جوش نخوردن ایمپلنت دندان چرا اتفاق می افتد؟ روش های زود جوش خوردن ایمپلنت (۲۰۲۳)

ایمپلنت های دندانی به لحاظ داشتن ویژگی های منحصر به فرد نظیر طبیعی بودن، استحکام و ماندگاری بالا، از محبوبیت بالایی در بین افراد برخوردار هستند. به گونه ای که در سال های اخیر شاهد افزایش تقاضای ایمپلنت دندان برای اصلاح طرح لبخند و بازیابی قدرت جویدن مواد غذایی هستیم.

با توجه به اینکه کاشت ایمپلنت از طریق جراحی انجام می شود، مدت زمان جوش خوردن و بهبودی آن اهمیت فراوانی دارد. تا ضمن جوش خوردن ایمپلنت دندان با استخوان فک، احتمال هرگونه عفونت، لق شدن و پس زدن ایمپلنت به حداقل میزان ممکن برسد. بدین ترتیب این مورد را جهت تضمین موفقیت ایمپلنت های دندانی جدی بگیرید و برای آشنایی بیشتر با مدت زمان جوش خوردن ایمپلنت تا پایان مطالب همراه ما باشید.

جوش خوردن ایمپلنت دندان

به طور کلی برای کاشت انواع ایمپلنت دندان، بافت لثه شکافته می شود و ضمن خروج دندان های آسیب دیده و از دست رفته، یک سوراخ درون استخوان فک ایجاد می کنند. پس از آن نیز پایه تیتانیومی ایمپلنت درون استخوان فک قرار گرفته و اطراف آن با غشای مصنوعی ترمیم می شود. تا اینجا مراحل جراحی و کاشت ایمپلنت دندان به طور کامل انجام شده است.

اما برای موفقیت کاشت دندان، باید پایه ایمپلنت به طور کامل با استخوان فک جوش بخورد. به این روند جوش خوردن ایمپلنت دندان گفته می شود و مدت زمان آن به مؤلفه های مختلفی وابسته است. خاطر نشان می شود که جوش نخوردن ایمپلنت دندان با استخوان فک یکی از دلایل شدن لق شدن و شکست ایمپلنت های دندانی است. پس به این مورد مهم توجه ویژه داشته باشید و برای کاشت دندان به متخصص ایمپلنت مراجعه نمایید. در زمان مراجعه حتما علائم جوش نخوردن ایمپلنت را بپرسید.

همانطور که در سایت harmonydentalcare در این مورد هم گفته شده است:

When osseointegration occurs, the dental implant will essentially become a part of the gums and jawbone. The tissues of the jaw will grow around the implant and provide it with added strength and stability. Osseointegration is a process that is necessary for the success of dental implant treatment. Without osseointegration, dental implants will never be secure enough to anchor dental restorations.

اهمیت جوش خوردن ایمپلنت دندان با استخوان فک

یکی از عوامل مهم و مؤثر برای افزایش استحکام، کارایی و ماندگاری دندان های مصنوعی قرارگیری مناسب آنها روی لثه و استخوان فک است. با توجه به اینکه ایمپلنت های دندانی به عنوان یکی از محبوب ترین دندان مصنوعی ثابت درون استخوان فک کاشته می شود، جوش خوردن آنها با بافت استخوان فک و بافت لثه اهمیت فراوانی دارد. اما چطور بفهمیم ایمپلنت جوش خورده؟ علائم و روش هایی دارد که در ادامه درمورد آن صحبت می کنیم.

زیرا این عامل تعیین کننده میزان استحکام ایمپلنت و موفقیت آمیز بودن کاشت آن است. البته باید توجه داشته باشید که جوش خوردن ایمپلنت دندان فک بالا و پایین طی چندین ماه انجام می شود. بدین ترتیب در طول درمان ایمپلنت دندان زمانی تمامی دستورالعمل ها و توصیه های دندانپزشک را رعایت نموده و از خوردن مواد غذایی سفت و سخت با دندان های کاشته شده خودداری کنید. در تمام مدت علائم جوش نخوردن ایمپلنت را فراموش نکنید.

علت جوش نخوردن ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت را به متخصص ایمپلنت با تجربه بسپارید!

