سرامیک دندان بهتر است یا کامپوزیت؟ (۷ تفاوت اصلی)

سرامیک دندان بهتر است یا کامپوزیت

برای اصلاح طرح لبخند، سرامیک دندان بهتر است یا کامپوزیت؟ در سال های اخیر دندانپزشکی زیبایی طیف گسترده ای از خدمات دندانپزشکی در حوزه زیبایی و ترمیمی را شامل شده است. تا با رفع مشکلات ظاهری و ساختاری دندان ها و اصلاح طرح لبخند، لبخندی زیبا و جذاب را به افراد هدیه کند. در این راستا استفاده از لمینت های سرامیکی و کامپوزیت ونیر دندان به دلیل نصب سریع و قیمت مقرون به صرفه مورد توجه بسیاری بیماران قرار گرفته و شاهد افزایش تعداد موارد استفاده از این دو نوع روکش های زیبایی دندان هستیم.

البته یک سؤال مهم و اساسی در این زمینه وجود دارد و ذهن بسیری از بیماران را به خود معطوف ساخته است. با این عنوان که برای اصلاح طرح لبخند، سرامیک دندان بهتر است یا کامپوزیت؟ در این خصوص نیز پاسخ ها و نظرات متعددی بیان شده و هر کدام از آنها براساس ویژگی ها، مزایا و تفاوت های این دو نوع روکش زیبایی دندان تعریف شده اند.

بدین منظور در ادامه برای آشنایی بیشتر شما عزیزان و ارائه پاسخ صحیح و اصولی که “لمینت سرامیک یا کامپوزیتی کدام بهتر است؟” می پردازیم. تا با شناخت ویژگی ها، مزایا و معایب هر یک از این روکش های دندانی، مناسب ترین آنها را انتخاب نموده و ضمن رفع مشکلا ظاهری دندان ها، لبخندی زیبا و جذاب را تجربه کنید.

کامپوزیت های دندانی چیست؟

سرامیک دندان بهتر است یا کامپوزیت؟ به طور کلی ونیر کامپوزیتی دندان یک نوع روکش هم رنگ دندان است، که برای رفع مشکلات ظاهری دندان، تغییر رنگ دندان ها، ترمیمی موضعی دندان ها و زیباسازی لبخند مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع روکش دندان نیز به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم شده و بنا به نیاز بیماران و تشخیص دندانپزشک به کار برده می شود. بدین منظور هنگامی که تعداد اندکی از دندان ها نیازمند اصلاح باشد، از ونیر مستقیم و زمانی که تعداد زیادی از دندان ها نیاز به اصلاح و زیباسازی داشته باشد، از ونیر غیر مستقیم استفاده می گردد. البته باید گفت که کامپوزیت های دندانی از نوع غیر مستقیم استحکام و مقاومت بیشتری دارند و به نسبت قیمت آنها نیز در مقایسه با کامپوزیت های دندانی مستقیم بیشتر خواهد بود.

از نظر ساختاری نیز کامپوزیت های دندانی ساختاری خمیری شکل دارند و به وسیله امواج با طول موج خاص سفت و محکم می شوند. البته در نسل جدید این نوع از روکش های زیبایی دندان از ذرات سرامیکی استفاده شده و این ذرات موجب افزایش استحکام، مقاومت و ماندگاری کامپوزیت های سرامیکی گردیده است. از طرف دیگر کامپوزیت های دندانی بدون تراش روی دندان ها قرار می گیرند و دندانپزشک صرفاً با حالت دادن این نوع روکش دندان، اصلاح طرح لبخند را انجام می دهد.

سرامیک بهتر است یا کامپوزیت
سرامیک بهتر است یا کامپوزیت

کاربردهای اصلی کامپوزیت دندان

سرامیک دندان بهتر است یا کامپوزیت؟ اکنون که با مفهوم کامپوزیت دندان آشنا شدید، برای آنکه بدانید سرامیک دندان بهترین است یا کامپوزیت؟ باید نسبت به موارد استفاده و کاربردهای این نوع روکش زیبایی دندان آشنا داشته باشید. تا براساس آن بتوانید بهترین و مناسب ترین نوع روکش های زیبایی دندان را از بین لمینت سرامیکی و کامپوزیتی انتخاب کنید. در این باره باید گفت کاربردهای اصلی کامپوزیت دندان به شرح زیر عبارت است از:

