دندانپزشکی با لیزر چگونه انجام می شود؟ بررسی انواع روش ها (آپدیت ۱۴۰۲)

لیزر دندانپزشکی

در دهه اخیر شاهد ورود قابل توجه تکنولوژی و فناوری های پیشرفته به عرصه دندانپزشکی هستیم. دندانپزشکی با لیزر یکی از روش های کاربردی و بدون درد برای انجام برخی از خدمات و دهان می باشد. که در بعضی از مطب ها و کلینیک های تخصصی دندانپزشکی تهران و سایر استان های کشور جهت درمان بیماران مورد استفاده قرار می گیرد. بدین ترتیب آشنایی با این فناوری نوین و مزایای منحصر به فرد آن می توان مسیر استفاده از آن را برای بیماران هموارتر سازد. تا ضمن شناخت کافی نسبت به نحوه انجام آن بتوانند به بهترین شکل ممکن از آن برای درمان بعضی مشکلات و ناهنجاری های دهان و دندان استفاده نمایند.

درمان با لیزر در دندانپزشکی یک فن آوری جدید محسوب می شود، اما ما در مطب دندانپزشکی دکتر الهام وزیری جهت همراه شدن با نوآوری ها و استفاده از درمان های نوین دندانپزشکی اقدام به تهیه دستگاه لیزر بافت نرم کرده ایم.

دندانپزشکی با لیزر

دندانپزشکی با لیزر چیست؟

به طور کلی دندانپزشکی با لیزر یک روش کارآمد برای درمان چند مشکل دندان به وسیله فناوری لیزر (لیزر درمانی) می باشد. معمولاً این درمان با لیزر دندان پزشکی برای اختلالات مربوط به ساختار و بافت دندان به کار برده می شود و تا به امروز نیز عملکرد قابل توجهی از لیزر دندانپزشکی مشاهده شده است. در واقع لیزر دندان بدون درد می باشد و همین ویژگی بارز سبب شده تا بسیاری از خدمات زیبایی و جراحی بافت نرم دندان بدون مواد بی حس کننده موضعی انجام گردد. البته باید توجه داشته باشید که درمان با لیزر دندان پزشکی اصول و قوانین خاص خود را دارد. تا ضمن کنترل میزان تابش لیزر جهت برش و ترمیم بافت نرم دندان و لثه یا بلیچینگ لیزری دندان، شاهد آثار مطلوب آن باشید. بنابراین جهت بهره مندی از این فناوری نوین در دندانپزشکی توصیه می کنیم به مطب ها و کلینیک های تخصصی مراجعه نمایید.

اگر بخواهیم به تاریخچه ای از کاربرد لیزر در دندان پزشکی اشاره کنیم توجه شما را به مطلب زیر که عینا از وبسایت NIH آمریکا نقل شده است جلب می کنیم:

The term LASER is an acronym for ‘Light Amplification by the Stimulated Emission of Radiation’. As its first application in dentistry by Miaman, in 1960, the laser has seen various hard and soft tissue applications. In the last two decades, there has been an explosion of research studies in laser application. In hard tissue application, the laser is used for caries prevention, bleaching, restorative removal and curing, cavity preparation, dentinal hypersensitivity, growth modulation and for diagnostic purposes, whereas soft tissue application includes wound healing, removal of hyperplastic tissue to uncovering of impacted or partially erupted tooth, photodynamic therapy for malignancies, photostimulation of herpetic lesion. Use of the laser proved to be an effective tool to increase efficiency, specificity, ease, and cost and comfort of the dental treatment.

کاربردهای لیزر در دندانپزشکی

از کاربردهای لیزر در دندانپزشکی می توان به درمان های متعدد پرداخت، درمان هایی که در ادامه به آن می پردازیم.

اشاره کرد.

استفاده از لیزر در بلیچینگ

استفاده از لیزر در بلیچینگ دندان به این صورت است که لیزر با افزایش سریع دما ژل بلیچینگ رافعال می کند و سرعت بلیچینگ دندان را افزایش می دهد.

