پس زدن ایمپلنت چرا و چگونه اتفاق خواهد افتاد؟ بررسی جامع علائم پس زدن ایمپلنت

پس زدن ایمپلنت دندان

همان طور که می دانید ایمپلنت های دندانی از اجزای مختلف تشکیل شده اند و با قرارگیری در کنار یکدیگر و متصل شدن روی استخوان فک، مثل یک دندان واقعی نمایان می شوند. اما در بعضی مواقع بنا به دلایل گوناگون ایمپلنت های دندانی دچار مشکل شده و فرد با عوارض مختلفی مواجه می گردد. بله درست حدس زدید! در این گونه مواقع پروسه کاشت ایمپلنت دندان با شکست مواجه شده و شاهد پس زدن ایمپلنت دندان (Dental implant rejection) خواهیم بود. اما واقعاً پس زدن ایمپلنت چیست و چه عواملی موجب بروز این مشکل شایع، دردناک و بعضاً خطرناک می شود؟ در ادامه برای پاسخ به این قبیل سؤالات و آشنایی بیشتر با مفهوم و علائم پس زدن ایمپلنت آن با ما همراه باشید.

چرا ایمپلنت پس میزند؟

به طور کلی بروز هرگونه علائم غیرعادی بعد از کاشت ایمپلنت که موجب ایجاد علائم آلرژیک شود، پس زدن ایمپلنت می گویند. البته این مشکل صرفاً در ۳ تا ۴ درصد موارد کاشت ایمپلنت رخ می دهد و بسته به وضعیت جسمی فرد، شرایط فک و لثه و همچنین طریقه کاشت ممکن است در کوتاه مدت یا بلند مدت نمایان شود.

به عبارتی می توان گفت علائم پس زدن ایمپلنت در افراد با یکدیگر متفاوت است و تشخیص سریع، دقیق و به موقع این مشکل نیازمند آشنایی با علائم و علت پس زدن ایمپلنت دندان می باشد. چرا که در بعضی از بیماران علت پس زدن ایمپلنت ساده بوده و در بعضی دیگر پیچیده و حساس است. بر همین اساس دندانپزشک متخصص ایمپلنت متناسب با علت و علائم موجود، بهترین رویکرد درمانی را برای رفع این مشکل انتخاب نموده و درصدد رفع آن بر می آید.

علت اصلی پس زدن ایمپلنت های دندانی کدام است؟

یک سری علت هایی نیز وجود دارد که به صورت جداگانه یا ترکیبی موجب پس زدن ایمپلنت یا شکست آن می گردد. پاسخ سوال چرا ایمپلنت پس میزند به شرح زیر عبارت است از:

ابتلا به بیماری پریودنتیت و عفونت شدید لثه

افراد مبتلا به بیماری پریودنتال (Periodontal disease) به شدت در معرض عفونت های مزمن دهان و دندان قرار دارند و به دلیل تحلیل استخوان فک و لثه، کاشت ایمپلنت های دندانی برای آنها با شکست مواجه می شود. البته با توجه به شدت و میزان بیماری های لثه ممکن است پس زدن ایمپلنت در کوتاه مدت یا بلند مدت نمایان شود.

استعمال دخانیات نظیر سیگار، قلیان و مواد مخدر

احتمال پس زدن ایمپلنت های دندانی را افزایش می دهد. علاوه بر این درمان پس زدن ایمپلنت نیز در این دسته از افراد دشوارتر بوده و موفقیت در آن نیازمند ترک دخانیات یا کاهش مصرف آن است. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه توصیه می کنیم ویدیو زیر را دیده و به مقاله ایمپلنت افراد سیگاری هم سر بزنید.

ابتلا به پوکی استخوان، سرطان و کمبود تراکم استخوان در فک بالا و پایین

این مشکل شایع نیز در صورتی که به دلیل پوکی یا کمبود تراکم استخوان باشد، با انجام جراحی های تکمیلی نظیر پیوند لثه و بازسازی استخوان فک قابل درمان است.

ابتلا به بیماری های زمینه ای نظیر دیابت و آرتریت روماتوئید

قند یک منبع انرژی مهم است، اما سطح بالای قند خون می تواند باعث آسیب به رگ های خونی و اعصاب شود. همان طور که در مقاله ایمپلنت افراد دیابتی گفتیم این آسیب می تواند منجر به مشکلاتی در بهبود زخم و مبارزه با عفونت شود که هر دو می توانند عوارض ایمپلنت دندانی را افزایش دهند.

عدم تخصص و تجربه دندانپزشک جراح لثه و کاشت ایمپلنت دندان

این مورد نیز یکی دیگر از دلایل شایع پس زدن ایمپلنت در افراد مختلف است. بنابراین تا حد امکان برای کاشت یا درمان پس زدن ایمپلنت به دندانپزشکان متخصص و با تجربه مراجعه نمایید.

