کاشت ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت دندان به این صورت است که ابتدا برشی در لثه ایجاد می‌شود و زبانه بافتی لثه بالا زده می‌شود تا دندان‌پزشک به استخوان فک دسترسی پیدا کند. سپس با استفاده از دریل دندانپزشکی، سوراخی در فک ایجاد می‌شود و در سوراخ ایمپلنت جایگذاری می‌شود.

در این مرحله هنوز جای دندان در دهان خالی به نظر می‌رسد چرا که نمی‌توان فعلا تاج دندان مصنوعی بر روی ایمپلنت نصب کرد. با این حال برای پر کردن موقتی جای خالی دندان می‌توان از دندان مصنوعی موقتی استفاده کرد اگر چه نمی‌توانید با این دندان غذا بجوید بلکه صرفاً جنبه زیبایی دارد.

به محض جایگذاری ایمپلنت دندان، فرآیند جوش خوردن ایمپلنت به استخوان فک شروع می‌شود که به آن یکپارچگی استخوان گفته می‌شود. در این فرایند استخوان فک رشد کرده و سطح ایمپلنت را می‌پوشاند و با آن آمیخته می‌شود. فرایند یکپارچگی استخوان چند ماه طول می‌کشد اما در نهایت ایمپلنت به قدری محکم می‌شود که همانند ریشه دندان طبیعی عمل می‌کند.

نتیجه عمل جراحی کاشت ایمپلنت چگونه است؟

اکثریت موارد کاشت ایمپلنت کاملاً موفقیت ‌آمیز هستند. با این حال گاهی اوقات ممکن است فرآیند جوش خوردن ایمپلنت و استخوان فک به درستی انجام نشود و در نهایت ممکن است درمان ایمپلنت با شکست مواجه شود.

در صورتی که استخوان فک به ایمپلنت جوش نخورد، باید ایمپلنت کشیده شده و کاملاً تمیز شود و دو تا سه ماه دیگر عمل کاشت ایمپلنت مجدداً تکرار شود.

چگونه برای عمل کاشت ایمپلنت آماده شویم؟

ایمپلنت دندان ممکن است طی عمل جراحی یک مرحله ‌ای یا دو مرحله ‌ای ( بسته به شرایط، نظر دندانپزشک و ترجیحات شخصی بیمار) جایگذاری شود. در هر صورت برای کاشت ایمپلنت ابتدا باید معاینه کامل انجام شود. در این فرایند پس از معاینه فیزیکی، عکس پرتوی ایکس از دندان‌ها گرفته شده و قالب‌ گیری انجام می‌شود. سپس دندانپزشک برنامه ‌ریزی درمانی انجام می‌دهد و عواملی مانند تعداد دندان‌هایی که قرار است جایگزین شوند و شرایط استخوان فک را مدنظر قرار می‌دهد.

هر مشکل پزشکی که دارید و یا هر دارویی که مصرف می‌کنید از جمله داروهای تجویزی و مکمل ها و داروهای بدون نسخه، حتماً قبل از عمل به اطلاع دندانپزشک برسانید. در صورتی که مشکلات قلبی دارید و یا عضو مصنوعی در بدن خود دارید موضوع را به اطلاع دندانپزشک برسانید چرا که ممکن است پیش از عمل جراحی برای جلوگیری از عفونت برایتان آنتی‌ بیوتیک (چرک خشک کن) تجویز نماید.

برای کنترل درد در حین عمل جراحی از بی ‌حسی موضعی استفاده می‌شود اما گاهی اوقات ممکن است از بیهوشی عمومی استفاده شود. در صورتی که به داروی بی‌ حسی حساسیت دارید موضوع را به اطلاع دندان‌پزشک برسانید.

مقالات جدید

ایمپلنت دندان

جایگزین بدون نقص و همیشگی دندان های از دست رفته توسط متخصص ایمپلنت

مشاوره سریع در واتس اپ