مراحل ایمپلنت دندان چیست؟ بررسی جامع مراحل کاشت ایمپلنت (۱۴۰۲)

با توجه به اینکه ایمپلنت های دندانی یک نوع دندان مصنوعی مقاوم، با دوام و مشابه دندان های طبیعی می باشد، در سال های اخیر با استقبال گسترده از سوی بیماران مواجه شده است. به طوری که شاهد کاشت ایمپلنت دندان در اکثر مراکز دندانپزشکی زیبایی تهران و سایر شهرهای کشور هستیم. در این خصوص مراحل ایمپلنت دندان با توجه به شرایط بیمار، وضعیت دهان و دندان و همچنین تشخیص دندانپزشک متفاوت است. البته از نظر کلی مراحل ایمپلنت در تمامی شیوه ها با یکدیگر شباهت های زیادی دارند و صرفاً برخی جهت با یکدیگر فرق می کنند. در رابطه با نحوه ایمپلنت دندان نیز باید گفت کاشت این نوع دندان های مصنوعی طی یک فرآیند خاص و تخصصی انجام می گردد. بدین جهت در این بخش قصد داریم شما را با مراحل کاشت دندان ایمپلنت آشنا کنیم.

مراحل ایمپلنت دندان چیست؟

همان گونه که در ابتدا نیز اشاره کردیم، مراحل گذاشتن ایمپلنت با توجه به شرایط بیمار، وضعیت دهان و دندان و تشخیص پزشک متفاوت می باشد. در واقع دندانپزشک پس از انجام معاینات و آزمایش های تخصصی بهترین روش را از میان انواع روش ایمپلنت دندان انتخاب نموده و به کار می برد. بدین منظور ابتدا فرآیند آماده سازی بیمار برای کاشت دندان توسط دندانپزشک انجام می گردد.

مراحل ایمپلنت دندان

براساس نتایج معاینات و آزمایش ها مشخص خواهد شد که بیمار برای طی مراحل ایمپلنت دندان به چند مرحله جراحی نیاز دارد. در صورتی که فرد دچار بیماری پریودنتال شده یا از تراکم کافی استخوان در فک بی بهره است، باید جراحی های تکمیلی و پیش زمینه کاشت ایمپلنت دندان را انجام دهد. به عبارتی می توان گفت تا زمان مشخص شدن نتیجه معاینات و آزمایش تراکم استخوان نمی توان درباره روش و طریقه ایمپلنت دندان اظهارنظر کرد. بنابراین در مرحله آماده سازی، صبور باشید و بگذارید دندانپزشک براساس تجربه و تخصص خود در این خصوص تصمیم گیری کند.

به طور کلی اقداماتی که لازم است قبل از کاشت ایمپلنت توسط دندان پزشک انجام شود بر اساس آن چه در وبسایت FDA آمده است به شرح زیر است:

Before choosing dental implants, talk to your dental provider about the potential benefits and risks, and whether you are a candidate for the procedure.
Things to consider:

Your overall health is an important factor in determining whether you are a good candidate for dental implants, how long it will take to heal, and how long the implant may stay in place.

Ask your dental provider what brand and model of dental implant system is being used and keep this information for your records.

Smoking may affect the healing process and decrease the long-term success of the implant.

The healing process for the implant body may take several months or longer, during which time you typically have a temporary abutment in place of the tooth.

ایمپلنت در چند مرحله انجام می شود؟

کاشت ایمپلنت های دندانی معمولاً در هفت مرحله انجام می گردد. البته با توجه به شرایط جسمی، وضعیت دهان و لثه بیمار بنا به تشخیص دندانپزشک ممکن است تعداد مراحل ایمپلنت دندان افزایش پیدا کند. این مراحل ایمپلنت برای کاشت ایمپلنت فوری نیز صدق می کند. اما با این تفاوت که طول دوره کاشت ایمپلنت های فوری بسیار کوتاه بوده و مراحل کشیدن دندان، کاشت پایه ایمپلنت، قرارگیری اباتمنت و تاج موقت طی یک الی دو روز انجام می گردد. پس از آن نیز هنگام ساخته شدن تاج دائم، تاج موقت برداشته شده و جای خود را به تاج دائمی می دهد.

 

 

مراحل کاشت ایمپلنت های دندانی

کاشت ایمپلنت را می توان در هفت مرحله اصلی و مهم خلاصه کرد. برای آنکه ایمپلنت های دندانی بدون هیچگونه نقص و ایراد در جای خود قرار گیرند و شاهد کیفیت و دوام آنها باشیم، می بایست این مراحل به ترتیب و توسط متخصص دندانپزشکی زیبایی انجام شود. از آنجایی که چگونگی انجام این کار تا حد زیادی بر کیفیت، کارایی و طول عمر ایمپلنت تأثیرگذار است، احتمال دارد متناسب با شرایط جسمی بیمار و وضعیت فک و صورت او چند مرحله به مراحل ایمپلنت دندان اضافه شود.