برداشت پوسیدگی دندان توسط لیزر دندانپزشکی

برداشت پوسیدگی دندان توسط لیزر دندانپزشکی ،توسط مکانیسم ablation انجام میشود به این صورت است که بافت سخت دندانى بر اثر تاثیر مکانیسم گرمایشى و مکانیکى طى تابش اشعه لیزر، برداشته میشود.

درمان ریشه یا عصب کشی دندان توسط لیزر

درمان ریشه یا عصب کشی دندان توسط لیزر به این صورت است که پس از آماده سازی کانال ریشه، لیزر تابانده و باعث استریل کانال اصلی و فرعی ریشه می شود.

جراحی بافت نرم با لیزر

یکی از مهمترین درمان های انجام شده با لیزر ، جراحی بافت نرم می باش ، به این صورت که لیزر پس از نفوذ به بافت نرم دهان، پس از برش، عروق خونی را مسدود و گیرنده های درد را غیر فعال می کند، این کار درد کمتر ، عدم خونریزی و ترمیم زخم سریع تر اتفاق می افتد.

جراحی لثه با لیزر

جراحی لثه با لیزر نیز در موارد مختلف مانند درمان اصلاح لبخند لثه ای و افزایش طول تاج دندان کاربرد دارد.

از بین رفتن ترس دندانپزشکی با استفاده از لیزر دندان

معمولاً تجربه ناخوشایند استفاده از آمپول بی حس کننده و خونریزی پس از جراحی دندان، لثه و فک موجب ترس عده ای از بیماران می گردد. به نحوی که همواره در پی یافتن روش های درمان مشکلات دندان بدون نیاز به داروی بی حسی و با کمترین میزان درد و خونریزی هستند. بدین منظور درمان با دندانپزشکی با لیزر به کمک بیماران آمده، تا با بهره گیری از فناوری جدید این ترس را از بین ببرد. به طوری که با لیزر بافت نرم، بدون درد و خونریزی نواحی موردنظر برش می خورد و سپس اقدامات دندانپزشکی انجام می شود. علاوه بر این در بسیاری مواقع هنگام استفاده از لیزر دندانپزشکی نیازی به تزریق آمپول بی حس کننده نیست و به طبع آن بهبودی نیز سریعتر حاصل می گردد. بدین ترتیب با خیال آسوده می توانید درمان با لیزر دندان پزشکی بدون درد، خونریزی و عفونت را تجربه کنید.

کاشت ایمپلنت دندان با استفاده از لیزر دندانپزشکی

در حال حاضر کاشت ایمپلنت یکی از بهترین روش برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته است. پس استفاده از لیزر دندان یک روش مناسب و هوشمندانه برای کاشت ایمپلنت دندان محسوب می شود. چرا که ضمن رفع نیاز پزشک به استفاده از تیغ و چاقوی جراحی، موجب کنترل دقیق تر پزشک می گردد. از مزایای منحصر به فرد کاشت ایمپلنت با لیزر دندان می توان به برش منظم و یکنواخت لثه، کاهش احتمال عفونت بیمار، تسریع فرآیند بهبود لثه و راحتی بیمار حین جراحی و کاشت ایمپلنت اشاره کرد. بدین ترتیب می توان این کاربرد لیزر در دندانپزشکی را یکی از بهترین موارد درمان دندانپزشکی با لیزر دانست. شما نیز در صورت تمایل برای کاشت ایمپلنت می توانید به کلینیک ها و مطب های دندانپزشکی دارای فناوری لیزر درمانی مراجعه نمایید.

انواع دستگاه لیزر دندان پزشکی

با توجه به تنوع خدمات دندانپزشکی، مدل های مختلف از دستگاه لیزر ساخته شده و در مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی شاهد استفاده از آنها هستیم. در این خصوص بعضی از مهمترین و کاربردی ترین انواع دستگاه لیزر دندان به قرار زیر است:

۱- لیزر CO۲ (دی اکسید کربن)؛ این نوع از لیزرهای دندانپزشکی صرفاً برای بافت نرم دندان کاربرد دارد. بدین جهت اغلب برای برداشتن انواع کیست، فیبروم و حذف اپولیس مورد استفاده قرار می گیرد.