* درمان مشکلات ظاهری دندان های افراد مبتلا به دیابت

* درمان تغییر رنگ دندان و برطرف نمودن لکه های موضعی

* مرتب کردن جزئی دندان ها و رفع فاصله بین دندان ها

* پر کردن دندان های خالی

مزایای کامپوزیت دندان

استفاده از کامپوزیت های دندانی مزایای متعددی را برای بیماران به همراه دارد و برخی از مهمترین آنها به شرح زیر عبارت است از:

* عدم نیاز به تراشیدن دندان و قرار گیری سریع و آسان روی دندان های بیمار

* مقاومت و استحکام بالا در برابر فشار

* شکل و فرم طبیعی و شباهت زیاد به دندان های طبیعی

خاطر نشان می شود که طول عمر کامپوزیت های دندانی بین ۱۰ تا ۱۲ سال است و این میزان ماندگاری اندک یکی از معایب این نوع روکش دندان محسوب می شود. پس اگر می خواهید برای اصلاح طرح لبخند از روکش های کامپوزیتی استفاده کنید، حتماً به این مورد توجه ویژه داشته باشید.

لمینت سرامیکی چیست؟

سرامیک دندان بهتر است یا کامپوزیت؟ لمینت های سرامیکی نوع روکش نازک هستند، که به صورت سفارشی و براساس نوع و مدل دندان های بیماران ساخته شده و توسط دندانپزشک با هدف اصلاح طرح لبخند روی دندان های طبیعی قرار می گیرد. طول عمر و میزان ماندگاری لمینت های سرامیکی بین ۱۵ تا ۲۰ سال بوده و در مقایسه با کامپوزیت های دندان می توان گفت این نوع روکش زیبایی دندان طول عمر بیشتری داشته و به طبع آن گزینه مناسب ترین خواهد بود. لمینت های سرامیکی نیز به لحاظ استفاده از ذرات سرامیکی ساختار مقاومت و مستحکمی دارند و ضمن رفع مشکلات ظاهری و ساختاری دندان ها، یک روش مناسب برای اصلاح طرح لبخند در طولانی مدت به شمار می رود.

البته باید بدانید که ساخت لمینت سرامیکی در لابراتوارهای دندانپزشکی طی سه هفته انجام می گردد. پس بدانید که برای این روش اصلاح طرح لبخند، ابتدا دندانپزشک دندان هایتان را معاینه و بررسی می کند و پس از اندازه گیری دندان ها اقدام به ساخت لمینت سرامیکی با ضخامت های مختلف می نماید. پس از آن نیز هنگام آماده شدن لمینت های سرامیکی، اگر میزان مشکلات و ایرادات دندانی زیاد باشد، دندانپزشک سطح دندان را می تراشد و سپس لمینت را روی دندان قرار می گیرد. به عبارت دیگر تکنولوژی و فرآیند نصب لمینت سرامیکی به مینای داندان کاملاً مشابه پر کردن دندان است و بیماران باید به این مورد مهم توجه ویژه داشته باشند و سپس اقدام به انتخاب مناسب ترین و مقرون به صرفه ترین روش جهت رفع ایرادات ظاهری دندان ها و اصلاح طرح لبخند کنند.

کاربرد لمینت های سرامیکی

لیمنت های سرامیکی به دلیل مقاومت، استحکام و طول عمر بالا کاربردهای متعددی دارند و از بین مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

* اصلاح نامرتبی، ناموزون بودن و ناهمواری های دندان ها

* درمان ساییدگی دندان ها و سفید کردن دندان های دچار تغییر رنگ و زرد شده

* تغییر شکل دندان ها و بهبود وضعیت لثه

* رفع بوی بد دهان و جلوگیری از باقی ماندن مواد غذای لا به لای دندان ها

نکته قابل توجه اینکه افرادی که دندان هایشان فاصله کمی با لب دارد و همچنین بیمارانی که دندان قروچه می کنند یا دچار ساییدگی دندان شده و ضخامت مینای دندان آنها کم است، به هیچ عنوان نمی توانند از لمینت های دندانی استفاده کنند. بنابراین اگر در زمره این دسته از افراد قرار دارید، حتماً می بایست یک روش دیگر را برای رفع مشکلات ظاهری دندان ها و اصلاح طرح لبخند انتخاب نمایید.