 

 

به هر صورت مراحل ایمپلنت دندان به ترتیب به شرح زیر است از:

۱.ویزیت اولیه و معاینه توسط دندانپزشک متخصص

همان طور که مستحضر هستید هیچ بیماری نمی تواند خودسرانه و بدون کسب تکلیف از پزشک متخصص، اقدامات درمانی مختلف را انجام دهد. این قانون مهم درخصوص کاشت ایمپلنت نیز صدق می کند و می بایست بیمار حتماً به دندانپزشک متخصص مراجعه نماید. تا ضمن انجام معاینات تخصصی و آزمایش تراکم استخوان فک، طریقه ایمپلنت متناسب با وضعیت دهان، فک و صورت بیمار مشخص شود. شایان ذکر است که انجام ویزیت و معاینه اولیه اهمیت فراوانی دارد. زیر این مرحله تعیین کننده روش و نحوه ایمپلنت دندان است. برای این منظور می توانید به مقاله بهترین متخصص ایمپلنت دندان تهران نیز مراجعه کنید.

۲.تزریق بی حسی موضعی در ناحیه جراحی و کاشت ایمپلنت

کاشت ایمپلنت به دلیل اینکه نیازمند جراحی، سوراخ کاری و بعضاً بخیه است، با درد همراه می باشد. از این رو با تزریق بی حسی در محل موردنظر برای جراحی و کاشت ایمپلنت دندان از بروز درد جلوگیری به عمل آید. البته با توجه به تشخیص پزشک و مدت زمان جراحی و کاشت ایمپلنت بین ۳ تا ۵ آمپول بی حس کننده در قسمت های مختلف فک و لثه تزریق می شود.

لازم به ذکر است که برای ایمپلنت می توان از روش های بدون جراحی نیر استفاده کرد که برای اطلاع از شرایط آن می توانید به مقاله ایمپلنت بدون جراحی چگونه است مراجعه کنید.

ایمپلنت دندان فک جلو

۳.کشیدن دندان، جراحی لثه و پیوند استخوان

معمولاً این مرحله برای کاشت ایمپلنت های فوری انجام می شود. زیرا برای ایمپلنت فوری (یک روزه) پروسه کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت به صورت همزمان و در یک جلسه  انجام می گردد. در غیر این صورت اگر دندان از قبل کشیده شده باشد، دندانپزشک نتیجه آزمایش و تصاویر رادیوگرافی از لثه و استخوان فک را بررسی می نماید. تا در صورت لزوم جراحی لیفت سینوس و جراحی افزایش طول تاج دندان با هدف افزایش استحکام و زیبایی دندان های کاشته شده انجام گردد. خاطر می شود که این سری از مراحل ایمپلنت با توجه به شرایط و وضعیت بیمار ممکن است بین ۴ تا ۵ ماه به طول بیانجامد.

جراحی پیوند لثه

پیش از بررسی مرحله بعدی کاشت ایمپلنت دندان توصیه می کنیم به مقاله پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان که می تواند یکی از مراحل ایمپلنت دندان باشد هم مراجعه کنید.

۴.قرار دادن پایه ایمپلنت در استخوان فک

این بخش یکی از مهمترین مراحل کاشت دندان ایمپلنت است و تأثیر بسزایی در استحکام و ماندگاری دندان های کاشته شده دارد. بدین منظور با ایجاد یک سوراخ در استخوان فک، پایه های تیتانیومی ایمپلنت (فیکسچر ایمپلنت) درون آن قرار می گیرد. البته باید توجه داشته باشید که به ازای هر پایه یک سوراخ در استخوان فک ایجاد می شود. از آنجایی که ماندگار و مقاومت ایمپلنت های دندانی تا حد زیادی به پایه آن وابسته است، از دندانپزشک بخواهید تا از بهترین و با کیفیت ترین پایه های تیتانیومی برای کاشت ایمپلنت استفاده کند.

 

 

۵.قرار دادن تاج موقت روی پایه ایمپلنت

معمولاً بعد از قرارگیری پایه های تیتانیومی درون استخوان فک برای یک بازه زمانی ۱۴ روزه تاج موقت روی آنها قرار داده می شود. هدف از این کار کمک به بهبود بافت لثه، جوش خوردن استخوان فک با پایه تیتانیومی و دور نگه داشتن ایمپلنت دندان از بافت لثه است. پس از آن تاج موقت برداشته شده و بیمار برای انجام سایر مراحل گذاشتن ایمپلنت آماده می شود.

