۵ تا از بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت

آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت

آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت چی بخوریم؟ در سال های اخیر کاشت ایمپلنت دندان به عنوان یکی از بهترین روش های جایگزین کردن دندان های از دست رفته مورد توجه بسیاری از بیماران قرار گرفته است. براساس اینکه کاشت این نوع از دندان مصنوعی ثابت از طریق جراحی لثه و سوراخ کاری در استخوان فک انجام می شود، با درد، خونریزی و دوره نقاهت همراه است. به همین سبب برای تسکین درد و طی دوران نقاهت حین کاشت ایمپلنت و پس از آن استفاده از داروهای مسکن و همچنین مصرف آنتی بیوتیک برای جلوگیری از بروز عفونت و کاهش دوره نقاهت و بهبود بیمار لازم و ضروری است. اکنون این سؤال پیش می آید که بهترین و مناسب ترین آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت کدام است؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت که با توجه به شرایط سنی و جسمی بیماران و همچنین تعداد واحدهای ایمپلنت کاشته شده، نوع آنتی بیوتیک و میزان مصرف آن در شبانه روز متقاوت می باشد. از این رو قصد داریم در ادامه به بررسی اهمیت آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت و همچنین معرفی بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت بپردازیم. پس تا پایان همراه ما باشید و با مصرف صحیح و اصولی آنتی بیوتیک (بنا به تحویز دندانپزشک معالج) کاشت ایمپلنت های دندانی با کمترین میزان درد و دوره نقاهت را تجربه کنید.

توصیه دندانپزشک = عفونت ایمپلنت دندان چیست و چگونه اتفاق می افتد؟

اهمیت و ضرورت مراقبت های بعد از ایمپلنت

برخلاف تصور بعضی از افراد که فکر می کنند بعد از کاشت ایمپلنت همه چیز تمام شده؛ باید بگوییم که این عقیده باطل است و کاشت ایمپلنت ابتدای کار بوده و بعد از آن رعایت دستورالعمل های و توصیه های پزشک و مصرف صحیح و به موقع داروهای مسکن و آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت لازم و ضروری می باشد. چرا که هرگونه عفونت احتمالی و باکتریایی شدن لثه، بافت استخوان فک و دهان موجب درد شدید، التهاب، تورم و خونریزی در ناحیه کاشت ایمپلنت شده و احتمال پس زدن ایمپلنت را افزایش می دهد. بنابراین قبل و بعد از کاشت ایمپلنت، مراقبت های لازم و موردنیاز را انجام دهید. تا نه تنها احتمال بروز هرگونه عفونت، التهاب، تورم و خونریزی را کاهش دهید، بلکه در کوتاه ترین زمان ممکن شاهد التیام زخم ها و تثبیت ایمپلنت در استخوان فک و لثه باشید.

به عبارت دیگر می توان گفت استفاده از آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت ناشی از کاشت ایمپلنت لازم و ضروری می باشد و به نوعی تضمین کننده موفقیت کاشت این نوع دندان مصنوعی ثابت و طول عمر دراز مدت آن خواهد بود. البته باید توجه داشته باشید که در کنار مصرف مواد غذایی مناسب و داروهای تجویز شده، ویزیت های دوره ای نیز لازم و ضروری می باشد و اهمیت فراوانی دارد؛ زیرا طی ویزیت های دوره ای و معاینات تکمیلی دندانپزشک، هرگونه عفونت، التهاب، تورم و ناهنجاری شناسایی شده و دندانپزشک نسبت به کنترل و درمان آنها با هدف جلوگیری از پس زدن و شکست ایمپلنت اقدام می نماید.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت
بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت

علل اصلی عفونت ایمپلنت های دندانی چیست؟

اگر قصد استفاده از آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت ناشی از کاشت ایمپلنت دارید، ابتدا باید بدانید که چه عواملی موجب بروز عفونت در ناحیه کاشت ایمپلنت و در نتیجه پس زدن آن می شود. تا ضمن انجام توصیه ها و دستورالعمل های دندانپزشک و رعایت پروتکل های بهداشتی احتمال بروز هرگونه عفونت را به حداقل میزان ممکن برسانید. در این رابطه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از مهمترین علل عفونت ایمپلنت های دندانی است و از بین مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عادات نادرست و سبک نامناسب زندگی نظیر مصرف الکل و نوشیدنی های حاوی الکل، استعمال دخانیات و …
  2.  ضعف محسوس و بعضاً شدید بهداشت دهان و دندان؛ این عارضه اغلب با بوی بد دهان، آفت مداوم، التهاب و تورم لثه و خونریزی در ناحیه فک و لثه همراه است.
  3. نا مرتب بودن دندان، کج و کوله بودن دندان ها، شکستگی و ناموزون بودن دندان ها
  4.  دندان قروچه
  5. ضعف شدید و محسوس در سیستم ایمنی بدن

