بریج دندان چیست؟ بررسی انواع روش های پل زدن دندان

پل ایمپلنت دندان چیست

امروزه پیشرفته تکنولوژی در عرصه دندانپزشکی و همچنین تولید محصولات با کیفیت دهان و دندان، بسیاری از آرزوهای گذشته را محقق و دست یافتنی ساخته است. به طوری که افراد با کاشت ایمپلنت های دندانی و جایگزین کردن آنها به جای دندان های از دست رفته، اقدام به اصلاح طرح لبخند و افزایش قدرت جویدن مواد غذایی می کنند.

البته برای کاشت ایمپلنت دندان روش های مختلفی وجود دارد و یکی از مهمترین آنها بریج دندان (Dental Bridge) است که به عنوان یک اتصال مقاوم و پل مانند، زمینه مناسبی برای کاشت ایمپلنت های دندانی در کوتاه ترین زمان ممکن فراهم می سازد. با توجه به استقبال گسترده از این روش قصد داریم به بررسی مفهوم اینکه بریج یا پل دندان چیست بپردازیم تا ضمن آشنایی بیشتر با پل زدن دندان، از انواع بریج دندان جهت اصلاح طرح لبخند و داشتن دندان های مصنوعی مقاوم استفاده کنید.

پل ایمپلنت دندان چیست

بریج دندان چیست؟

به طور کلی بریج یا پل دندان یک روش ترمیمی و زیبایی برای بستن فاصله میان دندان ها است. این مشکل اغلب بر اثر کشیدن یا از دست دندان ها رخ می دهد و برای کاشت انواع ایمپلنت باید این فضای به وجود آمده برطرف شود. از این رو با استفاده از بریج دندان این مشکل برطرف شده و سپس اقدامات لازم جهت کاشت ایمپلنت توسط دندانپزشک متخصص صورت می گیرد. شایان ذکر است گاهی اوقات به دلیل وارد شدن ضربه به صورت یا تصادف این دسته از بیماری های لثه بروز پیدا می کند و در حال حاضر بهترین و مؤثرترین روش درمان آن استفاده از انواع بریج دندان است.

اجزای تشکیل دهنده بریج دندان

  • اباتمنت: بخش ایمپلنت بریج که روکش‌های دندان مصنوعی بر روی آن متصل می‌شود
  • پونتیک: بخشی از پل دندانی که وظیفه پر کردن شکاف خالی بین دندان‌ها را بر عهده دارد
  • کانکتور: قسمت اتصال روکش و سایر بخش‌های نگه دارنده بریج دندان، کانتور نام دارد
  • ریتینر: مواد چسبنده و سختی که برای محکم کردن پونتیک از آن استفاده می‌شود

قل از ادامه مطلب و بررسی مراحل انجام بریج دندان از شما دعوت میکنیم به مقاله عفونت لثه توجه کنید.

مراحل انجام بریج دندان

اصولا در شرایطی که وضعیت سلامت دندان‌ ها و لثه بیمار در شرایط نرمال قرار داشته باشد، انجام پل یا بریج دندان بیشتر از ۲ جلسه زمان نمی‌برد، دندانپزشک برای انجام درمان بریج دندان ماده‌ای هم‌رنگ دندان‌ های طبیعی استفاده می‌کند و در طی ۴ مرحله بریج را داخل دهان بیمار جایگذاری می‌کند تا نقص جای خالی دندان‌های از دست رفته به صورت کامل پوشانده شود.

مرحله اول: آماده‌سازی دندان‌های پایه

تقریبا تمامی وقت جلسه اول درمان صرف آماده سازی دندان‌های پایه و مهیا شدن شرایط قرار گرفتن بریج روی شکاف‌های خالی بین دندانی می‌شود، در این مرحله دندانپزشک قسمت‌های مورد نیاز از مینا و عاج دندان را از بین می‌برد تا فضای کافی برای قرار دادن بریج دندان ایجاد شود.

مرحله دوم: قالب گیری دندان

پس از آماده سازی کامل دندان‌های پایه به کمک اسکنرهای دیجیتال از ناحیه مورد نظر با اسکن کردن، قالب گرفته می‌شود و قالب گرفته شده از لثه و فک بیمار برای طراحی مدل بریج،دندان مصنوعی و ساخت روکش متناسب با اندازه و و ضعیت فک و لثه بیمار به آزمایشگاه ارسال می‌شود.

