ایمپلنت در افراد سیگاری امکان پذیر است؟ بررسی جامع شرایط (آپدیت ۱۴۰۲)

سیگار کشیدن یکی از عادات بعضی از افراد است که ضمن آثار بد بر روی بدن، انجام بعضی از خدمات پزشکی و دندانپزشکی را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. در این میان افراد مصرف کننده سیگار که قصد کاشت ایمپلنت دندان دارند، با یک سری محدودیت ها و مشکلات مواجه می شوند. از این رو می بایست با انجام یک سری اقدامات اولیه پیش از کاشت، این مشکلات را برطرف ساخته، تا راحت تر بتوانند از ایمپلت های دندانی استفاده نمایند. با توجه به اهمیت این موضوع و اینکه بسیاری از مصرف کنندگان دخانیات متقاضی کاشت ایمپلنت هستند، در این بخش سعی داریم به بررسی شرایط ایمپلنت برای افراد سیگاری بپردازیم.

آیا امکان کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری وجود دارد؟

به طور کلی مصرف کنندگان سیگار به ازای هر بار مصرف این دسته از دخانیات مقدار قابل توجهی نیکوتین وارد بدن آنها می شود. این ماده مضر عوارض متعددی را برای بدن به همراه دارد و یکی از مهمترین آنها ایجاد اختلال در بهبود زخم ها است. با توجه به اینکه جراحی لثه و استخوان فک بخشی از مراحل کاشت ایمپلنت دندان می باشد، مصرف کنندگان سیگار باید در این باره به فکر راه حل اساسی باشند. تا ضمن کاهش میزان نیکوتین در بدن، تأثیر سیگار بر ایمپلنت دندان به حداقل میزان ممکن برسد.

 

 

در حال حاضر کاهش مصرف سیگار یا ترک آن قبل از کاشت ایمپلنت و بعد از آن لازم و ضروری است. این کار نه تنها موجب بهبودی زخم های ناشی از جراحی و کاشت ایمپلنت می گردد، بلکه از بروز هرگونه عفونت، التهاب، تورم و در نهایت پس زدن ایمپلنت جلوگیری می کند. بنابراین می توان گفت کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری تنها زمانی امکان پذیر است که مصرف سیگار را ترک کرده یا به حداقل برسانند. خاطر نشان می شود که بعد از اتمام مراحل کاشت ایمپلنت نیز افراد سیگاری تا یک مدت نباید سیگار مصرف کنند. این مورد نیز یکی از مهمترین شرایط ایمپلنت برای افراد سیگاری است و موجب تسریع دوره نقاهت کاشت ایمپلنت و بهبود زخم ها می شود.

چرا مصرف سیگار احتمال ابتلا به عفونت و شکست ایمپلنت را افزایش می دهد؟

مصرف سیگار به عنوان یکی از رایج ترین دخانیات آثار مخربی بر بدن دارد و ضمن تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال هرگونه بیماری مزمن و عفونی را افزایش می دهد. از این رو مصرف کنندگان سیگار به شدت در معرض عفونت لثه قرار دارند. به نحوی که با تشدید عفونت ها، لثه و استخوان دچار تحلیل شده و این مشکل جدی موجب شکست ایمپلنت دندان می گردد. تنها راه جلوگیری از بروز این مشکل جهت مساعد شدن شرایط ایمپلنت در افراد سیگاری  ترک، کاهش یا کنترل مصرف این دسته از دخانیات است.

اثرات مخرب مصرف سیگار بر استخوان فک

تحقیقات و بررسی های به عمل آمده در زمینه تأثیر سیگار بر دهان و دندان نشان می دهد که مصرف سیگار با ایجاد عفونت، التهاب و تورم لثه پشت دندان موجب تحلیل استخوان فک می گردد. از آنجایی که وضعیت استخوان فک و لثه بر کاشت ایمپلنت تأثیرگذار است، جلوگیری از آثار مخرب مصرف سیگار اهمیت فراوانی دارد. تا ضمن جلوگیری از هرگونه عفونت و التهاب، زمینه مناسبی برای کاشت ایمپلنت فراهم شود و بافت لثه نیز سریع تر بهبود یابد. اما متأسفانه بعضی از مصرف کنندگان سیگار نسبت به این موضوع مهم بی تفاوت هستند. در این گونه مواقع تحلیل استخوان فک موجب بروز مشکل حین کاشت ایمپلنت های دندانی شده و حتی ممکن است ایمپلنت دندان با شکست مواجه شود.

در رابطه با اثرات مخرب سیگار برایمپلنت و طولانی شدن فرآیند درمان در سایت www.aestheticdentalassoc.com آمده است که :

How Does Smoking Affect Dental Implants

Dental implants and smoking aren’t a great combination. Find out what can happen to those who smoke and receive dental implants

Slower Recovery

Smoking can restrict blood flow to the gums and jawbone, slowing the recovery period after a dental implant procedure. This can lead to a longer recovery and make it more difficult for the implant to fuse properly with the jawbone. It can also increase the risk of implant failure, infection, and other oral health complications.