علائم پس زدن ایمپلنت دندان

همان طور که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم، اجزای ایمپلنت دندان ضمن قرارگیری در کنار یکدیگر، طی جراحی دو مرحله ای درون دهان تعبیه می شوند. پس از آن نیز باید پایه های تیتانیومی ایمپلنت دندان با استخوان فک جوش بخورد، تا درصد ابتلا به هرگونه بیماری، عفونت و عارضه به حداقل میزان ممکن برسد. اما متأسفانه گاهی اوقات بنا به دلایل مختلف نظیر مشکلات جسمی بیمار، وضعیت و شرایط لثه و استخوان فک و همچنین عدم تجربه کافی دندانپزشک شاهد پس زدن پایه ایمپلنت هستیم. این دسته از مشکلات شایع بعد از کاشت دندان در کوتاه مدت یا بلندمدت نمایان شده و علائم مختلفی دارد. برخی از مهمترین علائم پس زدن ایمپلنت دندان شامل موارد زیر می شود:

۱.تشدید روند درد و ناراحتی در ناحیه کاشت ایمپلنت

به طور معمول درد ایمپلنت دندان تا یک هفته طبیعی است. اما اگر این درد ادامه دار شود و شاهد تشدید آن نیز باشید، نشانه خوبی نیست. چرا که نشان می دهد روند کاشت ایمپلنت دندان با مشکل مواجه شده است. هنگام بروز این عارضه سریعاً به دندانپزشک مراجعه نمایید. تا ضمن معاینه دهان و دندان و ریشه یابی موضوع، درمان پس زدن ایمپلنت از طریق روش های رایج و مؤثر آغاز شود. شایان ذکر است اگر درد در ناحیه کاشت ایمپلنت به دلیل وارد شدن ضربه به فک و دهان باشد، هیچگونه ارتباطی با پس زدن ایمپلنت ندارد و حتماً دندان های کاشته شده دچار آسیب شده اند.

۲.لق شدن ایمپلنت کاشته شده

یکی دیگر از علائم شایع و مهم پس زدن ایمپلنت، شل یا لق شدن آن است. از آنجایی که این مشکل ممکن است به دندان های مجاور آسیب برساند، از دستکاری ایمپلنت شل شده خودداری نموده سریعاً به دندانپزشک متخصص جراحی لثه و کاشت ایمپلنت مراجعه کنید. البته باید توجه داشته باشید که این مشکل اغلب به دلیل جوش نخوردن ایمپلنت رخ می دهد و در افراد مبتلا به پوکی استخوان یا کمبود استخوان در فک شاهد ابتلا به این مورد از علائم پس زدن ایمپلنت دندان هستیم.

۳.احساس درد و ناراحتی هنگام خوردن مواد غذایی

در روزهای اولیه کاشت ایمپلنت دندان احساس درد هنگام گاز زدن و خوردن انواع مواد غذایی طبیعی است. اما اگر این درد پس از مدت زمان کوتاه یا در طولانی مدت نمایان شود، نشان دهنده پس زدن ایمپلنت های دندانی می باشد. بنابراین هرگونه درد و ناراحتی در ایمپلنت دندان هنگام خوردن و جویدن غذا را جدی بگیرید و ضمن مراجعه به دندانپزشک، اقدامات لازم را جهت رفع این مشکل و درمان پس زدن ایمپلنت انجام دهید.

۴.التهاب و تورم لثه

این عارضه نیز در روزهای اولیه کاشت ایمپلنت های دندانی شایع بوده و نگران کننده نیست. اما اگر تورم لثه ادامه پیدا کند یا پس از مدت شاهد بروز آن باشید، باید سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنید. تا ضمن انجام معاینات دقیق، احتمال پس زدن ایمپلنت بررسی شود. البته اگر شدت و میزان عفونت لثه نگران کننده نباشد، این مشکل با مصرف آنتی بیوتیک و طی دوره درمان، برطرف خواهد شد. تشخیص این مورد برعهده دندانپزشکان متخصص جراحی لثه و کاشت ایمپلنت است. بنابراین در صورت مشاهده این مورد از علت پس زدن ایمپلنت دندان، از مصرف خودسرانه هرگونه آنتی بیوتیک و داروی مسکن خودداری کنید.

۵.واکنش های آلرژیک به کاشت ایمپلنت

در بعضی موارد بروز حساسیت نسبت به فلز تیتانیوم موجود در پایه ایمپلنت موجب واکنش های آلرژیک شده و در نهایت منجر به پس زدن پایه ایمپلنت می شود. از بین این واکنش های آلرژیک و شایع می توان به از دست دادن حس چشایی، متورم شدن اطراف لثه و احساس سوزن سوزن شدن اشاره کرد. بنابراین در صورت مشاهده هر کدام از این علائم پس از کاشت ایمپلنت، احتمال پس زدن آن وجود دارد. بنابراین باید اقدامات لازم و اولیه جهت کنترل و درمان آن توسط دندانپزشک متخصص صورت گیرد.

۶.فرورفتگی یا برآمدگی لثه اطراف ایمپلنت دندان

هرگونه برآمدگی یا فرورفتگی در ناحیه لثه ایمپلنت کاشته شده را جدی بگیرید. چرا که این مورد یکی از اصلی ترین علائم پس زدن لثه است و اغلب به دلیل تحلیل لثه و کمبود تراکم استخوان در ناحیه فک بالا و پایین رخ می دهد. البته اگر دندانپزشک از تجربه و تخصص کافی برخوردار باشد و ایمپلنت را در جای صحیح و با زاویه مناسب نصب کند، خطر ابتلا به این مشکل به حداقل میزان ممکن خواهد رسید.