از ناحیه موردنظر قالب‌گیری یا اسکن دیجیتال گرفته می‌شود. در آزمایشگاه باتوجه‌به این قالب مدل بریج مشخص شده و دندان مصنوعی به همراه روکش تهیه می‌شود. در مدت‌زمان آماده‌شدن بریج اصلی، یک بریج موقت در آن ناحیه قرار می‌گیرد.

مرحله سوم: قرار دادن بریج موقت

پس از اتمام قالب گیری دندانپزشک یک بریج موقت را در جایگاه اصلی که قرار است در آینده بریج روی آن کار گذاشته شود قرار می‌دهد تا از عوارض و مشکلات بی‌دندانی برای بیمار در طول مدت انتظار برای آماده شدن بریج، دندان مصنوعی و روکش در آزمایشگاه جلوگیری شود.

مرحله چهارم: قراردادن بریج

اما مرحله آخر که اصولا در مراجعه دوم به مطب دندانپزشک انجام می‌شود پس از آماده شدن قالب و دندان مصنوعی اصلی، بریج موقت توسط دندانپزشک از دهان بیمار خارج شده و بریج اصلی بین شکاف دندان‌ها جایگذاری می‌شود و پروسه درمان بریج با آخرین معاینه و اطمینان یافتن دندانپزشک از سازگاری کامل بریج با دندان‌های کناری طبیعی به پایان می‌رسد.

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای بریج دندان هستند؟

همان طور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، هر فردی که به ناهنجاری فک و لثه دچار شده باشد، می تواند از بریج دندان برای پر کردن فضای به وجود آمده استفاده کند. تا پس از آن کاشت ایمپلنت راحت تر و با کیفیت بالاتری انجام شود. بدین منظور افراد زیر در زمره کاندیداهای اصلی بریج یا پل دندان قرار می گیرند:

  • افرادی که دچار تصادف یا ضربه شدید از ناحیه صورت، دهان و فک شده اند.
  • افراد مبتلا به بیماری پریودنتال
  • افراد دارای عفونث لثه و کمبود تراکم استخوان در ناحیه فک
  • افرادی که دچار پوسیدگی شدید دندان هستند یا اقدام به کشیدن یک یا چند دندان کرده اند.
  • افراد مبتلا به ناهنجاری و نقص مادرزادی فک و لثه نظیر لب شکری و شکاف کام.

 

 

چه علائمی نشان دهنده نیاز بیمار به بریج دندان است؟

اکنون که با مفهوم پل زدن دندان آشنا شدید، زمان آن فرا می رسد تا بدانید که چه علائمی نشان می دهد که بیمار به بریج دندان نیاز دارد. تا متناسب با شرایط و وضعیت بیمار از بهترین انواع بریج دندان برای درمان مشکل به وجود آمده و در نتیجه کاشت ایمپلنت استفاده کنید. بدین منظور علائم اصلی و مهم نشان دهنده نیاز بیمار به بریج دندان عبارت است از:

اختلال در جویدن و خوردن انواع مواد غذایی

به طور معمول افرادی که نیاز شدید به بریج دندان دارند، هنگام خوردن مواد غذایی با مشکل مواجه می شوند. به عبارت دیگر وجود فاصله نامناسب بین لثه و دندان ها سبب شده تا بیمار توانایی کافی برای جویدن مواد خوراکی نداشته باشد. این مشکل در طولانی مدت موجب اختلال در دستگاه گوارش شده و هضم غذا را به مشکل روبرو خواهد کرد. بنابراین در صورت بروز این سری از علائم سریعاً به دندانپزشک متخصص زیبایی و ترمیمی دندان مراجعه کنید.

اخلال در جویدن غذا

مشکل در تکلم و تلفظ برخی حروف و کلمات

با توجه به اینکه بخشی از قدرت و توانایی تکلم افراد به ساختار و کیفیت دندان ها وابسته است، هرگونه اختلال در تکلم می تواند نشان دهنده مشکلات لثه و دندان باشد. بدین جهت این اختلال شایع نیز در دسته علائم اصلی نیاز به بریج دندان قرار می گیرد. برای رفع این مشکل مهم حتماً باید اقدام به پر کردن فاصله بین لثه و دندان ها با انواع بریج دندان کنید.