خاطر نشان می شود که علل یاد شده اغلب با علائمی نظیر حالت قرمزی در ناحیه لثه و بافت نرم دهان، تب، بوی بد دهان، ترشح چرک، التهاب، تورم و خونریزی همراه است. پس ضمن رعایت بهداشت دهان و دندان و ترک عادات زندگی نادرست، در صورت مشاهده هرگونه از علائم یاد شده، سریعاً به دندانپزشک مراجعه نمایید. در غیر این صورت احتمال بروز خونریزی شدید، لق شدن ایمپلنت و شکست آن وجود دارد. البته در بسیاری مواقع دندانپزشکان برای درمان علائم به وجود آمده و تسکین درد مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت و داروهای مسکن را به بیماران پیشنهاد می کنند.

توصیه دندانپزشک = آیا ایمپلنت دندان موجب سرطان می شود؟

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت کدام است؟

به طور کلی انتخاب بهترین نوع آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت های دندانی یک امر شخصی است و بنا به تشخیص، نظر و صلاحدید دندانپزشک معالج انجام می شود. در این خصوص نیز دندانپزشک براساس مؤلفه هایی نظیر نوع باکتری، مقاومت دارویی بیمار، عوارض ایمپلنت و عوارض احتمالی و همچنین تداخل دارویی اقدام به تعریف آنتی بیوتیک می کند. با توجه به آمارهای موجود درخصوص میزان استفاده از آنتی بیوتیک برای عفونت کاشت ایمپلنت های دندانی و اثرگذاری آن می توان موارد زیر را به عنوان بهترین و مؤثرترین آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت معرفی کرد:

۱- آموکسی سیلین همراه با کلاوولانیک اسید (Amoxicillin/Clavulanic Acid)

مصرف آنتی بیوتیک آموکسی سییلی با کلاوولانیک اسید یکی از رایج ترین و مؤثرترین آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت است. این نوع از آنتی بیوتیک تعداد زیادی از باکتری هایی که می تواند موجب بروز عفونت در ناحیه کاشت ایمپلنت شود، را هدف قرار می دهد و به باکتریایی نشدن لثه، دهان و استخوان فک کمک می کند. از این رو بسیاری از دندانپزشکان به افرادی که بیماری های زمینه ای مثل دیابت دارند یا سیگار و سایر دخانیات مصرف می کنند، این نوع از آنتی بیوتیک را توصیه می نمایند. زیرا ضمن در دسترس بودن و سهولت تهیه آن، تأثیر بسزایی در جلوگیری از بروز انواع عفونت، باکتری زدایی و ریشه کم کردن عفونت ایمپلنت دارد.

مصرف آنتی بیوتیک و مسکن قبل و بعد از کاشت ایمپلنت
مصرف آنتی بیوتیک و مسکن قبل و بعد از کاشت ایمپلنت

۲- مترونیدازول (Metronidazole)

مترونیدازول را می توان به عنوان یکی دیگر از بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت معرفی کرد. این آنتی بیوتیک با داشتن ترکیبات خاص و منحصر به فردی برای عفونت های ناشی از باکتری های هوازی مؤثر بوده و مصرف آن به روند درمان و بهبودی بیمارانی که دچار عفونت شدید ایمپلنت شده اند، کمک می کند. البته باید توجه داشته باشید که مترونیدازول اغلب در مواردی که عفونت بیمار شدیدتر می باشد، تجویز می گردد و تأثیر بسزایی در از بین بردن باکتری های مقاوم نسبت به سایر آنتی بیوتیک ها دارد. خاطر نشان می شود که این آنتی بیوتیک در بسیاری موارد همراه با آموکسی سیلین تجویز شده و تأثیر بسزایی در درمان عفونت ها، باکتریایی شده محیط دهان، التهاب و تورم دارد.

توصیه دندانپزشک = ورم بعد از ایمپلنت دندان چرا رخ می دهد؟

۳- کلیندامایسین (Clindamycin)

آنتی بیوتیک کلیندامایسین از دیگر آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت مؤثر برای درمان عفونت کاشت ایمپلنت به شمار می رود. این آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت اغلب برای اشخاصی که به پنی سیلین حساسیت دارند، تجویز می شود و با مهار رشد باکترهای هوازی و بی هوازی به درمان عفونت کمک می کند. تحقیقات و پژوهش های انجام شده نشان داده که آنتی بیوتیک کلیندامایسین برای درمان عفونت و التهاب لثه و استخوان های اطراف ایمپلنت کاشته شده، مؤثر می باشد و می تواند ضمن باکتری زدایی دهان و دندان به بهبود وضعیت بیمار و درمان قطعی عفونت ایمپلنت کمک کند.

