اصلاح طرح لبخند به چه روش هایی انجام می شود؟ بررسی انواع روش ها (آپدیت ۱۴۰۲)

اصلاح طرح لبخند

لبخند یکی زیباترین حالت های چهره هر فرد و نشانه محبت، مهربانی، شادی و صمیمت است. از این رو لبخند افراد همواره مورد توجه مخاطبان قرار می گیرد و تأثیر بسزایی در میزان اعتماد به نفس آنها دارد. در این میان هرچه طرح لبخند هماهنگی بیشتری با اجزا و ترکیب صورت داشته باشد، به نسبت زیباتر و دلنشین تر خواهد بود. داشتن دندان های سفید، زیبا و یک دست یکی از خواسته های اصلی هر فرد به شمار می رود و قطعاً موجب بهبود ظاهر و کیفیت لبخند خواهد داشت. راهکارهای مؤثری در خصوص دستیابی به این امر مهم و تأثیرگذار بر کیفیت لبخند وجود دارد. در شاخه خدمات متنوع دندانپزشکی، اصلاح طرح لبخند (Smile Design) به کمک انسان ها آمده، تا ضمن رفع عیوب ظاهری و ساختار دندان ها، طرح لبخند دندان زیبا و دلنشین را به آنها هدیه کند.

اصلاح طرح لبخند چیست؟

به طور کلی اصلاح طرح لبخند مجموعه ای از یک یا چند خدمت دندانپزشکی زیبایی است، که موجب رفع مشکلات ظاهری و بهبود طرح لبخند در افراد با رده های سنی مختلف می شود. در واقع می توان گفت برای اصلاح طرح لبخند هیچگونه محدودیت سنی وجود ندارد و افراد متناسب با وضعیت قرارگیری دندان ها، کیفیت فک و لثه می توانند اقدام به اصلاح یا طراحی لبخند کنند. البته همان گونه که در ابتدا نیز گفتیم در بعضی موارد صرفاً با یک درمان اصلاح و بازسازی لبخند محقق می شود. اما در مقابل براساس شرایط مختلف افراد در رده های سنی گوناگون ممکن است اصلاح طرح لبخند به چند درمان زیبایی دهان و دندان به طور همزمان نیاز داشته باشد. بنابراین به این موضوع مهم توجه ویژه داشته باشید و انجام این کار را به متخصصین دندانپزشکی زیبایی و اصلاح طرح لبخند بسپارید.

روش های اصلاح طرح لبخند

چه افرادی کاندیدای اصلاح طرح لبخند دندان هستند؟

اصلاح طرح لبخند به عنوان یکی از محبوب ترین و کاربردی ترین خدمات زیبایی دهان و دندان بنا به تشخیص دندانپزشک انجام می شود. بدین منظور دندانپزشک با انجام معاینات مختلف از دهان، دندان و ساختار لثه در خصوص اینکه فرد نیازمند اصلاح طرح لبخند است یا خیر، تصمیم گیری می کند. به عبارتی می توان گفت برای اینکه کاندیدای اصلاح طرح لبخند دندان باشید، باید دندان های شما یک سری مشکلات خاص را دارا باشد. اصلی ترین و مهمترین مشکلات دندان که تعیین کننده کاندیداهای اصلاح و بازسازی طرح لبخند است، شامل موارد زیر می شود:

  • لب پر شدن یا پریدن گوشه ای از یک یا چند دندان (به ویژه دندان های جلویی فک بالا و پایین)
  • از دست دادن دندان های ردیف جلو فک بالا و پایین
  • تغییر رنگ دندان ها (بد رنگ شدن)
  • دندان های کج و نامنظم
  • داشتن دندان های نهفته و نیمه نهفته (کوتاه)
  • داشتن لبخند لثه ای
  • پوسیدگی و شکستگی دندان ها

انواع روش های اصلاح طرح لبخند به دو دسته کلی تقسیم می شود. این دو دسته کلی بنابر آن چه در ادامه از وبسایت dentaly آمده است را در ادامه شرح می دهیم:

Smile design dentists take into consideration two categories: facial and dental features. Facial aspects focus on the soft and hard tissues that contribute to the smile. The dental component focuses more on the teeth and their relation to the soft tissue in the oral cavity, such as the gums.

