لق شدن ایمپلنت دندان چرا اتفاق می افتد؟ بررسی عوامل موثر بر آن (آپدیت ۲۰۲۳)

لق شدن ایمپلنت

همه ما می دانیم که ایمپلنت های دندانی یکی از روش های مؤثر برای جایگزینی دندان از دست رفته هستند. علاوه بر اینکه کاشت ایمپلنت دندان به دلیل شباهت زیاد به دندان های طبیعی از تحلیل لثه و استخوان فک جلوگیری می کند و قدرت جویدن و تکلم را به طور قابل توجهی افزایش می دهد. اما در کنار همه این مزایا همیشه یک ریسک کوچک در زمینه کاشت ایمپلنت وجود دارد و آن هم لق شدن ایمپلنت دندان است. بدر ادامه برای آشنایی با علل اصلی لقه شدن ایمپلنت دندان و روش های درمان آن با ما همراه باشید.

منظور از لق شدن ایمپلنت دندان چیست؟

به طور کلی پس از پایان پروسه کاشت ایمپلنت دندان و طی شدن طول درمان ایمپلنت باید عملکردی مشابه دندان های طبیعی داشته باشند. بدین صورت که فرد به راحتی بتواند حرف بزند، انواع مواد غذایی را بجوید و نوشیدنی های سالم را بنوشد.

البته این حالت زمانی رخ خواهد داد که دندان کاشته شده به طور کامل با استخوان فک و بافت لثه جوش بخورد. اما متأسفانه در بعضی موارد کاشت ایمپلنت های دندانی گزارش شده که افراد هنگام صحبت کردن و جویدن مواد خوراکی احساس ناخوشایندی دارند و ایمپلنت های کاشته شده استحکام روزهای اولیه را ندارند.

به این مشکل در دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی لق شدن ایمپلنت دندان گفته می شود و عدم درمان آن موجب آسیب به بافت لثه، تحلیل استخوان فک و در نتیجه پس زدن ایمپلنت خواهد شد. البته باید توجه داشته باشید که دلایل مختلفی برای بروز این مشکل وجود دارد، که در ادامه به بررسی این موراد و همچنین روش های درمان آنها خواهیم پرداخت. بنابراین در صورت مشاهده این مشکل سریعاً به دندانپزشک مراجعه نمایید، تا اقدام لازم جهت تشخیص علت اصلی بروز لق شدن ایمپلنت و درمان آن انجام شود.

دلایل اصلی لق شدن ایمپلنت های دندانی کدامند؟

طبق تحقیقات و بررسی های به عمل آمده و همچنین نظر بسیاری از دندانپزشکان متخصص زیبایی و ایمپلنت دندان به یک جمع بندی کلی در رابطه با علل اصلی لق شدن ایمپلنت های دندانی دست یافته ایم. که به شرح زیر در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم:

۱.شل شدن پیچ ایمپلنت

همان طور که می دانید و در بخش معرفی اجزای ایمپلنت دندان گفتیم ایمپلنت های دندانی از سه بخش اصلی فیکسچر، اباتمنت و تاج دندان تشکیل شده اند. اصلی ترین و مهمترین بخش ایمپلنت، پایه آن بوده که به عنوان پایه دندان درون استخوان فک قرار می گیرد.

در قسمت پایین پایه حالت رزوه ای وجود دارد و داخل استخوان فک پیچ می شود. گاهی اوقات شل شدن پیچ فیکسچر ایمپلنت باعث لق شدن آن شده و می بایست پس از خارج نمودن تاج دندان و اباتمنت، پیچ پایه ایمپلنت توسط دندانپزشک با گشتاور مناسب در جای خود محکم شود. در واقع باید گفت علت اصلی شل شدن پیچ ایمپلنت، نامناسب بودن گشتاور نیروی تنشی پیچ است.

۲.تحلیل استخوان فک

با توجه اینکه ایمپلنت دندان درون استخوان فک قرار می گیرد، شباهت زیادی به دندان های طبیعی دارد و میزان تراکم استخوان فک تأثیر بسزایی در استحکام، مقاومت و طول عمر آن دارد. از این رو تحلیل استخوان فک و کمبود تراکم استخوان در ناحیه ایمپلنت دندان موجب شل شدن ایمپلنت می شود و می توان از آن به عنوان یکی دیگر از دلایل اصلی لق شدن ایمپلنت دندان نام برد. این مشکل اغلب در افراد مسن و مبتلا به بیماری های زمینه ای نظیر دیابت، پوکی استخوان، سرطان و … رخ می دهد.

۳.التهاب و ابتلا به بیماری های لثه

التهاب، تورم و ابتلا به بیماری های مزمن لثه نیز موجب شل شدن بافت لثه و در نهایت لق شدن ایمپلنت های دندانی می شود. این مشکل در بسیاری از موارد به پیچ پایه ایمپلنت آسیب وارد می کند و لق شدن ایمپلنت در پایه نمایان خواهد شد. برای جلوگیری از بروز این مشکل شایع می توانید به دکتر الهام وزیری نهاد متخصص بیماری های لثه و ایمپلنت مراجعه نمایید. تا ضمن تشخیص، شناسایی و درمان بیماری لثه، احتمال لق شدن ایمپلنت و شکست آن به حداقل میزان ممکن برسد.

خاطر نشان می شود که لق شدن ایمپلنت نیز به اشکال مختلف خود را نشان می دهد. که از بین متداول ترین آنها می توان به لق شدن کلاهک، لق شدن تاج دندان، لق شدن اباتمنت و لق شدن پایه ایمپلنت اشاره کرد. البته تشخیص و درمان این مشکل برعهده دندانپزشک متخصص است و توصیه می کنیم از انجام روش های درمانی خودسرانه، غیر اصولی و دست کاری ایمپلنت دندان خودداری نمایید.