میزان تجربه و تخصص دندانپزشک نیز یکی دیگر از مؤلفه های تأثیرگذار بر کاهش مدت زمان جوش خوردن ایمپلنت های دندانی است. در واقع دندانپزشک براساس تجربه و تخصصی که با انجام جراحی های مختلف کسب نموده، اقدام به کاشت ایمپلنت دندان می کند. البته در این زمینه برای افزایش کیفیت و ماندگاری ایمپلنت دندان از جدیدترین روش ها و متدهای روز دندانپزشکی بهره می گیرد. تا علاوه بر تضمین کیفیت و ماندگاری کاشت ایمپلنت، احتمال هرگونه عفونت، شل شدن و پس زدن ایمپلنت به حداقل میزان ممکن برسد.

بدین ترتیب کاشت انواع ایمپلنت دندان را به دندانپزشک متخصص و حرفه ای محول کنید. تا ضمن داشتن دانش و تخصص کافی، با انجام معاینات دقیق و آزمایش های تخصصی اقدام به کاشت ایمپلنت های دندانی نماید. از طرف دیگر چون جراحی پیوند لثه و استخوان فک نیز لازمه کاشت این نوع دندان مصنوعی است، متخصصین بیماری های لثه و ایمپلنت بهترین گزینه برای کاشت ایمپلنت خواهند بود. به دلیل اینکه از دست دادن دندان های طبیعی موجب تحلیل استخوان فک می شود و در نهایت این عارضه شایع در بین بیماران به ویژه افراد میانسال و سالمند، جوش خوردن ایمپلنت دندان را با مشکل مواجه می سازد.

جوش خوردن ایمپلنت دندان چه مدت زمان به طول می انجامد؟

همان گونه که در بالا نیز به آن اشاره کردیم بازه زمانی جوش خوردن ایمپلنت دندان فک بالا و پایین با هم متفاوت است. علاوه بر این عوامل دیگری نظیر شرایط جسمی بیمار، وضعیت لثه و استخوان فک، تعداد دندان های از دست رفته و روش کاشت ایمپلنت نیز موجب افزایش یا کاهش مدت زمان جوش خورد ایمپلنت می شود. به هر حال طبق تحقیقات و بررسی های به عمل آمده از نتایج کاشت ایمپلنت های دندانی مشخص شده که جوش خوردن ایمپلنت دندان فک بالا سه ماه و فک پایین پنج ماه به طول می انجامد. بنابراین در طول دوره درمان به توصیه ها و دستورالعمل های دندانپزشک معالج توجه ویژه داشته باشید و در صورت بروز هرگونه مشکل سریعاً وی را مطلع سازید.

در همین رابطه در سایت implant-periodontist-nyc.com آمده است که:

Recovering After Dental Implant Placement

As everyone’s mouth is different, and everyone’s treatment plan varies, the recovery process after dental implant placement will also vary. However, most patients can expect their dental implants to fully fuse to the bone within 3-4 months. During this time, you will need to take some steps to protect your jawbone and healing implants by avoiding hard, crunchy, and spicy foods.

Using newer technology, Dr. Kissel can determine when your jawbone and dental implants have fully fused, you will receive your final set of teeth. At this point, you’ll be free to eat, drink, and speak without worry or fear! Not to mention, you’ll be ready and willing to flash your new smile all over town!

عوامل مؤثر بر زود جوش خوردن ایمپلنت

در صورتی که شرایط جسمی فرد و همچنین وضعیت لثه و استخوان فک در حد مطلوب قرار داشته باشد، دوره درمان و نقاهت نیز به طور طبیعی طی خواهد شد. بدین صورت که بعد از گذشته سه تا پنج ماه شاهد جوش خوردن ایمپلنت دندان خواهید بود. اما برای کاهش مدت زمان جوش خوردن ایمپلنت می بایست یک سری نکات و دستورالعمل ها را مدنظر قرار داده و رعایت کنید. در این راستا برخی از نکات و عوامل مؤثر بر زود جوش خوردن ایمپلنت های دندانی با استخوان فک به شرح زیر است:

