی از معایب ایمپلنت فوری دندان آورده شده است:

  • گران تر از ایمپلنت سنتی دندان
  • ممکن است برای همه مناسب نباشد
  • موفقیت آن به عوامل مختلفی بستگی دارد

در رابطه با کاشت ایمپلنت از شما دعوت می کنیم به ویدئو زیر توجه بفرمایید:

شرایط لازم براى گذاشتن ایمپلنت یکروزه به همراه روکش

برای انجام این کار باید عرض و طول استخوان ایده آل باشد عرض حداقل ۶ میلیمتر و طول ١٣ میلیمتر و تراکم استخوان هم به حدی باشد که بتوان ایمپلنت را با نیروی حداقل ٣۵ تا ۶۰ نیوتن بست.

پروتز این ایمپلنت باید کوتاه باشد که در هنگام جویدن به فیکسچر فشار وارد نشود و هیچ گونه فشار اضافى رو روکش نباشد بیمار دچار براکسیزم یا دندان قروچه نباشد .

مراقبت‌هایی بعد از گذاشتن ایمپلنت فوری یا یک روزه دندان

ایمپلنت‌های دندانی به مراقبتی بیشتر از دندان‌های معمولی نیاز ندارند، جز اینکه ایمپلنت‌ها هیچگاه پوسیده نمی‌شوند و هیچ کدام از مشکلات مربوط به ریشه دندان طبیعی را ندارند. تنها نگرانی واقعی در مورد ایمپلنت‌ها، بیماری‌های لثه یا فشار زیاد به ایمپلنت به دلیل عادت‌هایی نظیر دندان قروچه کردن و فشار دادن دندان‌ها روی هم است.

اجتناب از بیماری‌ها و عفونت لثه نیازمند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به صورت روزانه در کنار تمیز کردن تخصصی دندان‌ها هر سه یا چهار ماه یکبار برای حفظ سلامت بافت لثه اطراف ایمپلنت است.

همچنین استفاده از واترجت نیز براى افرادی که ایمپلنت گذاشته اند علاوه بر مراقبتهاى روزانه بهداشتى دندانها اکیدا توصیه میشود.

واترجت وسیله اى است که با فشار آب لثه اطراف ایمپلنت را ماساژ میدهد خونرسانى لثه اطراف ایمپلنت را بیشتر کرده و برداشت پلاک و مواد غذایی اطراف ایمپلنت را در نواحى که دسترسى شما به آن نواحى کمتر است را بیشتر کرده و عمر ایمپلنت شما را بیشتر میکند.

سؤالات متداول:

۱.آیا می توان ایمپلنت فوری را برای دندان های عقب فک بالا و پایین انجام داد؟

در حال حاضر ایمپلنت دندان یک روزه اغلب برای دندان هایی جلویی فک بالا و پایین انجام می شود. به هر حال در این خصوص می توانید با متخصصین دندانپزشکی و کاشت ایمپلنت در تهران صحبت کنید.

۲.چه کسانی نیاز به ایمپلنت دارند؟

در حال حاضر افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده یا کشیده اند، اقدام به ایمپلنت دندان می کنند.

۳.ایمپلنت دندان به چه خطراتی همراه است؟

انجام ایمپلنت دندان به خطرات و مشکلاتی نظیر بروز عفونت در محل ایمپلنت، ایجاد آسیب در دندان های اطراف و رگ های خونی، آسیب به عصب، درد، بی حسی، احساس مور مور شدن و مشکلات سینوسی همراه است. البته اگر به دندانپزشک متخصص و با تجربه مراجعه کنید، این خطرات به حداقل میزان ممکن می رسد و حتی ممکن است هیچ مشکلی در فرد پس از ایمپلنت فوری یا معمولی مشاهده نشود.

مقالات جدید

ایمپلنت دندان

جایگزین بدون نقص و همیشگی دندان های از دست رفته توسط متخصص ایمپلنت

14 پاسخ

  1. سلام ممنون از شما بابت این مطلب من دوتا از دندان های جلوم شکسته. میخواستم ببینم امکان ایمپلنت فوری دندان جلو برای این دندان ها امکان پذیر است؟

  2. سلام
    وقت بخیر
    اگر یلافاصله بعد از کشیدن دندانکاشت ایمپلنت انجام بشه ممکنه چه ضضر هایی داشته باشه ؟

  3. سلام
    امکان پس زدن ایمپلنت فوری به خاطر سرعت عمل کشیدن و همان روز کاشت ایمپلنت وجود داره ؟
    چند روز نیاز به مراقبت هست ؟

  4. سلام
    امکانش هست ایمپلنت یک روزه انجام بشه ؟
    در این صورت در ماندگاری تاثیر داره یا نه

  5. معایب کاشت ایمپلنت بلافاصله بعد از کشیدن دندان چه مواردی هست ؟امکان داره که ایمپلنت پس زده بشه ؟

  6. ایمپلنت دندان در یک روز امکانش هست انجام بشه ؟
    دوره مراقبت چند روز هست ؟
    مواد ؛ذایی که باید استفاده کنیم مشخص هست ؟

  7. هزینه ایمپلنت فوری به نسبت ایمپلنت معمولی چقدر تفاوت دارد ؟
    در چه مواردی ایمپلنت فوری را توصیه می کنید ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره سریع در واتس اپ