۴- آزیترومایسین (Azithromycin)

آزیترومایسین از جمله آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت دارای ساختار ماکرولیدی است و برای درمان انواع عفونت های دهان و دندان و سایر بخش های بخش مناسب می شود. در واقع باید گفت ترکیبات این آنتی بیوتیک به اندازی مفید و مؤثرند که می توانند انواع باکتری، قارچ و عفونت لثه را در کوتاه ترین زمان برطرف سازند. به همین سبب بسیاری از دندانپزشکان برای درمان سریع عفونت های ایمپلنتی این آنتی بیوتیک را تجویز می کنند.

۵- داکسی ‌سایکلین (Doxycycline)

از بین بهترین و مؤثرترین آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت می توان از داکسی سایکلین نام برد. این آنتی بیوتیک از خانواده تترا سایکلین بوده و به طور گسترده جهت عفونت های دندانی به ویژه عفونت ناشی از کاشت ایمپلنت مورد استفاده قرار می گیرد. نکته قابل توجه اینکه داکسی سایکلین برای رفع التهاب، تورم و قرمزی لثه و استخوان فک مناسب بوده و تأثیر مطلوب و مؤثر برای درمان بسیاری از عفونت ها و باکتری های خاص و مقاوم مفید خواهد بود. بنابراین اگر از مصرف سایر آنتی بیوتیک ها نتیجه مطلوب و دلخواهتان را نگرفته اید، حتماً این آنتی بیوتیک را زیر نظر دندانپزشک معالج تان مصرف کنید.

بعد از ایمپلنت چند روز آنتی بیوتیک بخوریم؟
بعد از ایمپلنت چند روز آنتی بیوتیک بخوریم؟

بعد از ایمپلنت چند روز آنتی بیوتیک بخوریم؟

عفونت های دهان، لثه و استخوان فک بعد از کاشت ایمپلنت های دندانی یکی از دلایل اصلی و شایع شکست و پس زدن ایمپلنت است. از این رو مورد توجه بسیاری از دندانپزشکان قرار گرفته و بدین جهت مصرف انواع آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت و مسکن را به بیماران توصیه می کنند. در این خصوص یک سؤال مهم و اساسی ذهن بسیاری از بیماران را به خود معطوف ساخته که “بعد از ایمپلنت چند روز آنتی بیوتیک بخوریم؟” در پاسخ به این سؤال باید گفت که مدت زمان مصرف آنتی بیوتیک بعد از کاشت ایمپلنت با توجه به شرایط جسمی و سنی بیماران، بیماری های زمینه و رعایت بهداشت دهان و دندان متفاوت است. ممکن است عفونت ایمپلنت در بعضی افراد با دو هفته مصرف آنتی بیوتیک برطرف شود و برخی دیگر با بازه زمانی کمتر یا بیشتر.

در واقع باید گفت بیمار تا زمانی که به عفونت ایمپلنت مبتلا است، می بایست به مصرف آنتی بیوتیک به میزان تجویز شده توسط ایمپلنتولوزیست ادامه دهد. در غیر این صورت احتمال افزایش حجم عفونت و باکتریایی شدن محیط دهان به ویژه ناحیه کاشت ایمپلنت و پس زدن آن وجود خواهد داشت. بنابراین مصرف صحیح آنتی بیوتیک بنا به تشخیص دندانپزشک معالج تان را جدی بگیرید و هر گونه تغییر در شدت و میزان عفونت را به وی اطلاع دهید. تا دندانپزشک برحسب نیاز شما نسبت به افزایش یا کاهش میزان دوز مصرفی آنتی بیوتیک، مسکن، دهان شویه و سایر داروهای ضد التهاب اقدام کند.

راهنمای مصرف آنتی بیوتیک و مسکن قبل و بعد از کاشت ایمپلنت

به طور کلی جهت مصرف صحیح و اصولی مسکن و آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت قبل و بعد از کاشت ایمپلنت های دندانی یک سری اصول و قواعد تعریف شده است. تا ضمن رعایت این سری از اصول و قوانین تعریف شده شاهد درمان انواع التهاب، تورم، عفونت و خونریزی باشید و احتمال هرگونه شکست و پس زدن ایمپلنت را به حداقل میزان ممکن برسانید. به منظور آشنایی بیشتر شما عزیزان با نحوه مصرف آنتی بیوتیک و مسکن حین کاشت ایمپلنت و پس از آن یک جدول تهیه نموده ایم و به شرح زیر در اختیار قرار می دهیم.