درد ناشی از جویدن نامناسب و دشوار مواد غذایی

در صورتی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اید، حتماً می دانید خوردن و جویدن مواد غذایی با لثه سخت می باشد و در بسیاری مواقع با درد همراه است. از این رو یکی دیگر از علائم اصلی نشان دهنده نیاز فرد به بریج دندان بروز درد هنگام خوردن انواع مواد خوراکی است. تنها راه درمان این مشکل و بازیابی قدرت جویدن مواد غذایی استفاده از انواع بریج دندانی می باشد.

قبل از بررسی ادامه مقاله از شما دعوت می کنیم به مقاله معرفی بهترین دندانپزشکی زیبایی در تهران هم سر بزنید.

بی نظم شدن دندان ها (جابجایی دندان به سمت فضای خالی لثه)

پس از پوسیدگی دندان و کشیدن آن یک فضای خالی و قابل مشاهده درون لثه ایجاد می شود. با گذشت زمان و بنا به دلایل مختلف این بخش از لثه دچار ضعف و تحلیل شده و در پی آن دندان های همجوار به سمت این فضای خالی حرکت می کند. در ادامه این اختلال موجب ایجاد بی نظمی و بد شکل شدن دندان ها می گردد. بنابراین در صورت مشاهده هرگونه بی نظمی در نحوه قرارگیری دندان ها، سریعاً به دندانپزشک مراجعه نمایید. تا با استفاده از بریج های دندان این مشکل را برطرف نموده و شاهد اصلاح طرح لبخند باشید.

بی نظم شدن دندان ها

 

یکی از سوالاتی که در این زمینه وجود دارد این است که پل زدن دندان چه مزایا و چه معایبی دارد؟ همان طور که در وبسایت healthdirect گفته شده است:

The main benefit of a dental bridge is to maintain the function of your teeth.

If you feel self-conscious about missing teeth, a dental bridge can help give you more confidence when you smile.

Another advantage is that once the gap is filled, this will stop the other teeth leaning into the gap. If your teeth stay straight this helps with the bite.

Bridges can last for many years if they are cared for properly. However, they can fail, usually due to decay of the natural teeth next to them, or failure of the cement.

Talk to your dentist or dental practitioner about the costs of a dental bridge procedure.

انواع بریج دندان کدام است؟

با توجه به وضعیت و شرایط لثه بیمار و همچنین نوع دندان های اطراف لثه، مدل های مختلفی از بریج دندان تولید شده است. تا ضمن به کارگیری صحیح و اصولی، عوارض و مشکلات ناشی از وجود فضای خالی لثه ای بین دندان ها برطرف گردد. در حال حاضر پر کاربردترین و متداول ترین بریج های دندان که در مراکز دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد، به شرح زیر است:

۱- بریج سنتی (ثابت)

یکی از رایج ترین مدل های پل دندان، بریج سنتی است. در این نوع از بریج ها، دندان مصنوعی در وسط قرار گرفته و به واسطه دو تاج به دندان های کناری متصل می گردد. البته در صورت نیاز برای قرارگیری بهتر و دقیق تر بریج سنتی، مقدار کمی از دندان های اطراف تراشیده می شود.

۲- بریج معلق

این نوع از بریج دندان کاملاً مشابه بریج سنتی می باشد. اما با این تفاوت که برای نصب صرفاً به یک دندان متصل می شود و در صورت نیاز تنها سطح اندکی از یک دندان تراشیده خواهد شد. از آنجایی که برداشتن این پل دندان راحت تر است، به آن بریج معلق می گویند.

۳- بریج مریلند

بریج دندان مریلند معمولاً برای دندان های جلویی فک بالا و پایین به کار برده می شود. بدین نحو که از طریق باله های فلزی به دو دندان اطراف متصل شده و از پایداری مناسب تری نسبت به دو نوع قبل برخوردار است. به همین سبب برای نصب آن نیازی به تراشیدن دندان های اطراف نیست.