از عوامل موثر پس زدن ایمپلنت واکنش های آلرژیک به کاشت ایمپلنت هست برای جلوگیری از این عوامل در سایت colgate آمده است که :

Diagnosing Titanium Allergy

If medical or dental professionals suspect that you might be allergic to the titanium in your dental implant, the first step is to take diagnostic tests, such as a patch test

The International Journal of Implant Dentistry points out that zirconia implants can be an alternative to titanium implants. But there isn’t long-term clinical data associated with their usage, and so your dental professional is the best person to speak to about alternative options.

درمان پس زدن ایمپلنت چیست؟

درمان پس زدن ایمپلنت به شدت عارضه بستگی دارد. در موارد خفیف، ممکن است دندانپزشک بتواند با تجویز آنتی بیوتیک و داروهای ضد التهابی، وضعیت را مدیریت کند. در موارد شدیدتر، ممکن است لازم باشد ایمپلنت برداشته شود و جراحی برای ترمیم استخوان و لثه انجام شود. در این صورت معمولا از روش های جایگزین ایمپلنت استفاده می شود.

در اینجا چند نکته برای کاهش خطر پس زدن ایمپلنت آورده شده است:

• قبل از انجام ایمپلنت، مطمئن شوید که دندانپزشک شما واجد شرایط و با تجربه است.
  • به دستورالعمل های مراقبت های بعد از عمل دندانپزشک خود به دقت عمل کنید.
  • سیگار نکشید.
  • بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنید.
  • برای معاینه های منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

چطور می توان از پس زدن ایمپلنت جلوگیری کرد؟ مهم ترین اقدام برای جلوگیری از این کار مراجعه منظم به دندانپزشک است. همان طور که در royalimplant آمده است:

When you go in for your regular dental cleanings. Your dentist will likely clean the implants for you, removing any buildup that might jeopardize their effectiveness. You’ll also want to be careful when eating and drinking. Avoid eating or drinking anything acidic, as it can cause your dental implants to rust.

سخن پایانی

اکنون که با مفهوم پس زدن ایمپلنت، علت و علائم آن آشنا شدید، می توانید در صورت بروز هرگونه مشکل در ایمپلنت های دندانی کاشته شده سریعاً به دندانپزشک مراجعه نمایید. تا ضمن انجام معاینات و بررسی های دقیق، اقدامات لازم جهت درمان پس زدن ایمپلنت صورت گیرد. در این راستا دکتر الهام وزیری نهاد به عنوان یکی از متخصصین بیماری های لثه و ایمپلنت دندان همه روزه میزبان شما مراجعه کنندگان است. تا در کنار ارائه مشاوره های تخصصی و لازم، درمان این مشکل را به صورت اصولی و متناسب با آخرین متدهای روز دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی انجام دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و رزرو نوبت می توانید با کارشناسان ما در وب سایت دکتری وزیری ارتباط برقرار کنید.

۱.هنگام مشاهده هر کدام از علائم پس زدن ایمپلنت چه باید کرد؟

در این گونه مواقع از مصرف خودسرانه هرگونه دارو یا روش های غیرمناسب درمانی خودداری نمایید و سریعاً به دندانپزشک معالج تان مراجعه کنید.

۲.آیا همیشه درد، تورم و التهاب پس از کاشت ایمپلنت، نشان دهنده پس زدن آن است؟

خیر، این علائم در روزهای اولیه پس از جراحی و کاشت ایمپلنت دندان طبیعی است. اما ادامه دار بودن و تشدید آنها نشانه خوبی نیست و باید از طریق دندانپزشک متخصص کاشت ایمپلنت های دندانی نسبت به تشخیص و درمان پس زدن ایمپلنت اقدام نمایید.

۳.هزینه درمان پس زدن ایمپلنت های دندانی چقدر است؟

هزینه این دسته از خدمات دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی با توجه به نوع و شدت علائم، علت پس زدن ایمپلنت، تعداد ایمپلنت ای دندانی و روش درمان آن متفاوت است. پس در حال حاضر نمی توان برای آن یک قیمت ثابت و مشخص تعریف کرد.

1. سلام
    در چه بازه زمانی امکان پس زدن ایمپلنت وجود داره ؟
    چه مدت تایم داریم که به پزشک مراجعه کنیم

2. سلام
    در چه صورتی پس زدن پایه ایمپلنت اتفاق میوفته در این صورت باید چه اقداماتی انجام بدیم ؟

3. علت در آمدن پایه ایمپلنت چه مواردی میتونه باشه ؟
    قبل از مراجعه به مطب داندانپزشک چه اقداماتی رو باید انجام بدیم ؟

4. علت در آمدن پایه ایمپلنت در ۶ ماه اول چه مواردی میتونه باشه ؟ اقدامات قبل از مراجعه به پزشک چه مواردی هست ؟