مزایای لمینت های سرامیکی دندان

لمینت سرامیکی نیز مانند کامپوزیت های دندانی مزایای فراوانی برای دهان و دندان به همراه دارد. که از بین مزایای اصلی و مهم آنها می توان از موارد زیر نام برد:

* طول عمر و مقاومت بسیار بالا

* سطح صاف و براق و شباهت زیاد با دندان های طبیعی

* مقاومت در برابر رنگ ها و لکه های مواد خوراکی

* سازگاری با لثه و جلوگیری از بروز التهابات لثه

فرق کامپوزیت دندان با لمینت سرامیکی چیست؟

سرامیک دندان بهتر است یا کامپوزیت؟ اکنون که با مفهوم اصلی کامپوزیت های دندانی و لمینت سرامیکی و همچنین کاربردها و مزایای هر یک از آنها آشنا شدید، زمان آن فرا می رسد تا یک جمع بندی نسبت به فرق کامپوزیت دندان با لمینت سرامیکی داشته باشیم. در واقع با شناخت تفاوت های این دو نوع روکش زیبایی دندان می توانیم به پاسخ این سؤال که “لمینت سرامیکی یا کامپوزیتی کدام بهتر است؟” برسیم. بدین ترتیب با توجه به مطالب ارائه شده و نحوه ساخت و عملکرد لمینت سرامیکی و کامپوزیت دندان می توان تفاوت های آنها را به شرح زیر بیان کرد:

·      تفاوت از نظر قیمت:

با توجه به اینکه در حوزه دندانپزشکی زیبایی، قیمت روش های زیباسازی دندان ها و اصلاح طرح لبخند برای بیماران اهمیت فراوانی دارد؛ باید گفت که یکی از تفاوت های اصلی لمینت سرامیکی و کامپوزیتی از نظر قیمت است. در این رابطه نیز قیمت لمینت سرامیکی به لحاظ نیاز به تراشیدن سطح دندان و ساختار مقاوم و مستحکم بیشتر از کامپوزیت های دندانی می باشند.

·      تفاوت از نظر استحکام و مقاومت در برابر فشار، لکه و رنگ مواد غذایی:

طبق تحقیقات و بررسی های به عمل آمد ه در زمینه میزان استحکام و مقاومت لمینت سرامیکی و کامپوزیت دندان نشان داده که لمینت های سرامیکی استحکام و مقاومت بیشتری نسبت با فشار، خوردن مواد غذایی و عدم رنگ پذیری و تغییر رنگ در برابر رنگ و لکه مواد غذایی دارند. بدین جهت با داشتن طول عمر بالا و ماندگاری فوق العاده می توان گفت لمینت های سرامیکی بهترین گزینه برای اصلاح طرح لبخند و زیباسازی دندان ها هستند.

·      تفاوت از نظر طول عمر و ماندگاری:

همان طور که در ابتدا نیز گفته شد میزان ماندگاری کامپوزیت های دندانی ۱۰ تا ۱۲ سال و میزان طول عمر و ماندگاری لمینت های سرامیکی ۱۵ تا ۲۰ سال است. بدین ترتیب می توان گفت که دوام و ماندگاری لمینت های سرامیکی بیشتر بوده و بدین ترتیب هزینه کرد در این زمینه مقرون به صرفه به نظر می رسد.

به منظور آشنایی بیشتر شما عزیزان و سهولت شناخت تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیت دندان یک جدول تهیه نموده ایم و به شرح زیر در اختیارتان قرار می دهیم. تا با شناخت تفاوت های این دو نوع روکش زیبایی دندان بتوانید با پاسخ به اینکه سرامکی دندان بهتر است یا کامپوزیت؟ مناسب ترین نوع روکش دندان را انتخاب نموده و زیر نظر دندانپزشکان زیبایی متخصص و با تجربه اصلاح طرح لبخند را انجام دهید.