توضیحات و نکات مهم بازه زمانی زمان شروع مصرف  نوع دارو  

(مسکن/آنتی بیوتیک)

دوره مصرف آنتی بیوتیک ها کاملاً باید طبق تجویز دندانپزشک معالج (ایمپلنتولوژیست) و تحت نظر وی باشد یک هفته الی ده روز قبل یا بلا فاصله بعد از جراحی و کاشت ایمپلنت های دندانی آنتی ‌بیوتیک ‌ها  
از مصرف بی رویه و بیش از حد تعریف شده مسکن ها جداً خودداری کنید. طبق دستورالعمل و تجویز دندانپزشک و همچنین نیاز بیمار بلا فاصله پس از جراحی لثه و کاشت ایمپلنت مسکن ‌ها
مصرف کلیه داروهای ضد التهاب باید براساس دستورالعمل و تجویز ایمپلنتولوژیست باشد. دو الی سه روز بعد از جراحی همراه با مسکن ها یا بعد از آنها مصرف شود. داروهای ضد التهاب
دهان شویه ها را طبق تجویز دندانپزشک و به صورت منظم در بازه های زمانی تعریف شده مصرف کنید. بین  ۴ تا ۶ هفته سه الی چهار روز بعد از جراخی دهان‌ شویه ‌های آنتی ‌باکتریال

سخن پایانی آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت

با توجه به مطالب ارائه شده و نیاز بیماران به مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت می توان گفت موارد مختلفی به عنوان بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ناشی از کاشت ایمپلنت های دندانی معرفی شده است. چرا که براساس شرایط جسمی بیماران، داشتن بیماری های زمینه ای، سیستم ایمنی بدن و … روی بدن هر فرد یک نوع آنتی بیوتیک خاص جواب می دهد و نتیجه مطلوبی خواهد داشت.

بدین منظور برحسب میزان مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت و نتایج حاصل از آن آنتی بیوتیک های آموکسی سیلین همراه با کلاوولانیک اسید، مترونیدازول، آزیترومایسین، داکسی سایکلین و کلیندامایسین به عنوان بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت شناخته شده اند. البته جهت ستفاده از آنتی بیوتیک برای عفونت حتماً با دندانپزشک معالج تان (ایمپلنتولوژیست) مشورت کنید و از مصرف خودسرانه هرگونه آنتی بیوتیک، داروهای ضد التهاب و مسکن خودداری نمایید.

سؤالات متداول آنتی بیوتیک برای عفونت ایمپلنت

۱- احتمال شکست یا پس زدن ایمپلنت های دندانی در چه افرادی بیشتر است؟

کاشت ایمپلنت دندان برای افرادی که دچار برخی از بیماری ‌های مزمن مانند اختلالات خود ایمنی، دیابت، پوکی استخوان و سرطان هستند، می ‌تواند موفقیت آمیز نباشد. همچنین در فردی که دچار بیماری‌ پریودنتال باشد، احتمال عفونت و تخریب استخوان وجود داشته و می ‌تواند ایمپلنت دندان را با شکست مواجه کند.

بعد از کاشت ایمپلنت دندان، رعایت بهداشت دهان و دندان اهمیتی فراوانی دارد و مصرف آنتی بیوتیک، مسکن و داروهای ضد التهاب بنا به تشخیص ایمپلنتولوژیست تأثیر بسزایی خواهد داشت.

۲- چگونه می ‌توان از عفونت ایمپلنت دندان پیشگیری کرد؟

رعایت بهداشت دهانی، نظافت منظم دندان ‌ها و ایمپلنت، اجتناب از استفاده از سیگار و تنباکو و مراجعه منظم به دندانپزشک برای بررسی ‌های دوره ‌ای می ‌تواند از عفونت ایمپلنت دندان جلوگیری کند.

۳- عفونت ایمپلنت دندان با چه علائمی همراه است؟

به طور کلی علائم عفونت ایمپلنت شامل التهاب، درد، تورم، قرمزی و خروج مایعات عفونی از دور ایمپلنت می ‌شود.

مقالات جدید

ایمپلنت دندان

جایگزین بدون نقص و همیشگی دندان های از دست رفته توسط متخصص ایمپلنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره سریع در واتس اپ