عوارض ایمپلنت دندان چیست؟ بررسی جامع به همراه روش های جلوگیری از آن

عوارض ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت های دندانی یکی از روش های کاربردی، مؤثر و زیبا برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته است. این روش کاشت دندان مزایای فراوانی دارد و در سال های اخیر شاهد افزایش موارد کاشت ایمپلنت دندان در شهرهای مختلف کشور به ویژه تهران هستیم. اما در این خصوص عوارض ایمپلنت دندان (DENTAL IMPLANT COMPLICATIONS) را نمی توان نادیده گرفت. به دلیل اینکه عوارض بعد از جراحی ایمپلنت برای بسیاری از افراد رخ می دهد. پس ضمن آشنایی با عوارض ایمپلنت دندان چیست می توانید تا حد زیادی از تشدید آنها جلوگیری نموده و احتمال بروز ضررهای ایمپلنت را به حداقل میزان ممکن برسانید. در ادامه برای آشنایی بیشتر با ایمپلنت دندان و عوارض آن با ما همراه باشید.

عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

به طور کلی ناراحتی و مشکلاتی که افراد بعد از کاشت ایمپلنت با آن روبرو می شوند، عوارض بعد از ایمپلت دندان نام دارد. البته با توجه به شرایط بیمار، وضعیت دهان، دندان، لثه و فک ممکن است ضررهای ایمپلنت حین عمل جراحی تکمیلی و کاشت دندان نیز رخ دهد. بنابراین اگر قصد کاشت ایمپلنت های دندانی دارید، معاینات و آزمایش های اولیه را به طور کامل انجام دهید. تا دندانپزشک ضمن در نظر گرفتن تمامی جوانب، بهترین رویکرد درمانی را برای کاشت ایمپلنت در پیش بگیرد. شایان ذکر است که عوارض ایمپلنت به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می شوند. هر کدام از این دسته بندی ها خصوصیات و دلایل خاص خود را دارند و بنا به شرایط مختلف بروز پیدا می کنند. پس به این مورد نیز توجه ویژه داشته باشید و هنگام بروز هر کدام از عوارض ایمپلنت دندان، سریعاً دندانپزشک معالج تان را مطلع سازید.

 

 

مضرات ایمپلنت دندان کوتاه مدت

عوارض کوتاه مدت کاشت ایمپلنت های دندانی همان گونه که از نامش پیداست برای مدت زمان اندکی فرد را درگیر می کند. این دسته از عوارض بعد از ایمپلنت معمولاً زودگذر بوده و پس از کاشت ایمپلنت نمایان می شود. البته در این گونه موارد ممکن است مضرات ایمپلنت فوراً ظاهر نشود و چند روز بعد از کاشت شاهد بروز آنها باشید. از بین مهمترین عوارض ایمپلنت کوتاه مدت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اشاره کرد. البته این بدان معنی نیست که نباید کوتاه مدت بودن مضرات ایمپلنت را جدی بگیرید. در این گونه موارد هنگام تشدید یا طولانی شدن عوارض کوتاه مدت سریعاً باید به متخصص دندانپزشکی زیبایی و کاشت ایمپلنت مراجعه نمایید.

عوارض ایمپلنت دندان بلند مدت

عوارض بلند مدت ایمپلنت به مشکلات و ناهنجاری هایی گفته می شود که مدت زمان طولانی بعد از کاشت ایمپلنت های دندانی رخ می دهد. این دسته از عوارض بعد از ایمپلنت دندان عبارتند از:

بسیاری از دندانپزشکان مشکلات سینوسی را نیز در دسته ضررهای ایمپلنت بلند مدت قرار می دهد. بنابراین اگر مدت زمان زیادی بعد از کاشت ایمپلنت مشکلات سینوسی در شما حادث شد، بدانید که یکی از خطرات ایمپلنت دندان بلند مدت است و باید سریعاً اقدامات لازم را جهت کنترل و درمان آن انجام دهید.

روش های پیشگیری از عوارض کاشت ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت و عوارض آن همواره بیماران را بر سر یک دو راهی قرار داده و به چالش می اندازد. که آیا کاشت ایمپلنت به سود آنهاست یا به ضررشان؟! مطمئناً پیشرفت تکنولوژی در دندانپزشکی و کاشت هزاران و میلیون ها ایمپلنت دندان موفق نشان دهنده مزایای استفاده از این روش برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته است. برای برون رفت از این تردید و چالش تنها کافیست روش های پیشگیری از عوارض بعد از جراحی ایمپلنت و کاشت آن را یاد بگیرید. تا ضمن مدنظر قرار دادن این روش ها، از بروز هرگونه عارضه و در نتیجه خطرات ایمپلنت های بی کیفیت و نامناسب جلوگیری به عمل آید. در این راستا روش های اصلی پیشگیری از عوارض ایمپلنت های دندانی به شرح زیر عبارت است از:

۱- کاهش مصرف دخانیات یا ترک آن

استعمال انواع دخانیات نظیر سیگار، قلیان و مواد مخدر موجب بروز انواع عفونت و التهاب در دهان می شود. در واقع مصرف دخانیات احتمال ابتلا به عفونت دهان، دندان و لثه را در زمان های عادی به خصوص هنگام کاشت ایمپلنت و بعد از آن افزایش می دهد. زیرا فرد برای کاشت ایمپلنت های دندانی پروسه طولانی شامل کشیدن دندان های از دسته رفته، جراحی های تکمیلی (پیوند لثه و استخوان فک) و کاشت ایمپلنت را طی می کند. در طول این دوره به دلیل جراحی، التهاب، تورم و خونریزی بدن بیمار مستعد انواع عفونت است. پس کاهش میزان استعمال دخانیات یا ترک آن می تواند احتمال بروز عوارض بعد از جراحی ایمپلنت را به حداقل میزان ممکن برساند. (در این مورد بهترین راه ترک مصرف دخانیات است. بنابراین این مورد را جدی بگیرید و در صورت امکان مصرف انواع دخانیات را برای همیشه ترک کنید.)

 

 

۲- مراجعه به متخصص دندانپزشک زیبایی و کاشت ایمپلنت با تجربه

متأسفانه بعضی از افراد برای کاهش هزینه های کاشت ایمپلنت به میزان تخصص و تجربه دندانزشک توجه نمی کنند. به همین جهت بعد از علت یابی بسیاری از عوارض ایمپلنت دندان متوجه موارد مختلف قصور پزشکی می شوند. البته این مشکل تنها به دلیل سهل انگاری و کوتاهی دندانپزشک رخ نمی دهد. چرا که دندانپزشکان فاقد تخصص و تجربه کافی با تکنیک ها و روش های مختلف کاشت ایمپلنت آشنایی ندارند و این موضوع مهم موجب بروز مشکلات متعدد برای بیمار بعد از کاشت ایمپلنت می شود. پس تا حد ممکن کاشت ایمپلنت را به دندانپزشکان متخصص و دارای تجربه کافی در این زمینه بسپارید. تا نه تنها شاهد بروز خطرات ایمپلنت دندان نباشید، بلکه از داشتن ایمپلنت های دندانی با کیفیت و زیبا در طولانی مدت نهایت بهره را ببرید. برای اطلاع از بهترین مرکز ایمپلنت دندان در تهران می توانید به مقاله متخصص ایمپلنت تهران مراجعه کنید.

۳- استفاده از ایمپلنت های دندانی با کیفیت

تحقیقات و بررسی های به عمل آمده نشان می دهد که علت اصلی بروز ضررهای ایمپلنت در طولانی مدت، عدم استفاده از ایمپلنت با کیفیت است. بنابراین ضمن مراجعه به مطب ها و کلینیک های تخصصی دندانپزشکی، از دندانپزشک بخواهید که برای کاشت ایمپلنت از بهترین برند ایمپلنت استفاده کند. تا احتمال ابتلا به عوارض ایمپلنت کوتاه مدت و بلند مدت به حداقل میزان ممکن برسد. البته باید توجه داشته باشید که ایمپلنت های با کیفیت با ساختار لثه و استخوان فک سازگارترند و این عامل مهم موجب کاهش میزان التهاب، تورم و عفونت در دهان و لثه می گردد.

 

 

چه دلایلی باعث پس زدن ایمپلنت های دندانی می شود؟

از بین مهمترین ضررهای ایمپلنت می توان به پس زدن آن در کوتاه مدت و بلند مدت اشاره کرد. بنابراین بیماران باید این دسته از عوارض بعد از ایمپلنت دندان را جدی بگیرند و ضمن مراجعه مستمر به دندانپزشک و انجام معاینات دوره ای از بروز آن جلوگیری کنند. در این خصوص ابتلا به بیماری های زمینه ای نظیر دیابت نوع یک، روماتیسم مفصلی، سلیاک، اسکلروز و لوپوس موجب پس زدن ایمپلنت در کوتاه مدت می شود. علاوه بر این مصرف داروهای خاص و ضعف سیستم ایمنی نیز درصد پس زدن کاشت انواع ایمپلنت را در کوتاه مدت افزایش خواهد داد.

از طرف دیگر مواردی نظیر کاشت ضعیف یا غیر اصولی ایمپلنت، دندان قروچه، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، تحلیل رفتن استخوان فک و عفونت های شدید دهان و دندان موجب پس زدن ایمپلنت در طولانی مدت می شود. بنابراین این موارد را مدنظر قرار دهید و در صورت مشاهده هرگونه مشکل سریعاً دندانپزشک معالج تان را مطلع سازید. چرا که اگر این مشکلات در مراحل اولیه تشخیص داده شود، اصلاح و ترمیم آنها امکان پذیر است. در غیر این صورت ممکن است مشکلات متعددی را برای دهان و دندان شما به وجود بیاورد و حتی سلامتی شما را به خطر بیاندازد.