لمینت کامپوزیت مقایسه لمینت و کامپوزیت
ساخت در لابراتوارهای دندانپزشکی ساخت توسط دندانپزشک محل و نحوه ساخت روکش
دوام طولانی ‌مدت بین ۱۵ تا ۲۰ سال دوام نهایتاً بین ۱۰ تا سال ماندگاری و دوام روکش‌ ها
هزینه ‌های بیشتر برای انجام روکش دندانی هزینه ‌های کمتر نسبت به لمینت هزینه ‌های اجرای روکش دندانی
تاثیر بالا در زیباشدن لبخند و داشتن یک ظاهر طبیعی ‌تر تاثیر نسبی در زیبایی میزان تاثیر روکش در زیبا سازی لبخند
لمینت ‌ها امکان برگشت ‌پذیری ندارند و ماندگاری بسیار بالایی دارند. احتمال خرابی و برگشت‌ پذیری آنها وجود دارد. امکان برگشت ‌پذیر بودن و خرابی روکش‌ ها
نیاز به تراش دندان ‌ها بسیار کم است، اما باز هم به تغییر آنها نیاز است. بسته به شرایط دندان ‌ها ممکن است نیاز به تراش باشد. نیاز به تراش دندان ‌ها
در صورت شکستگی باید روکش ‌ها تعویض شوند. می ‌توان روکش ‌های شکسته را درون دهان هم ترمیم کرد. امکان درمان و ترمیم روکش ‌ها

جمع بندی سرامیک دندان بهتر است یا کامپوزیت

سرامیک دندان بهتر است یا کامپوزیت؟ با توجه به مطالب ارائه شده اعم از مفهوم لمینت سرامیکی و کامپوزیت دندان، کاربرد، مزایا و تفاوت های این دو نوع روکش دندان در پاسخ به این سؤال که “سرامیک دندان بهتر است یا کامپوزیت؟” می توان گفت که اگر به میزان کیفیت، زیبایی و ماندگاری روکش های زیبایی دندان اهمیت می دهید و هزینه درمان های زیبایی دندانپزشکی برایتان اهمیت چندانی ندارد، لمینت سرامیکی بهترین گزینه است. اما اگر می خواهید با هزینه کمتر اصلاح طرح لبخند، زیباسازی دندان ها و رفع مشکلات ظاهری و ساختاری دندان هایتان را انجام دهید کامپوزیت دندان هزینه کمتری داشته و مقرون به صرفه تر خواهد بود. به هر حال تصمیم گیری در این باره به عهده خودتان است و پیشنهاد می کنیم حتماً با متخصصان دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی در این باره مشورت کنید.

سؤالات متداول سرامیک دندان بهتر است یا کامپوزیت

۱- از نظر ظاهری لمینت سرامیکی بهتر است یا کامپوزیت دندان؟

با توجه به این موضوع که شکست و عبور نور از ذرات سرامیک بهتر از کامپوزیت انجام می ‌شود و همچنین این که لعاب سطحی  که به لمینت سرامیکی زده می ‌شود و در کوره پخته می ‌شود، ونیر ظاهر زیباتر و درخشنده ‌تری خواهد داشت. از نظر دندانپزشکی زیبایی این روش یکی از موارد مهم در تفاوت ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیکی دندان است.

۲- استفاده از کامپوزیت دندان و لمینت سرامیکی برای چه افرادی مناسب نیست؟

به طور کلی اگر دندان ‌ها دچار پوسیدگی و ناسالم باشند، باید قبل از استفاده کامپوزیت یا لمینت به طور کامل درمان شوند. در صورتی که ریشه دندان مقاومت معمول را هم نداشته باشد، بهتر است از کامپوزیت استفاده نکنید. همچنین این روش برای افرادی که دچار عادت بد دندان قروچه هستند یا بهم ریختگی شدید دندان دارند، مناسب نیست. البته راه حلی برای فشار دادن و دندان قروچه مانند پوشیدن محافظ شب دندان وجود دارد.

۳- تفاوت قیمت لمینت سرامیکی کامپوزیت دندان چقدر است؟

تفاوت قیمت کامپوزیت دندان و لمینت سرامیکی زیاد است. به ‌طوری‌ که قیمت هر واحد لمینت سرامیکی دو تا سه برابر هر واحد کامپوزیت می ‌شود.

مقالات جدید

ایمپلنت دندان

جایگزین بدون نقص و همیشگی دندان های از دست رفته توسط متخصص ایمپلنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره سریع در واتس اپ