انواع روش های اصلاح طرح لبخند

همان طور که می دانید هر دهان و دندان وضعیت و شرایط خاصی دارند. از این رو برای بازسازی و بهبود طرح لبخند روش های مختلفی تعریف شده است. که توسط متخصص دندانپزشکی زیبایی در حال اجرا می باشد و شاهد آثار مطلوب آن بر زیبایی لبخند، چهره و افزایش اعتماد به نفس افراد هستیم. در این راستا روش های اصلی  اصلاح و بازسازی طرح لبخند دندان به شرح زیر عبارت است از:

۱.باندینگ دندان

دندان های خراشیده شده، ترک خورده و تغییر رنگ داده بیش از سایر دندان ها حالت و زیبایی لبخند را تحت تأثیر قرار می دهند. بدین منظور باندینگ دندان به عنوان یکی از روش های کاربردی اصلاح طرح لبخند، ضمن رفع این مشکلات و حذف فاصله بین دندان ها، زیبایی و جذابیت لبخند را در کوتاه ترین زمان ممکن به بیماران هدیه می کند. شایان ذکر است در باندینگ دندان می توان از بهترین رنگ مطابق با دندان های افراد برای تغییر رنگ دندان استفاده کرد.

۲.سفید کردن دندان ها (بلیچینگ)

تغییر رنگ و زرد شدن دندان ها تا حد زیادی زیبایی و جذابیت دندان ها کاهش می دهد. به هر اندازه هم که فرد به بهداشت دهان و دندان اهمیت بدهد، باز هم با گذشت زمان و با توجه به نوع و کیفیت دندان، تغییر رنگ به میزان مختلف رخ خواهد داد. در این خصوص نیز بلیچینگ دندان به عنوان یکی از کاربردی ترین خدمات اصلاح طرح لبخند به کمک این دسته از افراد آمده، تا در مدت زمان کوتاه دندان های آنها را سفید، براق و زیبا کند. بنابراین اگر می خواهید دندان هایتان مانند صدف در دهان بدرخشند، بلیچینگ را در اولویت قرار دهید و برای انجام آن به مراکز تخصصی دندانپزشکی زیبایی مراجعه کنید.

۳.لمینت دندان

لمینت های دندانی قابلیت اصلاح تعدادی از مشکلات دندان را دارند. بدین ترتیب لمینت دندان یا ونیر پرسلن با قرارگیری روی دندان ها موجب رفع مشکلاتی نظیر تغییر رنگ، کجی، نامنظم بودن و خراشیدگی دندان ها می شود. البته باید توجه داشته باشید که لمینت دندان طی دو جلسه روی دندان نصب خواهد شد. در جلسه اول معاینه و قالب گیری انجام شده و در جلسه دوم قرارگیری لمینت روی دندان صورت می گیرد.

۴.روکش های دندان

روکش های دندانی نیز یکی دیگر از روش های اصلاح طرح لبخند هستند. این دسته از روکش دندان و روکش ایمپلنت توسط تکنولوژی منحصر به فرد CAD/CAM و به صورت دیجیتال تولید می شوند. از این رو ضمن برطرف سازی مشکلات سایر روکش های قدیمی، خیلی راحت و تنها طی دو جلسه روی دندان نصب خواهد شد. از ویژگی های منحصر به فرد انواع روکش دندان و روکش ایمپلنت می توان به زیبایی، استحکام و طول عمر بالا اشاره کرد.

۵.درمان لبخند لثه ای با ارتودنسی

کج و نامنظم بودن دندان ها در وهله اول زیبایی لبخند و چهره را تحت شعاع قرار می دهد. به گونه ای که فرد هنگام صحبت کردن، غذا خوردن و تکلم دچار مشکل شده و در نتیجه اعتماد به نفس او کاهش می یابد. در این زمینه نیز ارتودنسی به عنوان یکی از روش های کاربردی اصلاح طرح لبخند دندان به کمک بیماران آمده، تا با مرتب کردن وضعیت دندان ها و اصلاح لبخند لثه ای، موجب زیبایی لبخند و چهره آنها شود. البته باید توجه داشته باشید که بازه زمانی این نوع درمان لبخند لثه ای طولانی است و از همه مهمتر احتمال پوسیدگی دندان در موارد استفاده از ارتودنسی ثابت و متحرک وجود دارد. برای جلوگیری از بروز این قبیل مشکلات می توانید از ارتودنسی نامرئی (فاقد پیچ و سیم) استفاده کنید.