۶.قرار دادن اباتمنت درون پایه ایمپلنت

برای اینکه تاج اصلی دندان ایمپلنت روی پایه قرار بگیرد، از یک واسطه به نام اباتمنت استفاده می کنند. در واقع این قطعه کاربردی موجب متصل شدن پایه تیتانیومی به تاج اصلی دندان می گردد. بدین ترتیب پس از برداشتن تاج موقت، اباتمنت درون پایه قرار داده شده و بیمار وارد مرحله نهایی کاشت ایمپلنت می شود.

در رابطه با کاربرد اباتمنت در ایمپلنت دندان در سایت www.saintlukeskc.org آمده است که :

Understanding abutments

Healing abutments (also called healing cuffs or caps) help gum tissue heal around the implant site. Once the gum has healed, final abutments are placed so the prosthesis can be joined with the implant. Abutments can be placed at the same time as the implant (one-stage surgery) or they can be placed during a second surgery following implant placement (two-stage surgery)

۷.قرارگیری تاج دائمی روی پایه دندان

در این مرحله به عنوان آخرین بخش از مراحل ایمپلنت دندان، تاج دائمی روی اباتمنت پیچ شده و محکم در جای اصلی خود یعنی روی پایه ایمپلنت قرار می گیرد.

سخن آخر

اکنون که با مراحل ایمپلنت دندان آشنا شدید، می توانید با آگاهی و آمادگی بیشتر به فوق تخصص زیبایی دندان در تهران و کاشت ایمپلنت های دندانی مراجعه نمایید. تا ضمن انجام معاینات و آزمایش های تخصصی بهترین نحوه ایمپلنت دندان برای داشتن دندان های زیبا، جذاب در دهانتان مورد استفاده قرار گیرد. البته به لحاظ متفاوت بودن شرایط جسمی و وضعیت لثه و استخوان فک بیماران، امکان هرگونه تغییر در مراحل کاشت دندان ایمپلنت و روند درمان وجود دارد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با کارشناسان ما در وب سایت دکتری وزیری ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول:

۱.کاشت دندان ایمپلنت چند مرحله دارد؟

به طور کلی مراحل ایمپلنت دندان شامل دو مرحله اصلی جراحی اولیه دندان و کاشت ایمپلنت می گردد. البته هر دو مرحله یاد شده نیز از بخش های مختلف تشکیل شده اند و در نهایت مراحل نه گانه (صفر تا صد) برای کاشت ایمپلنت دندان انجام می شود.

۲.آیا جراحی لثه و پیوند استخوان جزء مراحل اصلی ایمپلنت دندان است؟

خیر، جراحی لثه و پیوند استخوان فک صرفاً برای افرادی که تراکم استخوان در فک بالا و پایین بی بهره مند انجام می گردد. بنابراین جزء اصلی مرحله اولیه کاشت ایمپلنت نیست و صرفاً در موارد ضروری و بنا به تشخیص دندانپزشک انجام خواهد شد.

۳.صفر تا صد مراحل کاشت دندان چه مدت زمان به طول می انجامد؟

در حال حاضر به استثنای ایمپلنت فوری مراحل ایمپلنت دندان بین ۲ تا ۶ ماه طول می کشد. البته این بازه زمانی با توجه به شرایط جسمی بیمار، وضعیت دندان، فک و لثه او تغییر پیدا می کند. تصمیم گیری و اظهارنظر نهایی درباره این بازه زمانی برعهده دندانپزشک زیبایی و متخصص کاشت ایمپلنت های دندانی است.

 

مقالات جدید

ایمپلنت دندان

جایگزین بدون نقص و همیشگی دندان های از دست رفته توسط متخصص ایمپلنت

4 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر ممنونم از مقاله بسیار کاملی که ارائه دادین
    یه سوال و مانعی که برای من برای انجام این کار هست این هست که شما در این مقاله گفتین ایمپلنت دندان چند مرحله دارد. اما اشاره ای به میزان درد این مراحل نکردین ممنون میشم راهنمایی کنین

  2. سلام
    میخواستم بدونم بعد از انجام مراحل ایمپانت دندان چند ماه زمان میبره، که به صورت کامل بتونم بدون درد غذا بخورم،ممنون میشم در مورد مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان هم توضیح بدین .

  3. سلام
    سوال داشتم در مورد اینکه چرا بعد از انجام ایمپلنت صورت به شکل مشخصی ورم میکنه ؟و مورد دیگه اینکه حدودا این شرایط چه مدت باقی میمونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره سریع در واتس اپ