۲- لیزر دایود (Diode Lasers این مدل از لیزر دندان پزشکی جراحی بافت نرم را با انعقاد خون همزمان انجام می دهد. به نحوی که با داشتن خاصیت ضد باکتری در پیراپزشکی نیز کاربرد قابل توجهی دارد و شاهد استفاده از لیزر دایود برای بلیچینگ دندان و لیزر درمانی کم هستیم.

۳- لیزر اربیوم (Erbiumاین دستگاه لیزر یکی از پیشرفته ترین تجهیزات درمان با لیزر دندان پزشکی به شمار می رود. بر همین اساس اغلب برای درمان پوسیدگی دندان بدون بی حسی موضعی به کار برده می شود. علاوه بر این باید گفت لیزر اربیوم با از بین بردن صدا و ارتعاش های دندانپزشکی مانع ترک های زیر (میکروسکوپی) در ساختار دندان ها می گردد. از طرف دیگر با ضدعفونی کردن مینای دندان، احتمال پر شدگی و پوسیدگی دندان را به طول قابل توجهی کاهش می دهد.

مزایای درمان با لیزر دندان پزشکی نسبت به روش های سنتی

با توجه به ساختار پیشرفته و تکنولوژی های روز به کار برده شده در دستگاه های لیزر باید گفت لیزر دندانپزشکی نسبت به روش های سنتی مزایای متعددی دارد. که از بین مهمترین مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• کاهش میزان استفاده از بخیه در بافت نرم لثه و دهان
  • لیزر دندان موجب لخته شدن سریع خون می شود و در پی آن خونریزی ناشی از جراحی دهان و دندان به حداقل میزان ممکن می رسد.
  • برای انجام بعضی از درمان ها و جراحی دندان نیازی به استفاده از آمپول بی حس کننده نیست.
  • با ضدعفونی کردن ناحیه درمان، احتمال ابتلا به عفونت دهان و دندان کاهش می یابد.
  • بهبود سریع زخم ها و بازسازی بافت دندان
  • پروسه درمان مشکلات دندان آسیب کمتری به بافت دندان وارد می کند.

سخن پایانی

درمان با لیزر دندان پزشکی یکی از روش های نوین برای درمان های مختلف دهان و دندان است. تا ضمن کاهش نیاز به مواد بی حس کننده و همچنین جراحی بدون درد و خونریزی، بهبود زخم ها و جوش خوردن سریع بافت دندان را برای بیماران به ارمغان بیاورد. بدین ترتیب این روش درمان درمانی را جدی بگیرید و ضمن مراجعه به مراکز تخصصی دندانپزشکی از خدمات منحصر به فرد لیزر دندانپزشکی و مزایای منحصر به فرد آن بهره مند شوید.

سوالات متداول:

۱.آیا درمان مشکلات دهان و دندان با لیزر دندانپزشکی بی خطر است؟

بله، اگر انجام خدمات دندانپزشکی با لیزر توسط دندانپزشکان با تجربه و تکنسین های دوره دیده انجام شود، هیچگونه خطری برای بیماران نخواهد داشت. بنابراین با خیال آسوده می توانید از این روش درمانی برای رفع مشکلات دهان و دندان بدون درد و خونریزی استفاده کنید.

۲.استفاده از دندانپزشکی با لیزر برای چه افرادی مناسب است؟

به طور کلی تمامی افراد می توانند از کاربرد لیزر در دندانپزشکی برای درمان اختلالات و ناهنجاری های دهان و دندان هایشان استفاده کنند. در این راستا کودکان نیز برای استفاده از این روش درمانی هیچگونه محدودیتی ندارند. اما در هر صورت تشخیص نوع و مدل دستگاه لیزر برعهده دندانپزشک می باشد.

۳.آیا دندانپزشکی با لیزر بر روی همه دندان ها کارایی دارد؟

خیر، لیزر دندان تنها قادر است تا پر شدگی دندان همرنگ و ساختمان دندان را بردارد. در صورتی که با لیزر دندانپزشکی به هیچ عنوان نمی توان پر شدگی های آمالگام قدیمی و طلا (دندان طلا) را برداشت.