علائم لق شدن ایمپلنت

کاهش استحکام ایمپلنت دندان و لق شدن آن نیز مانند سایر مشکلات و بیمارهای دهان و دندان با یک سری علائم همراه است. به همین سبب آگاهی نسبت به این علائم و تشخیص سریع مشکل اهمیت فراوانی دارد و تا حد زیادی از شکست ایمپلنت و آسیب به بافت لثه و استخوان فک جلوگیری می کند. بدین منظور علائم اصلی نشان دهنده لق شدن لیمپلنت به شرح زیر عبارت است از:

• احساس حرکت قسمت های مختلف ایمپلنت ندان
  • دشوار شدن گاز گرفتن و جویدن مواد غذایی
  • احساس درد در محل ایمپلنت دندان
  • تحلیل غیر طبیعی و التهاب لثه
  • تورم قابل مشاهده و دردآور بافت لثه اطراف ایمپلنت
  • تحلیل استخوان فک و تغییر رنگ ناحیه ملتهب لثه
  • خونریزی در محل کاشت ایمپلنت دندان

روش های مؤثر جلوگیری از لق شدن ایمپلنت دندان

اکنون که با مفهوم لق شدن ایمپلنت و علل اصلی بروز آن آشنا شدید، زمان آن فرا می رسد تا بدانید که چگونه می توان از این مشکل شایع و تهدید کننده سلامت و ماندگاری ایمپلنت دندان جلوگیری کرد. در این خصوص روش های مؤثر برای جلوگیری از لق شدن ایمپلنت های دندانی به قرار زیر است:

۱.در صورت مشاهده آثار و علائم بیماری های لثه، سریعاً نسبت به کنترل و درمان آن اقدام کنید. البته این کار می باست توسط دندانپزشک متخصص بیماری های لثه و ایمپلنت دندان انجام شود. برای این کار می توانید به معرفی بهترین مرکز ایمپلنت در تهران سر بزنید.

۲.برای جراحی و کاشت ایمپلنت دندان حتماً به دندانپزشک با تجربه و متخصص با سابقه مفید در زمینه کاشت ایمپلنت مراجعه کنید. تا دندانپزشک با استفاده از بهترین برند ایمپلنت دندان و تکنیک های روز دنیا اقدام به کاشت ایمپلنت نموده و احتمال لق شدن یا شکست ایمپلنت به حداقل میزان ممکن کاهش پیدا کند.

۳.از خوردن و جویدن مواد غذایی سفت و سخت خودداری کنید. رعایت این مورد به ویژه در روزها و ماه های اولیه پس از کاشت ایمپلنت موجب حفظ کیفیت و استحکام دندان شده و از لق شدن آن جلوگیری به عمل می آورد.

۴.برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های لثه و عفونت دهان، بهداشت دهان و دندان روزانه (استفاده از مسواک و نخ دندان دو بار در روز) را رعایت کنید.

۵.انجام معاینات منظم توسط دندانپزشک (حداقل دو بار در سال) جهت تشخیص و شناسایی مشکلات بعد از کاشت ایمپلنت و درمان آنها

۶.مصرف منظم دارو پس از کاشت ایمپلنت و رعایت دستورالعمل ها و توصیه های دندانپزشک معالج

جمع بندی

لق شدن ایمپلنت دندان یکی از مشکلاتی است که بعد از کاشت ایمپلنت برای بعضی بیماران رخ می دهد. این مشکل دلایل مختلفی دارد و تشخیص سریع و به موقع آن از لق شدن کامل ایمپلنت و شکست آن جلوگیری می کند. بنابراین ضمن رعایت بهداشت دهان و دندان و توصیه های دندانپزشک، در صورت مشاهده هرگونه آثار و علائم لق شدن ایمپلنت، سریعاً به دندانپزشک معالج تان مراجعه نمایید. تا ضمن بررسی وضعیت ایمپلنت کاشته شده و میزان لق شدگی آن، اقدامات لازم را جهت درمان این مشکل انجام دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و رزرو نوبت معاینه و کاشت ایمپلنت با تیم پشتیبانی و کارشناسان ما تماس برقرار کنید.

سؤالات متداول:

۱.آیا لق شدن ایمپلنت یک مسئله اورژانسی و جدی است؟

بله، این مشکل یکی از عوارض شایع و مهم بعد از کاشت ایمپلنت دندان است. چرا که عدم توجه و رسیدگی به موقع موجب لق شدن کامل و شکست ایمپلنت خواهد شد. بنابراین در صورت مشاهده آثار و علائم ابتلا به این مشکل سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنید.

۲.آیا امکان سفت کردن ایمپلنت دندان لق شده وجود دارد؟

بله، در حال حاضر روش های متعددی برای درمان لق شدن ایمپلنت دندان وجود دارد و بسیاری از دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی این کار را به صورت تخصصی و در مدت زمان کوتاه انجام می دهند. بنابراین در صورت ابتلا به این مشکل هیچگونه نگرانی نداشته باشید و درمان آن را به دندانپزشک متخصص بیماری های لثه و ایمپلنت محول کنید.

۳.هزینه درمان لق شدگی ایمپلنت دندان چقدر است؟

با توجه به نوع لق شدگی ایمپلنت و میزان آن، هزینه درمان این دسته از مشکلات دهان و دندان متغیر است. به طبع آن هرچه شرایط بیمار و وضعیت ایمپلنت حادتر باشد، هزینه درمان نیز بیشتر خواهد شد.

یک پاسخ

1. سلام
    درصورت احساس اینکه فیکسچر ایمپلنت لق شده باید چه اقدام مراقبتی قبل مراجعه به دانداپزشک انجام بدیم