۴- بریج کامپوزیت

بریج های کامپوزیتی نیز برای قرارگیری در جای دندان از دست رفته طراحی و ساخته شده اند. بدین جهت افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند، می توانند به ازای هر دندان از یک بریج کامپوزیت استفاده کنند. البته با توجه به اینکه برای نصب آن از هیچگونه تاج یا باله استفاده نشده، امکان گسستن آن وجود دارد. به همین دلیل اغلب برای بیماری های مقطعی و پر کردن موقت فضای خالی لثه به کار برده می شود.

۵- بریج ایمپلنت

این نوع از بریج دندان در سال های اخیر تولید شده و شاهد استفاده از آن در مراکز تخصصی دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی هستیم. در بریج ایمپلنت به جای تاج و باله از ایمپلنت استفاده می شود. بدین صورت که بریج و دندان مصنوعی بین دو ایمپلنت قرار گرفته و نسبت به انواع دیگر بریج های دندانی از مقاومت و کارایی بهتری برخوردار است. بنابراین اگر چندین دندان خود را از دست داده اید و به دنبال یک پل دندان با کیفیت و با دوام هستید، توصیه می کنیم بریج های ایمپلنت را انتخاب کنید.

قبل از ادامه مقاله از شما دعوت می کنیم به مقاله تفاوت ایمپلنت و بریج دندان مراجعه کنید.

جمع بندی

بریج دندان یک روش درمان مناسب و مقرون به صرفه برای رفع سریع فاصله ایجاد شده بین دندان ها است. تا ضمن پر کردن فضای خالی لثه، از تحلیل آن و همچنین آسیب به نظم و ساختار سایر دندان ها جلوگیری به عمل آید. بنابراین استفاده از انواع بریج دندان را جدی بگیرید و ضمن مشاهده هر یک از علائم آن سریعاً به دندانپزشک متخصص بیماری های لثه و کاشت دندان مراجعه کنید. امید است مطالب ارائه شده مفید و مورد توجه شما عزیزان واقع شده باشد. در بخش های بعد سعی داریم به بررسی نحوه انجام بریج دندان و مزایای آن بپردازیم. در صورت داشتن هرگونه سؤال و درخواست در زمینه درمان بیماری های لثه، انجام بریج و کاشت ایمپلنت دندان می توانید با دکتر الهام وزیری نهاد متخصص جراحی لثه و ایمپلنت دندان ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول:

۱.طول عمر بریج دندان چقدر است؟

به طور معمول میزان ماندگاری انواع بریج دندان براساس کیفیت ساخت، نحوه قرارگیری و مراقبت از آن بین ۵ تا ۱۰ سال است. البته با رعایت بهداشت دهان و دندان ممکن است این بازه زمانی افزایش یافته و به ۱۵ سال نیز برسد.

۲.آیا همیشه اختلال در تکلم با بریج های دندانی قابل درمان است؟

خیر، مشکل اختلال در صحبت کردن و تلفظ برخی از کلمات علل مختلفی دارد. بنابراین ابتدا باید این مشکل توسط دندانپزشک متخصص و جراح فک و لثه بررسی شود. تا در صورت لزوم برای درمان آن از بریج دندان یا سایر روش های درمانی موردنیاز استفاده کنند.

۳.هزینه بریج دندان در تهران چقدر است؟

هزینه این دسته از خدمات دندانپزشکی نیز با توجه به تعداد دندان های از دست رفته، وضعیت لثه، نوع بریج و روش نصب آن متغیر می باشد. بنابراین در صورت نیاز برای استفاده از انواع بریج دندان درباره هزینه آن با دندانپزشک معالج تان صحبت کنید.

 

مقالات جدید

ایمپلنت دندان

جایگزین بدون نقص و همیشگی دندان های از دست رفته توسط متخصص ایمپلنت

4 پاسخ

  1. سلام
    بریج فک بالا رو درچه مواردی توصیه می کنید به جای ایمپلنت دندان ؟
    به نظرتون ماندگاری مناسبی بریج داره یا نه ؟

  2. بریج دندان فک بالا چه مدت دوران نقاهت داره ؟
    فیلم واقعی بریج دندان و اینکه چه فرآیند هایی انجام میشه رو چطور میشه تهیه کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره سریع در واتس اپ