۶.پر کردن دندان

برخلاف گذشته در دهه اخیر برای پر کردن دندان ها از مواد هم رنگ دندان استفاده می کنند. از این رو با پر شدن فضای خالی داخل و بین دندان ها، طرح لبخند زیباتر جلوه خواهد کرد. این روش در مقایسه با لمینت، کامپوزیت و ایمپلنت هزینه کمتری دارد و به همین سبب بسیاری از بیماران این روش را برای اصلاح طرح لبخند سریع و مقرون به صرفه انتخاب می کنند.

۷.کاشت ایمپلنت های دندانی

کاشت ایمپلنت یکی از روش های کاربردی و مؤثر برای بازیابی دندان های از دست رفته و اصلاح طرح لبخند دندان است. بنابراین اگر یک یا چند دندان خود را از دست داده اید، توصیه می کنیم این روش را برای اصلاح طرح لبخند انتخاب نمایید. برای آشنایی بیشتر با این روش به مقاله ایمپلنت دندان چیست مراجعه کنید.

 

 

۸.جراحی لثه

جراجی پیوند لثه یکی از مراحل تکمیلی و پیش زمینه برای زیباتر شدن ساختار لثه و وضعیت دندان ها است. زیرا مطلوب بودن ساختار و کیفیت لثه موجب پوشاندن کامل ریشه و فضای بین دندان ها می شود. بدین جهت با جراحی لثه و ترمیم آن شاهد طرح لبخند زیبا و دلنشین خواهید بود.

 

 

۹.جراحی فک و صورت

گاهی اوقات مشکلات زیبایی لبخند به وضعیت فک و نحوه قرارگیری آن مربوط می شود. در این گونه موارد با روش هایی نظیر ارتودنسی و لمینت نمی توان این مشکل را برطرف کرد. از این رو با انجام جراحی تخصصی، استخوان فک جابجا شده و در جای مناسب قرار می گیرد. انجام این جراحی تأثیر قابل توجهی در اصلاح طرح لبخند دارد. بنابراین اگر احساس می کنید مشکلات فک باعث به هم ریختگی طرح لبخند شما شده است، به دندانپزشک زیبایی مراجعه نمایید. تا ضمن انجام معاینات دقیق، اقدامات لازم جهت رفع این مشکل و بهبود وضعیت فک انجام گردد.

سخن آخر

اصلاح طرح لبخند یکی از خدمات مهم و کاربردی در دندانپزشکی زیبایی است. همان گونه که با روش های مختلف اصلاح و بازسازی طرح لبخند آشنا شدید، این روش اصلاح با هدف بهبود وضعیت لبخند و چهره به کمک شما آمده است. تا در مدت زمان کوتاه ضمن رفع مشکلات ظاهری و ساختار دهان، دندان، فک و لثه، طرح لبخند زیبا و جذاب را به شما هدیه کند. البته گاهی اوقات با توجه به شرایط دندان و وضعبت دهان ممکن است برای بازیابی طرح لبخند به چند روش اصلاح طرح لبخند به طور همزمان نیاز پیدا کنید. بنابراین این مورد را مدنظر قرار دهید و همواره اصلاح طرح لبخند را نزد برترین دندانپزشکان زیبایی متخصص و حرفه ای انجام دهید.

سوالات متداول:

۱.اصلاح طرح لبخند چه مدت زمان به طول می انجامد؟

مدت زمان اصلاح طرح لبخند دندان با توجه به وضعیت دندان، فک و لثه بیمار متفاوت است. به طبع آن با افزایش روش های موردنیاز و همچنین حاد بودن شرایط بیمار، بازه زمانی اصلاح لبخند نیز بیشتر خواهد شد.

۲.هزینه اصلاح طرح لبخند لثه ای چقدر است؟

با توجه به اینکه لبخند لثه ای اغلب با ارتودنسی درمان می شود، میزان نامنظم بودن دندان ها و روش ارتودنسی (ثابت، متحرک و نامرئی) تعیین کننده هزینه اصلاح لبخند لثه ای است. در حال حاضر هزینه درمان لبخند لثه ای با ارتودنسی نامرئی به لحاظ داشتن ویژگی های منحصر به فرد بیشتر از سایر روش های ارتودنسی می باشد.

۳.چه عواملی در انتخاب طرح لبخند مؤثرند؟

سن و جنسیت، ترکیب صورت و نیازهای شخصی از جمله عوامل مهم در انتخاب بهترین روش اصلاح طرح لبخند هستند.

 

مقالات جدید

ایمپلنت دندان

جایگزین بدون نقص و همیشگی دندان های از دست رفته توسط متخصص ایمپلنت

مشاوره سریع در واتس اپ