اصلاح لبخند لثه ای چیست؟ بررسی انواع روش های اصلاح لبخند لثه ای

به طور کلی مشکلات مختلف دهان و دندان طرح لبخند افراد را تحت تأثیر قرار می دهند. لبخند لثه ای از جمله ناهنجاری شایع لثه می باشد که بنا به دلایل مختلف نظیر رشد غیرطبیعی دندان ها، اختلال رشد فک، مشکلات عضلانی و عدم همپوشانی درست فک ها بروز پیدا می کند. از این رو تشخیص و درمان لبخند لثه ای برای اصلاح طرح لبخند اهمیت فراوانی دارد. تا ضمن رفع این مشکل شاهد اصلاح لبخند لثه ای و بهبود طرح لبخند بیمار باشیم. در سال های اخیر تشخیص و درمان این دسته از مشکلات لثه و دندان مورد توجه بسیاری از دندانپزشکان زیبایی و ترمیمی قرار گرفته است. به همین سبب در این بخش قصد داریم به بررسی روش های اصلاح لبخند لثه ای متناسب با آخرین استانداردهای روز دنیا بپردازیم.

لبخند لثه ای چیست؟

ساختار لثه و دندان های بعضی افراد به گونه ای است که هنگام خندیدن، لثه آنها بیش از حد نرمال نمایان می شود. این دسته از افراد لبخند لثه ای دارند و میزان مشخص شدن لثه هنگام لبخند در سنین مختلف متفاوت است. بنابراین اگر قصد اصلاح لبخند لثه ای دارید، باید به این مورد توجه داشته باشید و متناسب با شرایط سنی اقدام به درمان لبخند لثه ای نمایید. طبق تحقیقات و بررسی های به عمل آمده مشخص شده که میزان طبیعی لبخند لثه ای در زنان و مردان متفاوت است. بدین صورت که هنگام لبخند یا خندیدن میزان ۳ تا ۴ میلیمتر در زنان و ۱ تا ۲ میلیمتر در آقایان مشاهده می شود. البته این میزان با توجه به افزایش سن، وضعیت جسمی و نحوه مراقبت از دهان و دندان تغییر پیدا می کند. با این توصیف نگران بروز این بیماری شایع لثه نباشید و در صورت ابتلا به آن از طریق دندانپزشکان متخصص زیبایی و ترمیمی نسبت به درمان لبخند لثه ای اقدام نمایید.

علل شایع ایجاد لبخند لثه ای

اکنون که با مفهوم لبخند لثه ای آشنا شدید، زمان آن فرا می رسد تا بدانید که این ناهنجاری بر اثر چه عواملی رخ می دهد. زیرا علت بروز لبخند لثه ای تأثیر بسزایی در اصلاح و درمان آن دارد. به عبارتی می توان گفت آشنایی با علت های اصلی این مشکل گام نخست اصلاح لبخند لثه ای محسوب می شود. بدین منظور علل اصلی و شایع به وجود آورنده لبخند لثه ای در مردان و زنان به قرار زیر است:

  • کوتاه ماندن دندان به دلیل قرارگیری بخش از آن زیر لثه
  • ارتفاع کم دندان نسبت به لثه (این مشکل اغلب به دلیل ساییدگی دندان و عوامل ژنتیکی رخ می دهد.)
  • کوتاه بودن لب بالا
  • واکنش زیاد و غیرنرمال لب بالا هنگام خندیدن
  • ابتلا به هایپروتروفی لثه (بلند بودن لثه ها)
  • رشد نامتعارف فک و جلو زدگی آن

روش های مؤثر و کاربردی درمان لبخند لثه ای

برای درمان و اصلاح لبخند لثه ای روش های گوناگونی وجود دارد. که با توجه به شرایط بیمار، وضعیف لثه و دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. در این خصوص روش های اصلی و کاربردی درمان لبخند لثه ای که تأثیر بسزایی در اصلاح لبخند بیماران دارد، به شرح زیر عبارت است از:

۱.اصلاح لبخند لثه ای از طریق ارتودنسی

همان طور که در علل ایجاد لبخند لثه یا  به آن اشاره کردیم، گاهی اوقات این مشکل به دلیل ناهنجاری فک و برجستگی آن رخ می دهد. در این گونه مواقع برای درمان سریع لبخند لثه ای از ارتودنسی به صورت ثابت، متحرک و نامرئی استفاده می شود. البته باید توجه داشته باشید که دوره درمان و اصلاح لبخند لثه ای با ارتودنسی به عنوان یک روش غیرتهاجمی ممکن است چندین ماه به طول بیانجامد. این بازه زمانی با توجه به وضعیت لثه و شدت لبخند لثه ای متفاوت است. بنابراین اگر قصد درمان لبخند لثه ای با ارتودنسی دارید، صبور باشید تا لثه و دندان ها در حالت مطلوب و ایده آل قرار گیرند و در پی آن لبخند لثه ای به طور کامل اصلاح گردد.

۲- اصلاح لبخند لثه ای از طریق جراحی لب

گاهی اوقات لبخند لثه ای با ارتودنسی درمان نمی شود. چرا که اندازه لب بالا کوتاه بوده و این موضوع باعث ایجاد لبخند لثه ای شده است. در این گونه موارد برای افزایش اندازه لب بالا اقدام به جراحی می کنند. تا ضمن افزایش ارتفاع لب، هنگام لبخند و خندیدن مقدار کمی از لثه نمایان شود. شایان ذکر است هنگام انجام این روش درمان لبخند لثه ای ممکن است جراحی فک نیز انجام گردد. که تصمیم گیری در این رابطه برعهده دندانپزشک متخصص زیبایی بوده و در این خصوص اظهارنظر خواهد کرد. بنابراین هنگام اصلاح لبخند لثه ای با روش جراحی لب، آمادگی انجام جراحی لثه و فک نیز داشته باشید.