Increased Risk of Implant Failure

Smoking also increases the risk of implant failure. Nicotine and other chemicals found in cigarettes weaken the bone and make it more difficult for the implant to fuse with the bone. Additionally, smoking can increase the risk of developing an infection, leading to implant failure if not treated as soon as possible

توصیه های مراقبتی برای کاشت ایمپلنت در افراد سیگاری

با توجه به آمارهای موجود تقریباً ۱۵ تا ۲۰ درصد کاشت ایمپلنت در افراد سیگاری با شکست مواجه می شود. به طوری که با بروز عفونت، التهاب و تحلیل شدید لثه مجبور به تعویض ایمپلنت دندان می شوند. در این راستا جهت فراهم شدن شرایط ایمپلنت برای افراد سیگاری یک سری نکات و توصیه های مراقبتی در نظر گرفته شده است. بعضی از مهمترین توصیه های مراقبتی برای کاشت ایمپلنت در افراد سیگاری عبارت است از:

  • ترک مصرف سیگار به صورت جدی و در اولین فرصت؛ همان گونه که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم سیگار آثار مخربی بر سلامت دهان و دندان دارد و موجب آسیب به بافت لثه و استخوان فک می شود. بدین ترتیب اگر قصد کاشت ایمپلنت دندان دارید، باید در اولین فرصت مصرف سیگار را ترک کنید.
  • از یک هفته قبل تا یک هفته بعد از کاشت ایمپلنت سیگار نکشید؛ به طور کلی دهان و دندان افرادی که قصد جراحی های تکمیلی دندانپزشکی و کاشت ایمپلنت دارند، مستعد عفونت، التهاب و تورم است. این عوارض شایع در افراد سیگاری بیشتر مشاهده می شود و احتمال پس زدن ایمپلنت را در کوتاه مدت یا بلند مدت افزایش می دهد. بنابراین بهتر است یک هفته قبل تا یک هفته بعد از کاشت ایمپلنت، مصرف سیگار را رها کنید. این کار احتمال بروز هرگونه عفونت و التهاب را برطرف می سازد.
  • مصرف روزانه سیگار را به نصف و حداقل میزان ممکن برسانید؛ در صورتی که نمی توانید سیگار را ترک نموده یا مصرف آن را برای چند هفته رها کنید، می توانید مصرف روزانه را به نصف و کمتر از آن کاهش دهید. انجام این کار احتمال موفقیت کاشت ایمپلنت دندان را افزایش می دهد و ضمن تسریع روند بهبود زخم ها، نتیجه نهایی کاشت ایمپلنت مشخص خواهد شد.

سخن آخر

برای کاشت ایمپلنت های دندانی شرایط جسمی افراد و وضعیت لثه و فک اهمیت فراوانی دارد. از این رو مصرف کنندگان سیگار می بایست نسبت به شرایط سیگار برای افراد سیگار آشنایی داشته باشند. تا ضمن رعایت تمامی اصول و نکات مراقبتی از بروز هرگونه عفونت و التهاب جلوگیری به عمل آورید. همواره به یاد داشته باشید که هرگونه عفونت، التهاب و بیماری مزمن دهان و دندان موجب آسیب به ساختار لثه و استخوان فک می گردد و در نتیجه احتمال موفقیت ایمپلنت کاهش می یابد. پس اگر سیگار مصرف می کنید و قصد کاشت ایمپلنت دارید، توصیه های مراقبتی که به آنها اشاره کردیم، را رعایت کنید.

سؤالات متداول:

۱.آیا افراد سیگاری می توانند کاشت ایمپلنت دندان را انجام دهند؟

بله، در صورتی که فرد سیگاری توصیه های مراقبتی را رعایت نماید، می تواند کاشت ایمپلنت را انجام دهد. تا علاوه بر جلوگیری از بروز هرگونه عفونت و التهاب، احتمال موفقیت کاشت ایمپلنت افزایش پیدا کند.

۲.افراد سیگاری تا چند وقت بعد از کاشت ایمپلنت نباید سیگار بکشند؟

به طور معمول افراد سیگاری تا ۳۰ روز بعد از کاشت ایمپلنت نباید سیگار مصرف کنند.

۳.امکان ترمیم یا کاشت مجدد ایمپلنت های دندانی برای افراد سیگاری وجود دارد؟

بله، در صورت مشاهده هرگونه مشکل بعد از کاشت ایمپلنت، افراد سیگاری می توانند مجدداً اقدام به کاشت یا ترمیم ایمپلنت کنند. البته باید مراقبت های قبل و بعد از کاشت ایمپلنت به طور کامل رعایت شود.

مقالات جدید

ایمپلنت دندان

جایگزین بدون نقص و همیشگی دندان های از دست رفته توسط متخصص ایمپلنت

7 پاسخ

  1. با سلام قیمت و هزینه ایمپلنت کامل دندون چقدرمیشه، حدودا چقدر زمان میبره از شروع تا پایان کار. لطف کنید هزینه رو با احتساب دندونای روکش بفرمایید. با سپاس

  2. سوال داشتم در مورد اینکه بعد از گذراندن طول درمان باز هم با سیگار کشیدن ایمپلنت دچار مشکل میشه یا نه ؟

  3. سلام
    من ایمپلنت انجام دادم و مراحل آن تموم شده میخواستم بدونم تا چه زمانی نباید سیگار بکشم ؟

  4. سلام
    لطفا بفرمایید تا چند روز بعد از جراحی ایمپلنت نمیتونیم سیگار بکشیم و اینکه تحت چه شرایطی امکان سیگار کشیدن هست ؟

  5. تا چند روز بعد از جراحی ایمپلنت نباید سیگار کشید ؟
    عمر ایمپلنت با توجه به استفاده از سیگار چقدر هست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره سریع در واتس اپ