یکی از سوالات پرکاربرد در این زمینه چگونگی جلوگیری از وجود عوارض و نحوه مراقبت از ایمپلنت دندان است. در ادامه به بررسی روش های مراقبت از ایمپلنت دندان برگرفته از وبسایت medicalnewstoday می پردازیم:

 

The best way to ensure the success of a dental implant is to follow the aftercare advice the surgeon provides.

After undergoing DIS, a person should avoid hot food and drinks while numb and stick to a soft food diet for at least a few days.

As with a person’s natural teeth, an implant and the tissues surrounding it require regular cleaning. A person should floss the area at least once per day after the gums have healed and use interdental brushes to access areas that are more difficult to reach.

People should also schedule regular dental check-ups and appointments for cleaning areas below the gum line.

People who smoke may wish to consider quitting, as this will reduce the risk of complications from DIS.

سخن پایانی

ایمپلنت های دندانی در کنار همه مزایا و ویژگی های منحصر به فرد، عوارضی نیز دارد. پس نیازی نیست که در این خصوص نگرانی داشته باشید. تنها کافیست عوارض ایمپلنت دندان را بشناسید و ضمن مشاهده هرگونه از آنها اعم از کوتاه مدت و بلند مدت سریعاً دندانپزشک معالج را مطلع سازید. تا اقدامات لازم جهت کنترل و درمان عوارض بعد از جراحی ایمپلنت و کاشت آن انجام گردد. در صورت نیاز برای دریافت هرگونه مشاوره و دریافت پاسخ سؤالاتی که در ذهن دارید، می توانید با کارشناسان ما در وب سایت دکتری وزیری ارتباط برقرار نمایید.

در این مقاله به صورت جامع، عوارض ایمپلنت‌های دندانی و راه‌های جلوگیری از ایجاد این عوارض را مرور کردیم و درپایان فراموش نکنید که بهترین و هوشمندانه‌ترین کار برای جلوگیری از مواجه شدن با عوارض کاشت ایمپلنت، انتخاب یک دندانپزشک حرفه‌ای متخصص در زمینه کاشت ایمپلنت دندانی است.

سوالات متداول:

۱.عفونت ایمپلنت کاشت شده با چه علائمی همراه است؟

معمولاً عفونت ایمپلنت با درد، تورم، التهاب و خونریزی همراه است. بنابراین در صورت مشاهده هرگونه از این علائم می توانید به دندانپزشک مراجعه کنید.

۲.آیا پوسیدگی دندان، یکی از عوارض بعد از ایمپلنت است؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های افرادی که قصد دارند کاشت ایمپلنت دندان انجام دهند این است که آیا پوسیدگی دندان به کاشت ایمپلنت دندان ربطی دارد یا خیر!؟ در پاسخ این سوال باید بگوییم که: خیر، پایه تیتانیومی ایمپلنت های دندانی در برابر پوسیدگی مقاومت بالایی دارند و به همین دلیل پوسیدگی دندان جزء عوارض ایمپلنت دندان محسوب نمی شود.

۳.دلیل اصلی گیر کردن غذا بین ایمپلنت های دندانی چیست؟

به طور کلی نباید هیچگونه مواد خوراکی بین ایمپلنت کاشته شده و سایر دندان ها باقی بماند. بروز این مشکل نشان دهنده زاویه بندی نامناسب ایمپلنت های کاشته شده است. بنابراین جهت جلوگیری از بروز عفونت و سایر عوارض احتمالی این مشکل باید سریعاً توسط دندانپزشکان متخصص و حرفه ای کاشت ایمپلنت برطرف گردد.

۴.بهترین راه جلوگیری از ایجاد عوارض بعد از کاشت ایمپلنت چیست؟

پرهیز از استعمال دخانیات، اصلاح سبک زندگی، ایجاد عادات سالم، رعایت رژیم غذایی و …. جزو اقدامات مهمی هستند که می‌توانید برای جلوگیری کردن از درگیر شدن با عوارض پس از کاشت ایمپلنت‌های دندانی انجام دهید اما انتخاب یک دندانپزشک متخصص ایمپلنت حرفه‌ای و با تجربه برای کاشت ایمپلنت، مهم‌ترین اقدامی است که باید برای تجربه یک درمان کاشت ایمپلنت موفق انجام دهید.

مقالات جدید

ایمپلنت دندان

جایگزین بدون نقص و همیشگی دندان های از دست رفته توسط متخصص ایمپلنت

8 پاسخ

  1. سلام
    وقت بخیر
    ممنون از اطلاعات خوبت تون
    چند سال پیش در مطب دکتر دیگه ای ایمپلنت انجام دادم اما الان لق شده راه حلش چیه ؟

  2. سلام
    عوارض و فواید ایمپلنت به طور قطعی چی هست
    عوارض ایمپلنت ممکن هست به مارک ایمپلنت ربط داشته باشه ؟

  3. سلام
    وقت بخیر
    ایمپلنت دندان چه عوارضی دارد ؟در صورت ایجاد شدن عوارض چه اقداماتی قبل مراجعه به دندانپزشک باید انجام بدیم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره سریع در واتس اپ