۳- درمان لبخند لثه ای از طریق روکش های زیبایی دندان

با توجه به اینکه کوتاه بودن دندان ها بر اثر ساییدگی یا مشکلات ژنتیکی موجب ایجاد لبخند لثه ای می شود، از طریق روکش دندان می توان این مشکل را تا حدود زیادی برطرف کرد. بدین صورت روکش های زیبایی دندان نظیر لمینت و کامپوزیت روی دندان قرار گرفته و با افزایش اندازه دندان های طبیعی، موجب درمان گامی اسمایل (لبخند لثه ای) می شود. در حال حاضر نیز مدل های متنوعی از روکش های زیبایی دندان در لابراتوارهای تخصصی دندانپزشکی تولید شده و جهت درمان این مشکل زیبایی دهان و دندان مورد استفاده قرار می گیرد.

۴- درمان لبخند لثه ای از طریق لیزر دندانپزشکی

در بعضی افراد حجم زیاد لثه و قرارگیری آن روی دندان ها موجب بروز لبخند لثه ای شده است. بدین منظور با استفاده از دندانپزشکی با لیزر سطح اضافی لثه برداشته می شود و بدین ترتیب اصلاح لبخند لثه ای در کوتاه ترین زمان و بدون درد و خونریزی انجام می گردد. این روش درمان لیزر به دلیل کیفیت، سرعت و ظرافتی که دارد، مورد توجه بسیاری از بیماران قرار گرفته و شاهد استفاده گسترده از آن در مراکز تخصصی دندانپزشکی با لیزر هستیم.

۵- درمان لبخند لثه ای از طریق بوتاکس

بوتاکس یکی از روش های نوین در دندانپزشکی زیبایی است. که با افزایش حجم لب موجب کاهش بالا رفتن لب و در نتیجه اصلاح لبخند لثه ای می شود. در واقع این روش تلفیقی از تزریقات زیبایی صورت و درمان ناهنجاری های دهان و دندان در دندانپزشکی زیبایی است. بنابراین اگر اندازه نامناسب لب موجب بروز لبخند لثه ای شده، می توانید با این روش در مدت زمان اندک آن را برطرف سازید. البته در صورت تمایل باید حتماً با دندانپزشک معالج خود مشورت نمایید و این روش درمان زیرنظر او و با مراقبت های ویژه انجام شود.

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای اصلاح لبخند لثه ای هستند؟

در حال حاضر همه افرادی که از مشکل لبخند لثه ای رنج می برند، می توانند به وسیله یکی از روش های فوق نسبت به اصلاح و درمان آن توسط دندانپزشک زیبایی و ترمیمی اقدام کنند. اما در کل افراد زیر بهترین کاندیدا برای درمان و اصلاح لبخند لثه ای می باشند:

  • افراد دارای سلامت جسمی و عمومی
  • افرادی که به هیچ یک از بیماری های خاص و زمینه ای مبتلا نیستند.
  • افرادی که هیچ نوع داروی خاص و خطرناک مصرف نمی کنند.
  • افراد علاقه مند به زیباتر شدن طرح لبخند و چهره
  • افراد مبتلا به بیماری های ژنتیکی و نقص در ناحیه لثه و فک

سخن آخر

اصلاح لبخند لثه ای یکی از خدمات دندانپزشکی زیبایی است. که با هدف بهبود وضعیت لبخند و کمتر دیده شده لثه انجام می گردد. بنابراین در صورت ابتلا به این ناهنجاری می توانید ضمن مراجعه به مطب و کلینیک دندانپزشکان زیبایی، نسبت به اصلاح و درمان آن اقدام نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص و همچنین دریافت مشاوره می توانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید. شایان ذکر است دکتر الهام وزیری نهاد یکی از متخصص بیماری های لثه در تهران هستند. به همین جهت درمان گامی اسمایل یا لبخند لثه ای را در کوتاه ترین زمان و متناسب با آخرین ترندهای روز دنیا انجام می دهند.

سوالات متداول

۱.اصلاح طرح لبخند لثه ای چه فوایدی دارد؟

به طور کلی اصلاح طرح لبخند لثه ای موجب بهبود زیبایی چهره، زیباتر شدن لبخند و رسیدگی آسان تر به بهداشت دهان و دندان می گردد. پس تشخیص و درمان این بیماری را جدی بگیرید و برای انجام آن به مطب و کلینیک های تخصصی دندانپزشکی زیبایی مراجعه کنید.

۲.هزینه اصلاح لبخند لثه ای در تهران چقدر است؟

هزینه این دسته از خدمات دندانپزشکی زیبایی با توجه به شدت لبخند لثه ای، وضعیت لثه و دندان ها و همچنین روش درمان متفاوت است.

۳.کدامیک از متخصصین دندانپزشکی اصلاح طرح لبخند لثه ای را انجام می دهند؟

در حال حاضر این دسته از خدمات زیبایی دندانپزشکی توسط متخصصین ارتودنسی و بیماری های لثه انجام می شود.

 

مقالات جدید

ایمپلنت دندان

جایگزین بدون نقص و همیشگی دندان های از دست رفته توسط متخصص ایمپلنت

یک پاسخ

  1. اصلاح لبخند لثه ای با کامپوزیت وینر رو توصیه میکنید ؟
    مراحل انجام چند جلسه طول میکشه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره سریع در واتس اپ