• انتخاب دندانپزشک متخصص جراحی لثه و کاشت ایمپلنت دندان
  • عدم دست کاری ناحیه جراحی و کاشت ایمپلنت
  • مصرف مواد غذایی نرم و خنک
  • عدم اعمال فشار به ایمپلنت های دندانی
  • مصرف داروهای مسکن و آنتی بیوتیک مطابق تجویز دندانپزشک تا پایان دوره نقاهت و پس از آن
  • ترک یا کاهش مصرف دخانیات
  • رعایت بهداشت دهان و دندان

چطور بفهمیم ایمپلنت جوش خورده است؟

در جواب سوال “چطور بفهمیم ایمپلنت جوش خورده؟” می توان موارد زیر را مورد نظر قرار داد:

• عدم وجود درد یا ناراحتی در ناحیه کاشت ایمپلنت
  • بهبودی لثه و کاهش تورم
  • ثابت بودن پایه ایمپلنت

علائم جوش نخوردن ایمپلنت دندان

علائم جوش نخوردن ایمپلنت دندان عبارتند از:

• درد و تورم در اطراف ایمپلنت
  • قرمزی و خونریزی اطراف ایمپلنت
  • لق شدن ایمپلنت
  • از دست دادن استخوان اطراف ایمپلنت

دلایل مختلفی برای جوش نخوردن ایمپلنت دندان وجود دارد، از جمله:

• عفونت لثه
  • بیماری‌های لثه
  • تراکم استخوان ضعیف
  • قرار گرفتن در معرض پرتودرمانی
  • جراحی ناموفق

سخن آخر

جوش خوردن ایمپلنت دندان یکی از مراحل اصلی و مهم در کاشت ایمپلنت های دندانی است. به نحوی که تأثیر بسزایی در کیفیت ایمپلنت و مدت زمان ماندگاری آن دارد. البته با مراجعه به ایمپلنتولوژیست های حرفه ای و رعایت دستورالعمل های دندانپزشکی می توانید مدت زمان جوش خوردن ایمپلنت را کاهش دهید. تا ایمپلنت در مدت زمان کوتاه بهبود یافته و ضمن استحکام کافی در استخوان فک، هیچگونه مشکلی را برای شما به وجود نیاورد. در صورت داشتن هرگونه سؤال در این زمینه با کارشناسان ما در وب سایت دکتر وزیری ارتباط برقرار کنید. درمورد اینکه چطور بفهمیم ایمپلنت جوش خورده و علائم جوش نخوردن ایمپلنت صحبت کردیم.

سوالات متداول:

۱.مدت زمان جوش خوردن ایمپلنت دندان در چه افرادی بیشتر است؟

معمولاً افراد دارای بیماری های زمینه ای نظیر دیابت، پوکی استخوان، سرطان و … با مشکل ضعف سیستم ایمنی مواجهند و جوش خوردن ایمپلنت دندان در این دسته از افراد مدت زمان بیشتری به طول می انجامد.

۲.چگونه می توان مدت زمان جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک را کاهش داد؟

به طور کلی با حفظ بافت لثه، تراکم کافی در استخوان فک و کاشت صحیح ایمپلنت دندان می توان مدت زمان جوش خوردن آن را به حداقل رساند.

۳.هزینه اصلاح و ترمیم ایمپلنت های جوش نخورده با استخوان فک چقدر است؟

با توجه به شرایط جسمی افراد و همچنین وضعیت دهان و دندان آنها، هزینه ترمیم و اصلاح ایمپلنت در استخوان فک متفاوت است. به طبع آن هرچه شرایط فرد حادتر باشد، به نسبت هزینه درمان ایمپلنت برای جوش خوردن کامل

1. سلام
    وقت بخیر
    حدودا چند هفته طول میکشه تا ایمپلنت مراحل جوش خوردن به استخوان فک رو طی کنه ؟
    چطور خودم میتونم متوجه این موضوع بشم ؟

2. سلام
    وقت بخیر
    چه دارویی تجویز می کنید تا کمک کنه برای جوش خوردن سریع لثه بعد از انجام ایمپلنت ؟

3. سلام
    وقت بخیر
    تا چند درصد پوکی استخوان امکان انجام ایمپلنت هست و مشکلی در مراحل جوش خوردن استخوان فک به وجود نمیاد
    لطفا بفرمایید با وجود پوکی استخوان برای انجام ایمپلنت چه مدارک پزشکی نیاز هست ؟